Meat consumptios, climatic crisis and world health by the complex Environmental Education perspective

Authors

  • Rhuann Carlo Viero Taques Universidade Estadual do Centro-Oeste
  • Patricia Neumann Universidade Estadual do Centro-Oeste
  • Thiago Francisco Costa Solak Universidade Estadual do Centro-Oeste

DOI:

https://doi.org/10.34024/revbea.2020.v15.10792

Keywords:

Complexity, Pandemic, COVID-19, Transdimensional

Abstract

The objective of this paper is to discuss the relation among meat consumption, climate crisis and world health based on Complex Environmental Education perspective. Method was bibliographic and the pandemic caused by COVID-19 was considered. Results were meat consumption is directly one of causes for pandemics and consequently humanity sickness. We consider Complex Environmental Education offers a systemic and wide perspective of this problem and it proposes a possible construction of a sustainable society.

Author Biographies

  • Rhuann Carlo Viero Taques, Universidade Estadual do Centro-Oeste

    Graduando em Ciências Biológicas e membro do Comite Gestor de Educação Ambiental na Universidade Estadual do Centro-Oeste.

  • Patricia Neumann, Universidade Estadual do Centro-Oeste

    Graduada em Psicologia pela Faculdade Guairacá. Graduada em Filosofia e Mestre em Educação pela Universidade Estadual do Centro-Oeste. 

  • Thiago Francisco Costa Solak, Universidade Estadual do Centro-Oeste

    Graduado em Medicina Veterinária e pós granduando do programa de Aprimoramento a Medicina Veterinária da Universidade Estadual do Centro-Oeste. 

References

AABRAMOVAY, R. Amazônia: por uma economia do conhecimento da natureza. São Paulo: Elefante. 2020. 112p.

ALAGMIR, M.; CAMPBELL, M. J.; SLOAN, S.; GOOSEM, M.; CLEMENS, G.R.; MAHMOUD, M.I.; LAURANCE, W.F. Economic, Socio-Political and Environmental Risks of Road Development in the Tropics. Current Biology, v. 27, p. 1130–1140, 2017.

ANTONIO, J.M.; NEUMANN, P. A Educação Ambiental nas Diretrizes Curriculares: apontamentos à formação de professoras(es). Anais do XVII Encontro Paranaense de Educação Ambiental. XVII EPEA, 2019. Universidade Estadual de Londrina. Anais do XVII Encontro Paranaense de Educação Ambiental, 2019, p. 1-12. Disponível em: <https://periodicos.unifesp.br/index.php/revbea/article/view/10546/7706>. Acesso em: 09 mai. 2020.

BARBER C.P.; COCHRANE, M.A.; SOUZA, C.M.; LAURANCE, W.F. Roads, deforestation, and the mitigating effect of protected areas in the Amazon. Biology Conservation v. 177, n. 1, p. 203–209, 2014.

BARBOSA, C. Pecuária é responsável por 80% do desmatamento. Belém do Pará: Brasil de Fato, c2019. Disponível em: <https://www.brasildefato.com.br/2019/09/05/pecuaria-e-responsavel-por-80-do-desmatamento-na-amazonia-afirma-pesquisadora>. Acesso em: 28 abr. 2020.

BREY, N.K.; CAMILO, S.P.O.; MARCON, R.; ALBERTON, A.A.A. A estrutura de propriedade das corporações: conexões políticas a partir da dependência de recursos. Revista Ibero-Americano de estratégia, v. 10, n 3, p. 126-146, 2011.

CARVALHO, I.C.M. Educação Ambiental: a formação do sujeito ecológico. São Paulo: Cortez, 2008.

DIAMOND, J. The mysterious origin of AIDS. Natural History, v. 101, n. 9, p. 25-9, 1992.

DUARTE, I.S. Impactos ambientais da produção de carne para consumo humano: a indústria da carne na contramão da tutela constitucional do meio ambiente. 2008. Dissertação (Mestrado em Direito) – Universidade Federal de Pernambuco. 117f., 2008.

EISLER, M.C.; LEE, M.R.F.; TARLTON, J.F.; MARTIN, G.B.; BEDDINGTON, J.; DUNGAIT, J.A.L.; GREATHEAD, H.; LIU, J.; MATHEW, S.; MILLER, H.; MISSELBROOK, T.; MURRAY, P.; VINOD, V.K.; SAUN, R.V.; WINTER, M.; Agriculture: Steps to sustainable livestock. Nature, v. 507, p. 32–34, 2014.

FEYERABEND, P. Contra o Método, 2. ed. São Paulo: Unesp, 2011.

FOOD AND AGRICULTURE ORGANIZATION (FAOSTAT). Food and agriculture data, c2013. Disponível em: <http://www.fao.org/faostat/en/#home>. Acesso em: 3 jun. 2020.

GE, M.; LEVIN, K.; FRIEDRICH, J. Tracking Progress of the 2020 Climate Turning Point. Washington D.C.: World Resources Institute, 2019.

GONÇALVES, E.S.; SILVA, J.M.B.; PAVESI, T.; MOREIRA, J.C. A importância da determinação analítica de intermediários reativos e de seus produtos de reações com biomacromoléculas: uma mini revisão. Química nova, v. 37, n. 2, p. 317-322, 2014

GRACE, D.; MUTUA, F.; OCHUNGO, P.; KRUSKA, R.; JONES, K.; BRIERLEY, L.; LAPAR, L.; SAID, M.; HERRERO, M.; PHUC, P.D.; THAO, N.B.; AKUKU, I.; OGUTU, F. Mapping of Poverty and Likely Zoonoses Hotspots. International Livestock Research Institute, c2012. Disponível em: <https://cgspace.cgiar.org/bitstream/handle/10568/21161/ZooMap_July2012_final.pdf> Acesso em: 14 abr. 2020.

JACKSON, C.R.; FEDORKA-CRAY, P.J.; BARRETT, J.B.; LADELEY, S.R. Effects of tylosin use on erythromycin resistance in enterococci isolated from swine. Applied Environmental Microbiology, v. 70, n. 7, p. 4205-4210, 2004.

JOY, M. Porque amamos os cachorros, comemos porcos e vestimos vacas: uma introdução ao carnismo. São Paulo: Cultrix, 2014.

KATAOKA, A.M.; FERNANDES, C.T.; NOGUEIRA, J.F.F.; MORAES, M.M. A complexa relação entre consumo de carne e a educação ambiental. In: MORAES, J.L.; CAMPOS, M.A.T. A educação ambiental sob o luar das araucárias. Curitiba: Appris, 2019.

KOLBER, T. A sexta extinção: uma história não natural. 1. ed. Rio de Janeiro: Intrinsceca, 2015.

LEDEBERG, J.; SHOPE, R.E.; OAKS S.C. Emerging infections: microbial threats to health in the United States. Washington: National Academy Press, 1992.

MALHEIROS, P.; SILVA, P. Contaminação bacteriológica das águas subterrâneas da região oeste de Santa Catarina. Revista do instituto do Adolfo Lutz, v. 68, n. 2, p. 18-34, 2009.

MARQUES, L. A pandemia incide no ano mais importante da história da humanidade: Serão as próximas zoonoses gestadas no Brasil? Unicamp, c2020. Disponível em < https://www.unicamp.br/unicamp/noticias/2020/05/05/pandemia-incide-no-ano-mais-importante-da-historia-da-humanidade-serao-proximas>. Acesso em: 19 abr. 2020.

MINISTÉRIO DO MEIO AMBIENTE (MMA). Consumo sustentável: Manual de educação. Brasília: Consumers International/MEC/IDEC, 2015.160 p.

MORAES, M. C. Da Epistemologia da Complexidade à Docência Transdisciplinar. Transdisciplinaridade e Educação do Futuro. Brasília: Cátedra UNESCO de Juventude, Educação e Sociedade, p. 135-165, 2019.

MORIN, E. Introdução ao pensamento complexo. Porto Alegre: Sulina, 2015.

MORIN, E. O método 1: da natureza a natureza. Porto Alegre: Sulina, 2013.

MORIN, E. Os sete saberes necessários a educação do futuro. 2. Ed. São Paulo: Cortez, 2011.

NASA, 2020. GISS Surface Temperature Analysis (GISTEMP), version 4. NASA Goddard Institute for Space Studies. Disponível em: . Acesso em: 18 abr. 2020.

NELLEMAN, C.; MACDEVETTE, M.; MANDERS, T.; EICKHOUT, B.; SVIHUS, B.; PRINS, G.A.; The environmental food crisis the environment’s role in averting future food crises: a UNEP rapid response assessment, c2009. Disponível em: <http://old.unep-wcmc.org/medialibrary/2010/09/07/51d38855/FoodCrisis.pdf> Acesso em: 27 abr. 2020.

NEUMANN, P.; ANTONIO, J. M.; KATAOKA, A. M. K. Identidade Terrena e Educação Ambiental Complexa: reflexões a partir de uma experiência pedagógica no Brasil. Revista Pedagógica, v. 21, p. 577-596, 2019.

NICOLESCU, B. O Manifesto da Transdisciplinaridade. São Paulo: Triom, 1999.

NICOLESCU, B. Transdisciplinaridade: uma esperança para a humanidade. In: DRAVET, F.; P., FLORENT; C., J.; CASTRO, G. (Orgs.). Transdisciplinaridade e Educação do Futuro. Brasília: Cátedra UNESCO de Juventude, Educação e Sociedade, p. 13-18, 2019.

PAULINO, M. A ameaça do desmatamento. Revista de informações e debates do Instituto de Pesquisa Econômica Aplicada, v. 84, n. 12, p. 1-16, 2015.

PECL, G.; ARAUJO, M. B.; BELL, J. D.; BLANCHARD, J.; BRONEBRAKE, T. C. Biodiversity redistribution under climate change: Impacts on ecosystems and human well-being. Science, v. 355, p. 1-9, 2017.

PENA, G.O. Doenças infecciosas e parasitárias: aspectos clínicos, de vigilância epidemiológica e de controle - guia de bolso. Brasília: Ministério da Saúde: Fundação Nacional de Saúde, 220 p.,1998.

PINHEIRO, B.G.; DE-LUCA, M.M.M.; VASCONCELOS, A.C. Conexões políticas nas maiores companhias listadas na BM&FBOVESPA. Revista eletrônica de administração, v. 84, n. 2, p. 394-428, 2016.

RIPPLE, J.W.; WOLF, C.; NEWSOME, T.M.; GALETTI, M.; ALAMGIR, M.; CRIST, E.; MAHMOUD, M.I.; LAURANCE, W.F. World Scientists’ Warning to Humanity: A Second Notice. BioScience, v. 67, n. 12, p. 1026–1028, 2017.

SAPKOTA. A.R.; HULET, R.M.; ZHANG, G.; MCDERMOTT, P.; KINNEY, E.; SCHWAB, K.J.; JOSEPH, S.W.; Lower prevalence of antibiotic-resistant enterococci on U.S. conventional poultry farms that transitioned to organic practices. Environmental Health Perspectives, v. 119, p. 1622-1628, 2011.

SCHMIDINGER, K.S. Including CO2 implications of land occupation LCAs —method and example for livestock products. The International Journal of Life Cycle Assessment, v. 17, n. 1, p. 962-972, 2012.

SCHUCK, C.; RIBEIRO, R. Comendo o planeta: impactos ambientais da criação e consumo de animais. 3 ed. Curitiba: Vesper AMB, 2015.

SETTELE, J.; DÍAZ, S.; BRONDIZIO, E.; DASZAK, P. COVID-19 Stimulus Measures Must save Lives, Protect Livelihoods, and Safeguard Nature to Reduce the Risk of Future Pandemics. Plataforma intergovernamental sobre biodiversidade e serviços ecossistêmicos (IPBES), c2020. Disponível em: <https://ipbes.net/covid19stimulus?fbclid=IwAR0RUfOUl9csjtcmx0yEDEghPeQkFwgZ4kUSK4F-Mzp8LqnKUPwPr-2wlDM>. Acesso em: 20 abr. 2020.

SISTEMA DE ESTIMATIVA DE EMISSÕES DE GASES DE EFEITO ESTUFA (SEEG). Análise das emissões de GEE no Brasil (1970-2013) e suas implicações para políticas públicas. São Paulo: Observatório do Clima, 52 p., 2015.

WORLD ECONOMIC FORUM (WEF) How biodiversity loss is hurting our ability to combat pandemics, c2020. Disponível em: <https://www.weforum.org/agenda/2020/03/biodiversity-loss-is-hurting-our-ability-to-prepare-for-pandemics>. Acesso em: 28 abr. 2020.

Published

2020-07-28

How to Cite

TAQUES, Rhuann Carlo Viero; NEUMANN, Patricia; SOLAK, Thiago Francisco Costa. Meat consumptios, climatic crisis and world health by the complex Environmental Education perspective. Brazilian Journal of Environmental Education, [S. l.], v. 15, n. 4, p. 55–69, 2020. DOI: 10.34024/revbea.2020.v15.10792. Disponível em: https://periodicos.unifesp.br/index.php/revbea/article/view/10792. Acesso em: 5 dec. 2025.
Received 2020-06-15
Accepted 2020-07-26
Published 2020-07-28