Environmental awareness - preparing for the future: experience report of an extension project in Palestina de Goiás (GO, Brazil)

Authors

  • Joyce Silva de Jesus Instituto de Federal de Educação, Ciência e Tecnologia Goiano
  • Maria Gláucia Dourado Furquim Instituto de Federal de Educação, Ciência e Tecnologia Goiano
  • José Carlos de Sousa Júnior Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia Goiano
  • Daniela Cabral de Oliveira Instituto de Federal de Educação, Ciência e Tecnologia Goiano

DOI:

https://doi.org/10.34024/revbea.2021.v16.10825

Keywords:

Environmental Education, Citizenship, Multipliers

Abstract

The transformation of anthropic actions made in the last centuries ascribe to all the society a way of behave and an education that consider the environment as essential for the human race survival. Therefore, it is imperative to adopt pedagogical practices that include Environmental Education since primary school. In this way, it is reported in this study the developed activities from an extension project addressing the Environment as its subject, performed by the Instituto Federal Goiano – Campus Iporá, in the state of Goiás (Brazil), in partnership with Escola Municipal Maria Izabel de Figueiredo, in Palestina de Goiás, also in the state of Góias. These activities were developed using playful instruments and they made it possible to identify that the students were able to recognize the importance of natural resources.

Author Biographies

  • Joyce Silva de Jesus, Instituto de Federal de Educação, Ciência e Tecnologia Goiano

    Tecnóloga em Agronegócio pelo Instituto Federal Goiano - Campus Iporá

  • Maria Gláucia Dourado Furquim, Instituto de Federal de Educação, Ciência e Tecnologia Goiano

    Graduada em Administração com habilitação em Agronegócio pela Universidade Estadual de Goiás - UEG . Especialista em Auditoria e Perícia Ambiental pela Universidade de Rio Verde - UniRV e possui MBA em Gestão Estratégica de Negócios pela Universidade Estadual de Goiás - UEG . Mestre em Agronegócio pela Universidade Federal de Goiás - UFG. Atualmente é Professora Efetiva em Regime de Dedicação Exclusiva no IF Goiano - Instituto Federal Goiano Campus Iporá-GO, atuando nos Cursos de Agronomia, Tecnologia em Agronegócio, Técnico em Agropecuária Integrado ao Ensino Médio, Técnico em Secretariado e Técnico em Administração Institucional Ead. Tem experiência na área de Administração, com ênfase em Estratégias Gerenciais, Gestão de Pessoas e Sustentabilidade.

  • José Carlos de Sousa Júnior, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia Goiano

    Graduado em Administração - Habilitação em Agronegócios, pela Universidade Estadual de Goiás - UEG (2006). Técnico em Contabilidade pelo Instituto Federal Goiano - IF Goiano (2008) ; Especialista em Marketing e Gestão Estratégica pela Universidade Cândido Mendes - UCAM. Atualmente é Professor Efetivo em Regime de Dedicação Exclusiva no IF Goiano - Instituto Federal Goiano Campus Iporá-GO, atuando nos Cursos de Agronomia, Tecnologia em Agronegócio, Tecnologia em Análise e Desenvolvimento de Sistemas e Técnico em Administração Institucional Modalidade EaD.

  • Daniela Cabral de Oliveira, Instituto de Federal de Educação, Ciência e Tecnologia Goiano

    Possui graduação em SISTEMA DE INFORMAÇÃO pela Universidade Estadual de Goiás (2006), mestrado em Engenharia Mecânica pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (2017) e doutorado em Engenharia Mecânica pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (2019). Pós doutorado em Engenharia Mecânica na Universidade Estadual Paulista "Júlio de Mesquita Filho" Campus Ilha Solteira. Atualmente é professora substituta do Instituto Federal Goiano Campus Iporá. Tem experiência na área de Ciência da Computação, com ênfase em ciência da computação, atuando principalmente nos seguintes temas: inteligência artificial, aprendizado de máquina, algoritmos imunológicos artificiais (Algoritmos de Seleção Negativa e Seleção Clonal). Revisora do Journal of Computational Applied Mechanics.

References

ABRAMOVAY, R. Muito além da economia verde. 1. ed. São Paulo: Planeta Sustentável, 2012. 147 p.

ALBARDO, E. da C.; ALMEIDA, L. L. História da Educação Ambiental. Sabedoria política – um site dedicado ao estudo da política, 2011. Disponível em: <https://www.sabedoriapolitica.com.br/products/historia-da-educa%C3%A7%C3%A3o-ambiental/>.

BRASIL. Constituição da República Federativa do Brasil. 48. ed. Brasília: Câmara dos Deputados, Edições Câmara, 2015.

BRASIL. Presidência da República. Casa Civil. Subchefia para Assuntos Jurídicos. Lei n. 9.795, de 27 de abril de 1999. Dispõe sobre a Educação Ambiental, institui a Política Nacional de Educação Ambiental e dá outras providências. Diário Oficial [da] República Federativa do Brasil, Brasília, DF, n. 79, Seção 1, p. 1-3, 28 abr. 1999.

FRANÇA, P. A. R. de; GUIMARÃES, M. da G. V. Environmental education in Municipal Schools of Manaus: a case study from the perception of students. Revista Monografias Ambientais – REMOA, v.14, n.2, 2014, p. 3128 – 3138.

GERHARDT, T. E.; SILVEIRA, D. T. (orgs.). Métodos de pesquisa. Coordenado pela Universidade Aberta do Brasil – UAB/UFRGS e SEAD/UFRGS. Porto Alegre: Editora da UFRGS, 2009.

GOIÁS. Secretaria Municipal de Planejamento. Agenda 21 Goiás: Sustentabilidade do Desenvolvimento Econômico e Regional – "Bases para discussão". Goiânia: Seplan, 2006. 55p.

GUIMARÃES, M. Educação Ambiental: participação para além dos muros da escola. In: MELLO, S. S. de; TRAJBER, R. (org.). Vamos cuidar do Brasil: conceitos e práticas em Educação Ambiental na escola. Brasília: Ministério da Educação/Coordenação Geral de Educação Ambiental/Ministério do Meio Ambiente/Departamento de Educação Ambiental/Unesco, 2007.

IBGE – Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística. Sinopse do Censo Demográfico: municípios de Palestina de Goiás. Brasília: IBGE, 2019.

LOUREIRO, C. F. B. Educação Ambiental transformadora. In: LAYRARGUES, P. P. (coord.). Identidades da Educação Ambiental brasileira. Brasília: Ministério do Meio Ambiente, 2004.

MATEUS, A. et al. A importância da contação de história como prática educativa na educação infantil. Pedagogia em Ação, v. 5, n. 1, p. 54-69, 2013.

MEDEIROS, M. C. S.; RIBEIRO, M. da C. M.; FERREIRA, C. M. de A. Meio ambiente e Educação Ambiental nas escolas públicas. Disponível em: <https://www.ambito-juridico.com.br>. Acesso em: 18 nov. 2017.

MENDONÇA, P. R. Políticas de formação continuada de professores(as) em Educação Ambiental no Ministério da Educação. In: MELLO, S. S. de; TRAJBER, R. (org.). Vamos cuidar do Brasil: conceitos e práticas em Educação Ambiental na escola. Brasília: Ministério da Educação/Coordenação Geral de Educação Ambiental/Ministério do Meio Ambiente/Departamento de Educação Ambiental/Unesco, 2007.

MIRANDA, X. Educação indígena: uma visão a partir do meio ambiente. In: MELLO, S. S. de; TRAJBER, R. (org.). Vamos cuidar do Brasil: conceitos e práticas em Educação Ambiental na escola. Brasília: Ministério da Educação/Coordenação Geral de Educação Ambiental/Ministério do Meio Ambiente/Departamento de Educação Ambiental/Unesco, 2007.

NARCIZO, K. R. dos S. Uma análise sobre a importância de trabalhar Educação Ambiental nas escolas. Revista Eletrônica Mestrado em Educação Ambiental, v. 22, janeiro a julho de 2009.

OLIVEIRA, G. C. S; TONIOSSO, J. P. Educação Ambiental: Práticas Pedagógicas na Educação Infantil. Cadernos de Educação: Ensino e Sociedade, São Paulo, v. 1, n. 1, p. 30–43, 2014.

RODRIGUES, E. B. T. Fundamentos teóricos práticos da Educação. Metodologia do Ensino Fundamental. 600ed.Goiânia: CEGRAF/UFG, 2008, v. v.1, p. 207-248.

SILVA, M. M. P. da; LEITE, V. D. Estratégias para realização de Educação Ambiental em escolas do ensino fundamental. Revista. Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental, v. 20, janeiro a junho de 2008.

VERDELONE, T. H.; CAMPBELL, G.; ALEXANDRINO, C. R. Trabalhando Educação Ambiental com turmas do ensino fundamental I. Brazilian Journal of Development, v.5, n.6, p.4675 – 4687, 2018.

VIDAL, D. B.; NOGUEIRA, M. T.; CAMPOS, T. S. Um caso de sucesso: metodologias que potencializam a Educação Ambiental no ensino fundamental. Revista Brasileira de Educação Ambiental, São Paulo, v. 13, n. 4, p. 66-78, 2018.

Published

2021-02-04

Issue

Section

Relatos de Experiências

How to Cite

JESUS, Joyce Silva de; FURQUIM, Maria Gláucia Dourado; SOUSA JÚNIOR, José Carlos de; OLIVEIRA, Daniela Cabral de. Environmental awareness - preparing for the future: experience report of an extension project in Palestina de Goiás (GO, Brazil). Brazilian Journal of Environmental Education, [S. l.], v. 16, n. 1, p. 279–292, 2021. DOI: 10.34024/revbea.2021.v16.10825. Disponível em: https://periodicos.unifesp.br/index.php/revbea/article/view/10825. Acesso em: 5 dec. 2025.
Received 2020-06-24
Accepted 2020-09-03
Published 2021-02-04