Environmental Education and the construction of dialogic didactic paths in high school

Authors

  • Suellen Maria Silva Dias Universidade Federal de Pernambuco - UFPE
  • Emanuel Souto da Mota Silveira UFPE

DOI:

https://doi.org/10.34024/revbea.2020.v15.10813

Keywords:

Capacity for intervention; Awareness; Didactic sequence.

Abstract

The aim of the project is to develop a space for dialogue and reflection on contemporary environmental problems, with a focus on seeking alternatives and changing individual and collective behavior. A proposal defined in the sphere of High school, involving students from the public educational system in didactic sequences centralized in the student performance. The development of didactic course reveals that it is possible to mobilize and sensitize students through activities that demand low cost and structured from the resources available in most school spaces. The strategies adopted had a direct impact on student engagement and mobilized fundamental discussions for the moment we live.

References

ALMEIDA, N.C.C. et al. Educação Ambiental: a conscientização sobre o destino de resíduos sólidos, o desperdício de água e o de alimentos no município de Cametá/PA. Rev. bras. Estud. pedagogia., Brasília, v. 100, n. 255, 2019.

ARROIO, A.; GIORDAN, M. O vídeo educativo: Aspectos da organização do ensino. Química Nova na Escola, n.24, 2006.

DIDONET, D.L.M.; SOUZA, J.P.; SOUZA, T.A. Práticas da Educação Ambiental: uma proposta de educação para o desenvolvimento sustentável. Rev. Eletrônica do Curso de Pedagogia do Campus, Jataí: UFG, v.11, n.1, 2015.

FERREIRA, E.G.S.; LIMBERGER, D.C.H. Vídeo-documentário como ferramenta sensibilizadora de Educação Ambiental, nos Butiazais de Tapes (RS). Rev. Elet. Cient. UERGS, v. 3, n. 4, 2017.

JACOBI, P. Educação Ambiental, cidadania e sustentabilidade. Cadernos de Pesquisa, n. 118, 2003.

KONDRAT, H.; MACIEL, M. D. Educação Ambiental para a escola básica: contribuições para o desenvolvimento da cidadania e da sustentabilidade. Revista Brasileira de Educação, v.18, n.55, 2013.

LEFF, E. Epistemologia ambiental. São Paulo: Cortez, 2001.

LIMA, G.F.C. Educação e sustentabilidade: possibilidade e falácias de um discurso. Anais do Encontro Associação Nacional de Pós Graduação e Pesquisa em Ambiente e Sociedade, 1, 2002, Indaiatuba.

LOREZON, D.; SCHEID, N.M.J.; SOARES, B.M. Os filmes e os estudos de Educação Ambiental. Ponta Grossa: Anais do IV Simpósio Nacional de Ensino de Ciência e Tecnologia, 2014.

MALMANN, A.; CARNIATTO, I.; PLEIN, C. A Educação Ambiental do ponto de vista das concepções de desenvolvimento sustentável na escola do campo. São Paulo: RevBEA, v.15, n.1, 2020.

MEDEIROS, A.B. et al. Importância da Educação Ambiental na escola nas séries iniciais. Revista Faculdade Montes Belos, v. 4, n. 1, 2011.

MORAN, J.M.; MASETTO, M.T.; BEHRENS, M.A. Novas tecnologias e mediação pedagógica. 3º ed. Campinas: Papirus, 2001.

OLIVEIRA, J.T.; MACHADO, R.C.D.; OLIVEIRA, E.M. Educação Ambiental na escola: um caminho para aprimorar a percepção dos alunos quanto à importância dos recursos hídricos. Periódico Eletrônico Fórum Ambiental da Alta Paulista, São Paulo, v. 11, n. 4, 2015.

PAIM, P.G. 2006. 129f. A história da borracha na Amazônia e a Química Orgânica: Produção de um vídeo didático-educativo para o Ensino Médio. Dissertação (Mestrado Profissionalizante em Ensino de Ciências) – Mestrado em Ensino de Ciências, Instituto de Química, Universidade de Brasília. Disponível em: < https://repositorio.unb.br/handle/10482/9036>. Acesso em: 12 de junho de 2020.

PEREIRA, V. A.; GIBBON, C. A. A Educação Ambiental no ensino: Investigando as abordagens, percepções e desafios na realidade de uma escola pública em Rio Grande (RS). RevBEA, São Paulo, v9, n. 2, p.376-394, 2014.

RAMBO, L.; RENK, A.A. A relação homem/natureza-animais: uma revisão da literatura sobre o descaminho da cultura ocidental. Canoas: Revista de Ciências Ambientais, v.2, n.2, 2008. ISSN 1981-8858.

SANTOS, B.S. Para um novo senso comum: a ciência, o direito e a política na transição paradigmática. São Paulo: Cortez, 2004.

THIOLLENT, M. Metodologia da pesquisa-ação. 14. ed. São Paulo: Cortez, 2005.

TOZZONI-REIS, M. F. C. A pesquisa e a produção de conhecimentos: introdução à pesquisa em educação. Curso de pedagogia da Unesp. 2010. Disponível em: https://acervodigital.unesp.br/bitstream/123456789/195/3/01d10a03.pdf> Acesso em: 22 de abril de 2020.

TREIN, E. A contribuição do pensamento marxista à Educação Ambiental. In: LOUREIRO, C. F. B. (Org.). A questão ambiental no pensamento crítico: natureza, trabalho e educação. Rio de Janeiro: Quartet, 2007.

TUCHERMAN, I.; CAVALCANTI, C.C.B. Um novo gênero cinematográfico: o documentário catástrofe. Revista FAMECOS, Porto Alegre, n. 35, n. 1, 2008.

VIDO, N.R.; DEGASPERI, T.C.; NARDY, M. Energia que gera ou destrói a vida? In: BONOTTO, D.M.B.; CARVALHO, M.B.S.S. (Org.). Educação Ambiental e valores na escola buscando espaços, investindo em novos tempos. São Paulo: Cultura Acadêmica, 1.ed., 2016. ISBN 978-85-7983-762-3.

VIEGAS, L. L.; OLIVEIRA, J. B. de; SILVA, D. S. A alma de nossas árvores: um diálogo entre o conceito aristotélico de alma, a Educação Ambiental, o ensino de Filosofia e a prática artística. São Paulo: Cultura Acadêmica, 1.ed., 2016. ISBN 978-85-7983-762-3.

VIEIRA, F. Z. A utilização didática do cinema para a aprendizagem da Educação Ambiental. Dissertação (Mestrado). Universidade Estadual de Ponta Grossa. Ponta Grossa, 2009.

Published

2020-12-03

Issue

Section

Artigos

How to Cite

DIAS, Suellen Maria Silva; SILVEIRA, Emanuel Souto da Mota. Environmental Education and the construction of dialogic didactic paths in high school. Brazilian Journal of Environmental Education, [S. l.], v. 15, n. 7, p. 46–58, 2020. DOI: 10.34024/revbea.2020.v15.10813. Disponível em: https://periodicos.unifesp.br/index.php/revbea/article/view/10813. Acesso em: 5 dec. 2025.
Received 2020-06-29
Accepted 2020-08-04
Published 2020-12-03