Morinian complexity and the COVID-19 policrises: for a humanizing education in the face of the planetary crisis

Authors

  • Cristiano Sordi Schiavi Universidade Federal do Rio Grande do Sul
  • Érik Álvaro Fernandes Universidade Federal do Rio Grande do Sul
  • Eugenio Avila Pedrozo Universidade Federal do Rio Grande do Sul

DOI:

https://doi.org/10.34024/revbea.2020.v15.10849

Keywords:

Education, Complexity, COVID-19

Abstract

The new coronavirus (COVID-19) is a strong empirical evidence that life must be glimpsed from complexity, as proposed by Morin. Through this perspective, the health crisis becomes polycrises that affect the various spheres of life, highlighting the need for ecological, economic, political, social, educational, thought and moral reforms. This theoretical essay seeks to articulate these areas with the COVID-19 pandemic to offer educators the possibility of reflecting about the world and life, with the aim of generating concerns that lead to assume a complex-humanizing education.

Author Biographies

  • Cristiano Sordi Schiavi, Universidade Federal do Rio Grande do Sul

    Graduação em Engenharia Ambiental pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul; Mestrado em Administração pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul; Doutorando em Adminstração pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul.

  • Érik Álvaro Fernandes, Universidade Federal do Rio Grande do Sul

    Bacharel em Administração (2013) e Licenciado em Matemática (2006), ambos pela Universidade Estadual de Londrina (UEL); Mestre em Administração pelo Programa de Pós-Graduação em Administração (PPGA) da Universidade Estadual de Londrina (UEL). Discente de Doutorado na Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS). 

  • Eugenio Avila Pedrozo, Universidade Federal do Rio Grande do Sul

    Graduação em Engenharia Agronômica pela Universidade Federal de Santa Maria (1980), Graduação em Administração de Empresas pela Universidade Regional Integrada do Alto Uruguai e das Missões (1986); Graduação em Ciência Contábeis pela Universidade Regional Integrada do Alto Uruguai e das Missões (1988); Mestrado em Administração pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (1991) e Doutorado no Institut National Polytechnique de Lorraine (1995); Professor do Programa de Pós-Graduação em Administração da Universidade Federal do Rio Grande do Sul.

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Published

2020-08-03

How to Cite

SCHIAVI, Cristiano Sordi; FERNANDES, Érik Álvaro; PEDROZO, Eugenio Avila. Morinian complexity and the COVID-19 policrises: for a humanizing education in the face of the planetary crisis. Brazilian Journal of Environmental Education, [S. l.], v. 15, n. 4, p. 402–426, 2020. DOI: 10.34024/revbea.2020.v15.10849. Disponível em: https://periodicos.unifesp.br/index.php/revbea/article/view/10849. Acesso em: 5 dec. 2025.
Received 2020-06-30
Accepted 2020-07-26
Published 2020-08-03