Environmental Education and quilombola culture: between the absence of public policies and resistance practices

Authors

  • Lediane da Silva Borges UFPA
  • João Batista do Carmo Silva Universidade Federal do Pará
  • Doriedson do Socorro Doriedson do Socorro Universidade Federal do Pará

DOI:

https://doi.org/10.34024/revbea.2021.v16.10806

Keywords:

Environmental education. Environmental and Cultural Knowledge. Human formation

Abstract

The study analyzed the relationship between environmental education and quilombola culture, materialized in knowledge, environmental and cultural practices in the Quilombola community of Bailique Centro (Oieiras do Pará, Brazil). For this, a bibliographic and field research was carried out, which according to the problem is qualitative, whose data collection was through semi-structured interviews for socio-environmental analysis. The study revealed socio-environmental, educational, infrastructure and health issues, among other public services. It follows that, even with the absence of public educational and environmental policies, focused on sustainability, the materiality of environmental knowledge is based on the concern for the conservation of local bio-socio-diversity, made explicit through work actions, experienced in the collective.

Author Biographies

  • Lediane da Silva Borges, UFPA

    Professora da Rede Pública de Ensino do Município de Baião- PA. Estudante do Curso de Pós-Graduação em Educação e Cultura (PPGEDUC) do Campus Universitário do Tocantins/UFPA-Cametá. Integrante da Pesquisa História, Educação, Cultura e Saberes Afro indígena na região Amazônica e do grupo de pesquisa Quilombos e Mocambeiros: história da resistência negra na Amazônia (QUIMOHRENA)

  • João Batista do Carmo Silva, Universidade Federal do Pará

    Doutor em Educação. Docente do Campus Universitário do Tocantins/Cametá, Universidade Federal do Pará e Docente da Faculdade de Educação – CUNTINS/Cametá. Coordenador do Grupo de Estudos e Pesquisas sobre Universidade na Amazônia.

  • Doriedson do Socorro Doriedson do Socorro, Universidade Federal do Pará

    Doutor em Educação. Docente da Faculdade de Linguagem, do Campus Universitário do Tocantins/Cametá.

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Published

2021-02-07

Issue

Section

Artigos

How to Cite

BORGES, Lediane da Silva; SILVA, João Batista do Carmo; DORIEDSON DO SOCORRO, Doriedson do Socorro. Environmental Education and quilombola culture: between the absence of public policies and resistance practices. Brazilian Journal of Environmental Education, [S. l.], v. 16, n. 1, p. 430–449, 2021. DOI: 10.34024/revbea.2021.v16.10806. Disponível em: https://periodicos.unifesp.br/index.php/revbea/article/view/10806. Acesso em: 5 dec. 2025.
Received 2020-06-17
Accepted 2020-10-20
Published 2021-02-07