School physical space in children's Environmental Education for a sustainable future

Authors

  • Ana Claudia Mansano Girotto Universidade Cesumar, Programa de Pós-Graduação em Tecnologias Limpas.
  • Bianca Ramos Meira Universidade Cesumar, Programa de Pós-Graduação em Tecnologias Limpas.
  • Marla Simone Bueno Ribeiro Universidade Cesumar, Programa de Pós-Graduação em Tecnologias Limpas.
  • Maria de los Angeles Perez Lizama Universidade Cesumar, Programa de Pós-Graduação em Tecnologias Limpas. . Pesquisadora do Instituto Cesumar de Ciência, Tecnologia e Inovação (ICETI).
  • Rute Grossi-Milani Universidade Cesumar, Programa de Pós-Graduação em Promoção da Saúde e Tecnologias Limpas. Pesquisadora do Instituto Cesumar de Ciência, Tecnologia e Inovação (ICETI).

DOI:

https://doi.org/10.34024/revbea.2020.v15.10860

Keywords:

Environmental education, Green spaces, Child development, sustainability

Abstract

The study aims to present actions to create and implement sustainable educational spaces in a municipal school in the State of Mato Grosso in order to stimulate environmental education and sustainability. It is an applied research, based on the use of active teaching methodologies and playful learning techniques, involving academics of Architecture and Urbanism and the school community. The project was developed in order to provide protection related to the weather and greater thermal comfort, as well as providing opportunities for the application of recreational activities aimed at environmental education and sensitizing individuals to current and future problems in the environmental sphere, intending a more conscious and sustainable society post-pandemic.

References

ALBUQUERQUE, D. S.; SILVA, D. S.; KUHNEN, A. Environmental Preferences and Psychological Restoration possibilities in Universities Campuses. Psicologia: Ciência e Profissão. v. 36, n. 4, p. 893, 2016.

AMATO-LOURENÇO, L. F. et al. Metrópoles, cobertura vegetal, áreas verdes e saúde. Estudos Avançados. v. 30, n. 86, p. 113-130, 2016.

BARATTO, R. Colégio público do Rio de Janeiro é a primeira escola sustentável certificada da América Latina. Archdaily, 02 Jan. 2014. Disponível em: <https://www.archdaily.com.br/br/01-164540/colegio-publico-do-rio-de-janeiro-e-a-primeira-escola-sustentavel-certificada-da-america-latina>. Acesso em: 20 Jun. 2020.

CAMPOS-DE-CARVALHO, M. I.; ROSSETTI-FERREIRA, M. C. Importance of spatial arrangements for young children in day care centers. Children’s Environments. v. 10, n. 1, p. 19-30, 1993.

CAVALCANTE, S.; ELALI, G. A. Psicologia ambiental: Conceitos para a leitura da relação pessoa-ambiente. Editora Vozes Limitada, 2018.

CHAWLA, L.; CHAWLA, L.; KEENA, K.; PEVEC, I.; STANLEY, E. Green schoolyards as havens from stress and resources for resilience in childhood and adolescence. Health & place. v. 28, p. 1-13, 2014.

CHEN, H.; GUO, J.; WANG, C.; LUO, F.; YU, X.; ZHANG, W.; LIAO, J. Clinical characteristics and intrauterine vertical transmission potential of COVID-19 infection in nine pregnant women: a retrospective review of medical records. The Lancet. v. 395, n. 10226, p. 809-815, 2020.

CLAYTON, Susan et al. Psychological research and global climate change. Nature Climate Change. v. 5, n. 7, p. 640-646, 2015.

COELHO, W. N. B.; COELHO, M. C. Preconceito e discriminação para além das salas de aula: sociabilidades e cultura juvenil no ambiente escolar. Revista do Instituto de Estudos Brasileiros. n. 62, p. 32-53, 2015.

CONSTANTINO, N. R. T. Jardins educativos e terapêuticos como fatores de qualidade de vida urbana. Anais do Congresso Luso-Brasileiro para o Planejamento Urbano, Regional, Integrado, Sustentável. 2010.

COIMBRA, A. S.; FERNANDES, A. A. Sujeitos Coletivos e Educação Ambiental. O papel das ONGs Ambientalistas de Juiz de Fora no Conselho Municipal de Meio Ambiente–COMDEMA-JF. Revista Vianna Sapiens. v. 2, n.1, p. 26, 2017.

COSTANZA, Robert et al. The value of the world's ecosystem services and natural capital. Nature. v. 387, n. 6630, p. 253-260, 1997.

CURSEU, D. et al. Potential impact of climate change on pandemic influenza risk. In: Global Warming. Springer, Boston, MA, 2010. p. 643-657.

DA SILVA, A. M. et al. Comportamentos ambientalmente responsáveis e sua relação com a Educação Ambiental. Revista de Gestão Ambiental e Sustentabilidade. v. 4, n. 1, p. 1-16, 2015.

DA SILVA, R. H. A.; MIGUEL, S. S.; TEIXEIRA, L. S. Problematização como método ativo de ensino–aprendizagem: estudantes de farmácia em cenários de prática. Trabalho, Educação e Saúde. v. 9, n. 1, p. 77-93, 2011.

DA SILVA, L. N. R.; CALIXTO, P. M. Educação Ambiental na escola: promovendo e valorizando o sujeito e o ambiente. Revista Thema. v.14, n.2, p. 25-36, 2017.

OLIVEIRA, M. L.; RUPPENTHAL, J. E. CERTIFICAÇÃO LEED: O INCREMENTO DA INOVAÇÃO NO AMBIENTE CONSTRUÍDO EM RELAÇÃO A SUSTENTABILIDADE. Iberoamerican Journal of Industrial Engineering. v.12, n.23, p. 17-31, 2020.

SOUZA, T. Z. A Educação Ambiental popular: contribuições em práticas sociais. MOTRICIDADES: Revista da Sociedade de Pesquisa Qualitativa em Motricidade Humana. v.2, n.1, p. 60-70, 2018.

SANTOS, J. O. Educação Ambiental: O trabalho desenvolvido por professores de uma escola pública do interior da Paraíba. Revista de Geociências do Nordeste. v.2, p.770-780, 2016.

FENEA (Federação Nacional dos Estudantes de Arquitetura e Urbanismo do Brasil). Carta de definição para Escritórios Modelo de Arquitetura e Urbanismo. Florianópolis, jul 2007. Disponível em: <http://www.fenea.org/artigos/cartadefinicaoemau>. Acesso em: 25 jun 2020.

FISCHER, L. K. et al. Biodiverse edible schools: Linking healthy food, school gardens and local urban biodiversity. Urban Forestry & Urban Greening, v. 40, p. 35-43, 2019.

GBC Brasil, Green Building Council. 2012. Disponível em: <http://www.gbcbrasil.org.br>. Acesso em: 4 Ago. 2020.

GIFFORD, R. Psychology's essential role in alleviating the impacts of climate change. Canadian Psychology/psychologie canadienne. v. 49, n. 4, p. 273, 2008.

GROHE, S.L.S. Escolas sustentáveis como proposta de política pública no Brasil. X ANPED SUL. Florianópolis: FAED/UDESC, p. 1429-1, 2014.

HERZOG, T. R., MAGUIRE, P.; NEBEL, M. B. Assessing the restorative components of environments. Journal of environmental psychology. v. 23, n. 2, p. 159-170, 2003.

HIGUCHI, M. I. G.; KUHNEN, A.; PATO, C. Psicologia Ambiental em contextos urbanos. 2019.

JESUS, J. B. D., ROSA, C. N. D., BARRETO, Í. D. D. C., & FERNANDES, M. M. Análise da incidência temporal, espacial e de tendência de fogo nos biomas e unidades de conservação do Brasil. Ciência Florestal, v. 30, n. 1, p. 176-191, 2020.

KWEON, B. S.; ELLIS, C. D.; LEE, J.; JACOBS, K. The link between school environments and student academic performance. Urban Forestry & Urban Greening, v. 23, p. 35-43, 2017.

LIMA, V. V. Espiral construtivista: uma metodologia ativa de ensino-aprendizagem. Interface-Comunicação, Saúde, Educação. v. 21, p. 421-434, 2016.

MEC - Ministério da Educação. Secretaria de Educação Continuada, Alfabetização e Diversidade Diretoria de Educação Integral, Direitos Humanos e Cidadania Coordenação-Geral de Educação Ambiental, 2013. Disponível em: <http://portal.mec.gov.br/dmdocuments/publicacao13.pdf>. Acesso em: 24 Ago. 2020.

MORAES, Denise. Bioma Amazônia. Invivo. Fiocruz. Disponível em: <http://www.invivo.fiocruz.br/cgi/cgilua.exe/sys/start.htm?infoid=958&sid=2#:~:text=Na%20regi%C3%A3o%20amaz%C3%B4nica%20chove%20bastante,pr%C3%B3ximas%20%C3%A0%20linha%20do%20Equador>. Acesso em: 26 Jun. 2020.

MOSER, G. Psicologia Ambiental e estudos pessoas-ambiente: que tipo de colaboração multidisciplinar? Psicologia Usp. v. 16, n. 1-2, p. 131-140, 2005.

MUHAMMAD, S.; LONG, X.; SALMAN, M. COVID-19 pandemic and environmental pollution: a blessing in disguise? Science of The Total Environment, p. 138820, 2020.

MUSTAPA, N. D.; MALIKI, N. Z.; HAMZAH, A. Repositioning children's developmental needs in space planning: A review of connection to nature. Procedia-Social and Behavioral Sciences, v. 170, p. 330-339, 2015.

ONU – NAÇÕES UNIDAS BRASIL. 17 Objetivos para transformar nosso mundo, 2015. Disponível em: <https://nacoesunidas.org/pos2015/>. Acesso em: 28 Out. 2019.

PATO, C. M. L.; DELABRIDA, Z. N. C. Proposta transdisciplinar em contextos formativos: chave mestra para a sustentabilidade. Psicologia ambiental em contextos urbanos. Florianópolis, SC: Edições do bosque/CFH/UFSC, p. 34-58, 2019.

PINHEIRO, J. Q.; CAVALCANTI, G. R. C.; BARROS, H. C. L. Mudanças climáticas globais: Viés de percepção, tempo e espaço. Estudos de Psicologia (Natal), v. 23, n. 3, p. 282-292, 2018.

REI, F. C. F.; GONÇALVES, A. F.; SOUZA, L. P. Acordo de Paris: Reflexões e desafios para o regime internacional de mudanças climáticas. Veredas do Direito: Direito Ambiental e Desenvolvimento Sustentável, v. 14, n. 29, p. 81-99, 2017.

RIBEIRO, A. I.; TAVARES, C.; GUTTENTAG, A.; BARROS, H. Association between neighbourhood green space and biological markers in school-aged children. Findings from the Generation XXI birth cohort. Environment international, v. 132, p. 105070, 2019.

RIBEIRO, S. L. Espaço escolar: um elemento (in) visível no currículo. Sitientibus, Feira de Santana, v. 31, p. 103-18, 2004.

SILVA PIÑEIRO, R. Los proyectos de caminata rumbo a la escuela para el conocimiento del entorno y favorecer actitudes y hábitos saludables desde educación infantil. Educación, v. 27, n. 53, p. 177-202, 2018.

SAUVÉ, L. Educação Ambiental: possibilidades e limitações. Educação e Pesquisa, v. 31, n. 2, p. 317- 322, 2005.

SECRETARIA DA EDUCAÇÃO DO ESTADO DO PARANÁ. Jardim sensorial estimula desenvolvimento de alunos, 2014. Disponível em: <http://www.educacao.pr.gov.br/Noticia/Jardim-sensorial-estimula-desenvolvimento-de-alunos>. Acesso em: 15 Ago. 2019.

SCHMIDT, B.; CREPALDI, M. A.; BOLZE, S. D. A., NEIVA-SILVA, L.; DEMENECH, L. M. Saúde mental e intervenções psicológicas diante da pandemia do novo coronavírus (COVID-19). Estudos de Psicologia (Campinas), v. 37, 2020.

TEIXEIRA, T. S.; MARQUES, É. A.; PEREIRA, J. R. Educação Ambiental em escolas públicas: caminho para adultos mais conscientes. Revista Ciência em Extensão, v. 13, n. 1, p. 64-71, 2017.

THOMPSON, C. W. ROE, J.; ASPINALL, P.; MITCHELL, R.; CLOW, A.; MILLER, D. More green space is linked to less stress in deprived communities: Evidence from salivary cortisol patterns. Landscape and urban planning, v. 105, n. 3, p. 221-229, 2012.

VASCONCELOS, C. A. Possibilidades para a inserção da Educação Ambiental na formação docente. Revista Espaço Pedagógico, vol. 3, n. 1, p. 112-132, 2017.

WHITMARSH, L. Scepticism and uncertainty about climate change: Dimensions, determinants and change over time. Global environmental change, v. 21, n. 2, p. 690-700, 2011.

WOLSINK, M. Environmental education excursions and proximity to urban green space–densification in a ‘compact city’. Environmental Education Research, v. 22, n. 7, p. 1049-1071, 2016.

ZHAO, D. X.; HE, B. J.; MENG, F. Q. The green school project: A means of speeding up sustainable development? Geoforum, v. 65, p. 310-313, 2015.

Published

2020-12-08

Issue

Section

Artigos

How to Cite

GIROTTO, Ana Claudia Mansano; MEIRA, Bianca Ramos; RIBEIRO, Marla Simone Bueno; LIZAMA, Maria de los Angeles Perez; GROSSI-MILANI, Rute. School physical space in children’s Environmental Education for a sustainable future. Brazilian Journal of Environmental Education, [S. l.], v. 15, n. 7, p. 224–247, 2020. DOI: 10.34024/revbea.2020.v15.10860. Disponível em: https://periodicos.unifesp.br/index.php/revbea/article/view/10860. Acesso em: 5 dec. 2025.
Received 2020-06-30
Accepted 2020-07-20
Published 2020-12-08