Práticas de Educação Ambiental: Estudantes Cientistas

Authors

DOI:

https://doi.org/10.34024/revbea.2021.v16.10818

Keywords:

Theoretical-practical script; Scientific Method; Student Scientist; Natural Sciences

Abstract

This article presents a proposal for a theoretical-practical application, with special attention to water resources, exercising the application of the scientific method in education. The proposal describes a Student Scientist script model, setting up an attractive and didactic framework for the development of teaching projects, from a collaborative, participatory perspective. This application aims that academics and education professionals base the scientification of concepts through practical didactic activities in the Area of ​​Natural Sciences, in addition to involving and encouraging students to investigative experiences in search of solutions to current environmental and social problems, in full exercise of citizenship.

Author Biographies

  • Isabel Cristina Bohn Vieira, Instituto Federal Catarinense, Araquari, SC

    Mestranda do Programa de Pós-Graduação em Tecnologia e Ambiente (PPGTA) pelo Instituto Federal Catarinense - IF, Campus Araquari.

  • Carla Silvanira Bohn, Universidade Federal de Santa Catarina, Florianonóplis, SC

    Doutora em Engenharia e Gestão do Conhecimento pela Universidade Federal de Santa Catarina - UFSC.

  • Eduardo Augusto Werneck Ribeiro, Instituto Federal Catarinense, Araquari, SC

    Doutor em Geografia pela Universidade Federal do Paraná - UFPR.

    Professor da  Pós- Graduação do Instituto Federal Catarinense.

References

BRASIL. Lei n.9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Diário Oficial da República Federativa do Brasil, Poder Executivo, Brasília, DF, 21 dez. 1996. Disponível em: <http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/LEIS/L9394.htm>. Acesso em 16 abr. 2020.

BRASIL. SECRETARIA DE EDUCAÇÃO FUNDAMENTAL. Parâmetros Curriculares Nacionais: introdução aos parâmetros curriculares nacionais. 1997.

BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Básica. Diretrizes Curriculares Nacionais Gerais da Educação Básica Diretoria de Currículos e Educação Integral. Brasília: MEC/ SEB, DICEI, 2013.

BRASIL. Lei nº 13.005, 25 de junho de 2014. Aprova o Plano Nacional da Educação – PNE. Diário Oficial da União, Poder Legislativo, Brasília, DF. Disponível em: <http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2011-2014/2014/lei/l13005.htm>. Acesso em: 05 maio 2015.

BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Básica. Base Nacional Comum Curricular - Terceira versão. Brasília, DF: MEC/SEB, 2017.Disponível em: <http://basenacionalcomum.mec.gov.br> Acesso em 16 abr. 2020.

CABRAL, J. B. P. Estudo do processo de assoreamento em reservatórios. Caminhos de Geografia, v. 6, n. 14, 2005.

CARVALHO, I. C. M. Educação Ambiental: a formação do sujeito ecológico. São Paulo: Cortez, 2004.

CCOPA RIVERA, E. A. et al. Modelo sistêmico para compreender o processo de eutrofização em um reservatório de água. 2003.

CENIQUEL, M. Paisagem e habitat. Paisagem e ambiente, n. 4, p. 89-106, 1992.

CIÊNCIA. In Dicio, Dicionário online de Português. MICHAELIS: 2020. Disponível em: <https://michaelis.uol.com.br/moderno-portugues/busca/portugues-brasileiro/ciencia/>. Acesso em 16 abr. 2020, v. 13, 2017.

DA COSTA RAMOS, L. B.; DA SILVA ROSA, P. R. O ensino de ciências: fatores intrínsecos e extrínsecos que limitam a realização de atividades experimentais pelo professor dos anos iniciais do ensino fundamental. Investigações em Ensino de Ciências, v. 13, n. 3, p. 299-331, 2016.

DA CIÊNCIA, G. et al. Uma breve história da Astronomia. 2006

FRAGOSO et al. Modelagem ecológica em ecossistemas aquáticos. Oficina de textos, 2009.

FRANÇA, J. S.; CALISTTO, M. Monitoramento participativo de rios urbanos: por estudantes-cientistas. 1. ed. Belo Horizonte, 2019. Disponível em: <http://labs.icb.ufmg.br/benthos/index_arquivos/pdfs_pagina/2019/Livro_monitoramento/LivroCompleto.pdf>. Acesso em: 01 abr. 2020.

KOLB, D. Experimential learning: experience as the source of learning and development. New Jersey, Prentice Hall/Englewood Cliffs, 1984.

MINISTÉRIO DA EDUCAÇÃO (MEC). Temas contemporâneos transversais na BNCC. Proposta de Práticas de Implementação. p. 26, 2019.

OMNÈS, R. Filosofia da ciência contemporânea. Unesp, 1996.

PICCOLI, A. DE S. et al. Environmental education as a social mobilization strategy to face water scarcity. Ciencia e Saude Coletiva, v. 21, n. 3, p. 797–808, 2016.

PORTO, M. F. A; PORTO, R. L. Gestão de bacias hidrográficas. Estudos avançados, v. 22, n. 63, p. 43-60, 2008.

SILVA FERREIRA, D. Território, territorialidade e seus múltiplos enfoques na ciência geográfica. CAMPO-TERRITÓRIO: revista de geografia agrária, v. 9, n. 17, 2014

SHIGEYOSI, W. T. Método científico na construção de modelos. Nova escola, São Paulo, nov. 2018. Disponível em: <https://novaescola.org.br/plano-de-aula/2483/metodo-cientifico-na-construcao-de-modelos>. Acesso em: 06, abr. 2020.

VIDAL, D. G.; FARIA FILHO, L. M. de. História da educação no Brasil: a constituição histórica do campo (1880-1970). Revista Brasileira de História, v. 23, n. 45, p. 37-70, 2003.

VIEIRA, I. C. B. Mapeamento da área de preservação permanente na margem norte do rio Itajaí-Açu em área urbana consolidada. Metodologias e Aprendizado, v. 1, p. 26-29, 2019

VYGOTSKY, L. S. Linguagem, desenvolvimento e aprendizagem. Tradução de Maria da Penha Villalobos. São Paulo: Ed. da USP, 1988.

WENDT, C. E.; DALBOSCO, C. A. Iluminismo pedagógico e educação natural em Jean-Jacques Rousseau. Educação (UFSM), v. 37, n. 2, p. 229-240, 2012.

WOLLMANN, E. M.; SOARES, F. A. A.; ILHA, P. V. As percepções de Educação Ambiental e Meio ambiente de professoras das séries finais e a influência destas em suas práticas docentes. Revista Brasileira de Pesquisa em Educação em Ciências, v. 15, n. 2, p. 387–405, 2015.

Published

2021-06-01

Issue

Section

Relatos de Experiências

How to Cite

VIEIRA, Isabel Cristina Bohn; BOHN, Carla Silvanira; RIBEIRO, Eduardo Augusto Werneck. Práticas de Educação Ambiental: Estudantes Cientistas. Brazilian Journal of Environmental Education, [S. l.], v. 16, n. 3, p. 18–37, 2021. DOI: 10.34024/revbea.2021.v16.10818. Disponível em: https://periodicos.unifesp.br/index.php/revbea/article/view/10818. Acesso em: 5 dec. 2025.
Received 2020-06-23
Accepted 2021-03-11
Published 2021-06-01