Environmental Education in the face of consumer society and the need for sustainability

Authors

  • Laurentino Bernardes Vieira Secretaria Estadual de Educação de Mato Grosso - SEDUC/MT

DOI:

https://doi.org/10.34024/revbea.2020.v15.10799

Keywords:

Sustainable Development, Capitalism, Consumerism, Environmental Education

Abstract

The worldwide demographic growth that has been occurring mainly since the 20th century, industrialization, urbanization, production and mass consumption have put the concept of sustainable development in check. An analysis in the literature that addresses this theme shows that this concept was forged from the perspective of capitalism, which always demands to raise production, consumption and profit, always in the name of development, but this often implies exploiting resources planet's natural resources in addition to its replacement capacity, in addition to causing environmental impacts that negatively affect the lives of many people. There is a need for changes in production and consumption, and Environmental Education is an essential tool in this process of building truly sustainable societies.

Author Biography

  • Laurentino Bernardes Vieira, Secretaria Estadual de Educação de Mato Grosso - SEDUC/MT

    Possui graduação em Geografia pela Faculdade Estadual de Ciências e Letras de Campo Mourão - FECILCAM - (2006). Especialização em Educação Ambiental pela Universidade Cidade de São Paulo - UNICID - e Mestrado em Geografia pela Universidade Federal de Mato Grosso - UFMT. Professor Efetivo na Secretaria Estadual de Educação de Mato Grosso - SEDUC/MT - desde 2007.

    http://orcid.org/0000-0002-5195-1020

References

ÁLVARES, P. VEJA, P. Actitudes ambientales y conductas sostenibles: implicaciones para la educación ambiental. Revista de Psicodidáctica, v. 14, n. 2, 2009,

ALVES, J. E. D. População, desenvolvimento e sustentabilidade: perspectivas para a CIPD pós-2014. Revista Brasileira de Estudos de População, v.31, n. 1, 2014.

BECKER, B. K. A geopolítica na virada do milênio: logística e desenvolvimento sustentável. In: CASTRO, I. E; GOMES, P. C. C; CORRÊA, R. L. (Org). Geografia: Conceitos e Temas. 15ª ed. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 2012.

BERNARDES, J. A; FERREIRNA, F. P. M. Sociedade e Natureza. In: CUNHA, S. B; GUERRA, A. J. T (Org). A questão ambiental: diferentes abordagens. 8ª ed. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 2012.

BRASIL. Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros curriculares nacionais: meio ambiente e saúde. Brasília, 1997.

BRASIL. Ministério do Meio Ambiente – MMA. III Conferência Nacional do Meio Ambiente. Mudanças climáticas: caderno de debate. Brasília – DF, 2008. Disponível em: <https://www.mma.gov.br/publicacoes/clima/category/70-mudancas-do-clima.html>. Acesso em: 03 jun. 2020.

CARSON, R. Primavera Silenciosa. Tradução: Raul de Polillo. 2. ed. São Paulo: Melhoramentos, 1969.

COMPARATO, F. K. Capitalismo: civilização e poder. Estudos Avançados, v. 25, n. 72, 2011.

CONSELHO NACIONAL DE DESENVOLVIMENTO CIENTIFICO E TECNOLÓGICO – CNPq. Tratado de Educação Ambiental para Sociedades Sustentáveis e Responsabilidade Global, 2018. Disponível em: <http://estatico.cnpq.br/portal/premios/2018/pjc/assets/pdf/webaulas/web-04/tratado_jornada_por.pdf >. Acesso em: 02 jun. 2020.

CORDANI, U. G; TAIOLI, F. A Terra, a humanidade e o desenvolvimento sustentável. In: TEIXEIRA, W. et al. Decifrando a Terra. São Paulo: Companhia Editora Nacional, 2008.

CRESPO, S. Consumo sustentável. In: FERRARO JUNIOR, L. A. (Org.).: Encontros e Caminhos: Formação de Educadoras(es) Ambientais e Coletivos Educadores – Volume 3. Brasília: MMA/DEA, 2013. 452 p.

FRAGA, E. Pandemia tirou o mundo de rota suicida do sistema econômico tradicional, diz Nobel da Paz. Folha de S.Paulo, São Paulo, 01 de jun. de 2020. Disponível em: <https://www1.folha.uol.com.br/mercado/2020/05/pandemia-tirou-mundo-de-rota-suicida-do-sistema-economico-tradicional-diz-nobel-da-paz.shtml>. Acesso em: 01 jun. 2020.

FUNDAÇÃO OSWALDO CRUZ. Por que a doença causada pelo novo vírus recebeu o nome de COVID-19? Disponível em: <https://portal.fiocruz.br/pergunta/por-que-doenca-causada-pelo-novo-virus-recebeu-o-nome-de-covid-19 >. Acesso em: 02 jun. 2020.

GUIMARÃES, M. Sustentabilidade e Educação Ambiental. In: CUNHA, S. B; GUERRA, A. J. T (Org). A questão ambiental: diferentes abordagens. 8ª ed. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 2012.

LIPOVETSKY, G. A felicidade paradoxal – Ensaio sobre a sociedade do hiperconsumo. São Paulo: Companhia das Letras, 2007.

OLIVEIRA, L.; NEIMAN, Z. Educação Ambiental no Âmbito Escolar: Análise do Processo de Elaboração e Aprovação da Base Nacional Comum Curricular (BNCC). Revista Brasileira De Educação Ambiental (RevBEA), v.15, n.3, 2020.

TYGEL, D. Economia Solidária. In: FERRARO JUNIOR, L. A. (Org.).: Encontros e Caminhos: Formação de Educadoras(es) Ambientais e Coletivos Educadores – Volume 3. Brasília: MMA/DEA, 2013. 452 p.

UNITED NATIONS POPULATION FUND – UNFPA. Relatório sobre a situação da população mundial 2011. Disponível em: <https://brazil.unfpa.org/sites/default/files/pub-pdf/caderno_populacao6%20%281%29_0.pdf>. Acesso em: 01 jun. 2020.

Published

2020-07-30

How to Cite

VIEIRA, Laurentino Bernardes. Environmental Education in the face of consumer society and the need for sustainability. Brazilian Journal of Environmental Education, [S. l.], v. 15, n. 4, p. 95–109, 2020. DOI: 10.34024/revbea.2020.v15.10799. Disponível em: https://periodicos.unifesp.br/index.php/revbea/article/view/10799. Acesso em: 5 dec. 2025.
Received 2020-06-15
Accepted 2020-07-26
Published 2020-07-30