Questioning science teachers' conceptions about Environmental Education and critical citizenship: a partnership between the environmental engineer and the school

Authors

  • Paulo Sérgio Araújo da Silva Universidade do Estado do Pará
  • Lucas de Jesus Soares da Cruz Universidade do Estado do Pará

DOI:

https://doi.org/10.34024/revbea.2021.v16.10933

Keywords:

Environmental Education; Teacher Training; Citizenship.

Abstract

This paper investigates the conceptions of teachers about Environmental Education and Critical Citizenship, and the relations which can be established to think about the education of the critical citizen. The objective is to comprehend the way teachers think about Environmental Education and Socioenvironmental Critical Citizenship. Through qualitative research, we sought to collect descriptive data from eleven teachers from the municipal school system in the city of Paragominas-PA through a questionnaire. The results indicate that there is a need to break with some preservationist ideas of awareness and environmental behaviour if the teacher intends to train for critical socioenvironmental citizenship.   

References

BRASIL. Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros curriculares nacionais: terceiro e quarto ciclos: apresentação dos temas transversais / Secretaria de Educação Fundamental. Brasília: MEC/SEF, 436 p, 1998. Disponível em <http://portal.mec.gov.br/seb/arquivos/pdf/ttransversais.pdf>. Acesso em 5 de outubro de 2018.

CARVALHO, I. C. de M. Educação Ambiental: a formação do sujeito ecológico. 3. ed. São Paulo: Cortez, 2008. 256 p.

DIEGUES, A. C. S. O Mito moderno da natureza intocada. São Paulo, Ed. Hucitec, 2004.

FREIRE, P. Pedagogia do Oprimido. 25 ª ed. (1ª edición: 1970). Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1998.

GUIMARÃES, M. A dimensão ambiental na educação. 5. ed. São Paulo: Papirus, 2003. 102 p.

LEÃO, A. L. C; SILVA, L. M. A. Fazendo Educação Ambiental. 4. ed. rev. atual. Recife: CPRH, 1999, 32 p.

LEFF, E. Discursos Sustentáveis. São Paulo: Cortez, 2010. 293 p.

LOUREIRO, C. F. B. Trajetória e fundamentos da Educação Ambiental. 3. ed. São Paulo: Cortez, 2009. 150 p.

LÜDKE, M; ANDRÉ, M. E. D. A. Pesquisa em Educação: Abordagens Qualitativas. São Paulo: E. P. U, 1986. 99 p.

PARÁ, Universidade do Estado do Pará, Curso de Engenharia Ambiental, Projeto Político Pedagógico, s/d. Disponível em <https://paginas.uepa.br/prograd/index.php/downloads/ppc/ccnt/172-projeto-pedagogico-curso-engenharia-ambiental.html>. Acesso em 2 de outubro de 2018.

PERES, A. C; SANTANA, A. R. ; FARIAS, L; SILVA, L. P. ; SANTOS, L. B. ; BARROS, M. F. R. ; DANTAS, O. M. S. ; LUZ, P. C. S. ; ARAUJO, R. L. ; PESSOA, W. R. . Fundamentos da Educação Ambiental: Editora da UFPA-EDUFPA, 2005. v. 22

PENTEADO, H. D. Meio ambiente e a formação de professores. 2. ed. São Paulo: Cortez, 1997. 120 p.

SAHEB, D; ASINELLI-LUZ, A. As representações de meio ambiente de professores e alunos e a pedagogia de projetos: um estudo de caso em classes de alfabetização. Rev. eletrônica Mestrado em Educação Ambiental. v.16, janeiro-junho de 2006.

SANTOS, W. L. P. dos; MORTIMER, E. F. Tomada de Decisão para Ação Social responsável no Ensino de Ciências. In: Ciência & Educação, v.7, n.1, p.95-111, 2001.

SANTOS, W. L. P.; SCHNETZLER, Roseli Pacheco. Ciência e educação para a cidadania. In: CHASSOT, A.I.; OLIVEIRA, R. (Org.). Ciência, ética e cultura na educação. Editora Unisinos. São Leopoldo,1998. p. 255-270.

VIANNA, L. P. De invisíveis a protagonista: Populações tradicionais e unidades de conservação. Ed: Annablume, 2008. 350 p.

Published

2021-03-23

Issue

Section

Artigos

How to Cite

SILVA, Paulo Sérgio Araújo da; CRUZ, Lucas de Jesus Soares da. Questioning science teachers’ conceptions about Environmental Education and critical citizenship: a partnership between the environmental engineer and the school. Brazilian Journal of Environmental Education, [S. l.], v. 16, n. 2, p. 488–500, 2021. DOI: 10.34024/revbea.2021.v16.10933. Disponível em: https://periodicos.unifesp.br/index.php/revbea/article/view/10933. Acesso em: 5 dec. 2025.
Received 2020-07-20
Accepted 2020-10-12
Published 2021-03-23