Environmental Education in Basic Education: a look at the difficulties faced by teachers from a public school in Urussanga (SC, Brazil))

Authors

  • Camila Porto de Medeiros Universidade do Extremo Sul Catarinense
  • Viviane Kraieski de Assunção Universidade do Extremo Sul Catarinense

DOI:

https://doi.org/10.34024/revbea.2021.v16.10798

Keywords:

Teacher Work, School Routine, Public Education System, Teacher Training, Teachers Working Conditions

Abstract

This article is the result of a research on the conceptions and practices of Environmental Education in a public school in Urussanga (SC, Brazil). The research included semi-structured interviews with teachers and school directors, participant observation of the school's routine and field diary records. The investigation allowed to know the obstacles to the effectiveness of Environmental Education, from the perspective of the research subjects. It was found that teachers have difficulties in relating the subjects they teach with the environmental theme, and point out weaknesses in academic training, lack of continuing education, poor working conditions and school infrastructure.

Author Biography

  • Viviane Kraieski de Assunção, Universidade do Extremo Sul Catarinense

    Professora do Programa de Pós-Graduação em Ciências Ambientais (PPGCA) da Universidade do Extremo Sul Catarinense (UNESC)

References

ALVES, M.T.G.; XAVIER, F.P. Indicadores multidimensionais para avaliação da infraestrutura escolar: o ensino fundamental. Cadernos de Pesquisas, v. 48, n. 169, 708-746, jul./set. 2018.

ALVES, M.T.G.; SOARES, J.F. Contexto escolar e indicadores educacionais: condições desiguais para a efetivação de uma política de avaliação educacional. Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 39, n. 1, p. 177-194, 2013.

BRASIL. Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996. “Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional.” Diário Oficial da União, Brasília-DF, 23 dez. 1996.

BRASIL. Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros curriculares nacionais: Meio ambiente e Saúde. Brasília. Brasília: MEC/SEF, v. 9, 1998.

BRASIL. Lei nº 9.795, de 27 de abril de 1999. “Dispõe sobre a educação ambiental, institui a Política Nacional de Educação Ambiental e dá outras providências.” Diário Oficial da União, Brasília-DF, 28 abr. 1999.

BRASIL. Conselho Nacional de Saúde. Resolução no. 466, de 12 de dezembro de 2012. Diário Oficial da União, Brasília- DF, 13. jun. 2013. Seção 1, p. 59. 2012.

BRASIL. Conselho Nacional de Saúde. Resolução no. 510, de 07 de abril de 2016. Diário Oficial da União, Brasília- DF, 24 mai. 2016. Seção 1, p. 44-46. 2016.

BRUGGER, P. Educação ou adestramento ambiental. Florianópolis: Letras Contemporâneas, 1994.

CARVALHO, I.C.M. Educação Ambiental: a formação do sujeito ecológico. 2. ed. São Paulo: Cortez, 2006.

FERREIRA, C.E.A. O meio ambiente na prática de escolas públicas da rede estadual de São Paulo: intenções e possibilidades. Tese (Doutorado em Educação). Faculdade de Educação, Universidade de São Paulo. São Paulo, 2011.

GIL, A.C. Como elaborar projetos de pesquisa. São Paulo: Atlas, 2002.

GOLDENBERG, M. A arte de pesquisar: como fazer pesquisa qualitativa em ciências sociais. 8. ed. Rio de Janeiro: Record, 2004.

GOMES, R. Análise e interpretação de dados em pesquisa qualitativa. In: MINAYO, M. C. de S. (Org.). Pesquisa social: teoria, método e criatividade. 29 ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2010.

GUERRA, A.F.S.; FIGUEIREDO, M.L. Um panorama da pesquisa na formação continuada de professores educadores ambientais no Vale do Itajaí (SC): um olhar do Grupo de Pesquisa Educação, Estudos Ambientais e Sociedade - GEEAS-UNIVALI. In: MENDONÇA, A.W.; SIQUEIRA, A.B.; MARCOMIN, F.E. (Orgs.)Educação, sociedade e meio ambiente no estado de Santa Catarina: múltiplas abordagens. São Leopoldo, RS: Oikos, 2012. p. 26-38.

GUIMARÃES, M. A formação de educadores ambientais. São Paulo: Papirus, 2004.

LANGHI, R.; NARDI, R. Interpretando reflexões de futuros professores de física sobre sua prática profissional durante a formação inicial: a busca pela construção da autonomia docente. Investigações em Ensino de Ciências, v. 16, n. 3, 403-424, 2011.

LEFF, E. Epistemologia ambiental. Tradução de Sandra Valenzuela. Revisão técnica de Paulo Freire Vieira. 2. ed. São Paulo: Cortez, 2002.

MARCONI, M.A.; LAKATOS, E.M. Fundamentos de metodologia científica. 5. ed. São Paulo: Atlas, 2003.

MEC. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular: educação é a base. Brasília: MEC, 2017. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/index.php?

option=com_docman&view=download&alias=79611-anexo-texto-bncc-aprovado-em-15-12-17-pdf&category_slug=dezembro-2017-pdf&Itemid=30192. Acesso em: 10 dez. 2017.

MEC. Ministério da Educação. Estudos de recuperação. Conselho Nacional de Educação. 2013. Disponível em: <http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_docman&view=download&alias=14144-nota-sobre-estudos-recuperacao-cne-pdf&Itemid=30192> Acesso em: 15 nov. 2018.

MORAES, A. L.; LOUREIRO, Carlos F. B. Políticas públicas de educação ambiental da secretaria estadual de educação de Santa Catarina: uma análise crítica. Ambiente & Educação, v. 22, n.2, 2017.

SATO, M.T. Debatendo os desafios da educação ambiental. Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental, Rio Grande, v. 1, n. FURG, p. R14-R33, 2001a.

SATO, M.T. Formação em Educação Ambiental: da escola à comunidade. In: Panorama da educação ambiental no ensino fundamental. Brasília: Ministério da Educação; Secretaria do Ensino Fundamental, 2001b. p. 07-15.

OLIVEIRA, D.A. A reestruturação do trabalho docente: precarização e flexibilização. Educação & Sociedade, Campinas, vol. 25, n. 89, p. 1127-1144, set./dez. 2004.

SILVA, A.B.; GODOI, C.K.; BANDEIRA-DE-MELLO, R. Pesquisa qualitativa em estudos organizacionais: paradigmas, estratégias e métodos. 2 ed. São Paulo: Saraiva, 2016. 406 p.

SOUZA, A.R. Dentro e por Fora: A Cultura da Escola, a Política e a Gestão Financeira. Intermeio, Campo Grande, MS, v. 9, n. 17, 2003, p. 20-33.

TRIVIÑOS, A.N.S. Introdução à pesquisa em ciências sociais: a pesquisa qualitativa em educação. São Paulo: Atlas, 1987.

Published

2021-02-04

Issue

Section

Artigos

How to Cite

MEDEIROS, Camila Porto de; ASSUNÇÃO, Viviane Kraieski de. Environmental Education in Basic Education: a look at the difficulties faced by teachers from a public school in Urussanga (SC, Brazil)). Brazilian Journal of Environmental Education, [S. l.], v. 16, n. 1, p. 202–219, 2021. DOI: 10.34024/revbea.2021.v16.10798. Disponível em: https://periodicos.unifesp.br/index.php/revbea/article/view/10798. Acesso em: 5 dec. 2025.
Received 2020-06-15
Accepted 2020-10-06
Published 2021-02-04