Environmental Education in mitigating the climatic effects of the district of Chókwè in Mozambique

Authors

  • Munossiua Efremo Macorreia Universidade Save

DOI:

https://doi.org/10.34024/revbea.2020.v15.10788

Keywords:

Environmental Education; Climate Effects; Awareness.

Abstract

The present study aimed to promote the debate about what we can do to mitigate the climatic effects in Chókwè-Mozambique, focusing on Environmental Education, conservation, reducing emissions caused by deforestation, sensitizing local communities to the replacement of plants in places with greater degradation and invest in public transport, using less individual vehicles. Based on the results of the questionnaire, a bibliographic survey of a qualitative, quantitative, exploratory and descriptive nature was made. We worked with a sample of 48 people. The research involved a search for various information related to the theme, in order to clearly understand the causes that cause the climatic effects in Chókwè, generating consequences for social relations, population levels, food stocks, the extinction of certain animal species and forest, in new diseases, in population and environmental displacements, favoring the participation of apprentices as an active agent in the process of regulating social relations capable of adjusting conduct, in ecologically sustainable standards and suitable for mitigation and adaptation to climatic effects. For this, several debates were developed with the target audience of the research (charcoal producers, street vendors, minibus drivers, apprentices of the Agrarian Institute of Chókwè, especially teachers), creating innovative and motivating strategies in response to current changes. As a result of the discussions, we verified that the Institute does not have any curricular program that has integrated Environmental Education in the mitigation of climatic effects, not being in compliance with Mozambican legislation.

Author Biography

  • Munossiua Efremo Macorreia, Universidade Save

    Professor da Universidade Save, Doutorado em projeto com área de pesquisa Meio Ambiente, Qualidade e Prevenção

References

BRASIL. MEC. PCN Ciências Naturais: Orientações Educacionais para Edcuação no terceiro e quarto ciclos do Ensino Fundamental. Secretaria da Educação Fundamental. Brasília: MEC/SEF, 1998.

BARDIN, Laurence. Análise de conteúdo. Lisboa: Edições 70. 1977.

CHAMBERS, D. Sustainable development: the response from education. Australian country report. Melbourne Graduate School of Education, Australia. 2009.

MOÇAMBIQUE. Diploma Ministerial n0 25/2011 de 15 de julho n0 32. [Maputo], 12 de agosto de 2003.

MOÇAMBIQUE. Decretos n.º 30/2012, de 1 de agosto e n.º 11/2003, de 25 de março, que aprova o regulamento da lei de florestas e fauna-bravia.

MOÇAMBIQUE. Estratégia Nacional de Adaptação e Mitigação de Mudanças Climáticas, 2013-2025

MOÇAMBIQUE. Lei nº 20/97 de 1 de Outubro, nº 40. [Maputo], 7 de Outubro de 1997.

FREIRE, Pedagogia da indignação: cartas pedagógicas e outros escritos. São Paulo, Ed. UNESP, (2001).

FAO, Governo De Moçambique, 2009.

GUIMARÃES, M. A dimensão ambiental na educação. 6ªed. Campinas, SP: Papirus, 1995.

GONZÁLEZ-GUAUDIANO, E. Interdisciplinaridade e Educação Ambiental: explorando novos territórios epistêmicos. In: SATO, M.; CARVALHO, I. C. M. Educação Ambiental: pesquisa e desafios.Porto Alegre: Artmed, 2005.

GADOTTI, M. Pedagogia da Terra: Ecopedagogia e Educação Sustentável. São Paulo: Peirópolis, 2001

HAN, Q. Education for Sustainable Development and Climate Change Education in China. Journal of Education for Sustainable Development. v. 9, n. 1, 2015.

IPCC, Climate Change: The Physical Science Basis. Contribution of Working Group I to the Fourth Assessment Report of the Intergovernmental Panel on Climate Change [Solomon, S., D. Qin, M. Manning, Z. Chen, M. Marquis, K.B. Averyt, M.Tignor and H.L. Miller (eds.)]. Cambridge University Press, Cambridge, United Kingdom and New York, NY, USA. 2007.

Instituto Nacional de Gestão de Calamidades (INGC), 2000.

Instituto Nacional de Gestão de Calamidades (INGC), 2019.

JACOBI, P. R. et al. Mudanças climáticas globais: a resposta da educação. Revista Brasileira de Educação, Vol.16 nº46, Rio de Janeiro Jan./Abr. 2011.

KOSATSKY, T. The 2003 European heat waves. Eurosurveillance, v. 10, n.7-9, 2005.

LÜCKMAN, A. P. Jornalismo e mídia-educação no contexto do aquecimento global. Estudos em Jornalismo e Mídia, Florianópolis, v. 3, n. 2, 2006.

LOUREIRO, C. F. B. Trajetórias e fundamentos da Educação Ambiental. 3 ed. São Paulo: Cortez, 2009.

LOUREIRO, F. AZAZIEL, M E FRANCA, N. Educação ambiental e gestão participativa em unidades de conservação. Rio de Janeiro: Ibase / Ibama. 2003

MARENGO, J. A. Mudanças climáticas globais e seus efeitos sobre a biodiversidade: caracterização do clima atual edefinição das alterações climáticas para o território brasileiro ao longo do século XXI. Brasília: MMA, 2006.

OLIVEIRA, M.J.; VECCHIA, F. A controvérsia das mudanças climáticas globais e do aquecimento global antropogênico: consenso científico ou interesse político? Fórum Ambiental da Alta Paulista, v. 5 , 2009.

SOARES, B.E.C.; NAVARRO, M.A.; FERREIREA, A.P. Desenvolvimento sustentado e consciência ambiental: natureza, sociedade e racionalidade. Ciência e Cognição, v 2, 2004.

VIOLA, E. Impasses e perspectivas da negociação climática global e mudanças na posição brasileira. Breves CINDES, nº 30, 2010.

Published

2020-12-10

Issue

Section

Artigos

How to Cite

MACORREIA, Munossiua Efremo. Environmental Education in mitigating the climatic effects of the district of Chókwè in Mozambique. Brazilian Journal of Environmental Education, [S. l.], v. 15, n. 7, p. 362–375, 2020. DOI: 10.34024/revbea.2020.v15.10788. Disponível em: https://periodicos.unifesp.br/index.php/revbea/article/view/10788. Acesso em: 5 dec. 2025.
Received 2020-06-14
Accepted 2020-06-25
Published 2020-12-10