Reflective test on biodiversity and human values in the pandemic context

Authors

  • Luzia Maria Cristina de Souza Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Ecoville, PR
  • Marina Comerlatto da Rosa Universidade Tecnológica Federal do Paraná, PR
  • Lia Maris Orth Ritter Antiqueira Universidade Tecnológica Federal do Paraná, PR

DOI:

https://doi.org/10.34024/revbea.2020.v15.10780

Keywords:

Community; COVID-19; Environmental Education; Environment; SARS-CoV-2.

Abstract

This article presents reflections on the emergence of pandemics and the relationship with the loss of biodiversity, climate change and the accelerated exploitation of nature, which signal their current fragile situation and announce the depletion of natural resources. The pandemic currently experienced (COVID-19) also highlighted social inequality and its interfaces, imposing the need to redefine conducts and make permanent decisions in favor of common welfare. The collectivity, solidarity, and cooperation, intra and interspecific, must override individualism. The discussion is elevated to the relationship of human values and biodiversity in the current and post-pandemic context, seeking to envision in education a path for the epistemological construction of well live for humanity.

Author Biography

  • Lia Maris Orth Ritter Antiqueira, Universidade Tecnológica Federal do Paraná, PR

      

References

ALHO, C.J.R. The value of biodiversity. Brazilian Journal of biology, v.68, n. 4, 2008.

ALHO, C.J.R. Importância da biodiversidade para a saúde humana: uma perspectiva ecológica. Estudos Avançados, v. 26, n. 74, 2012.

BARCELLOS, C.; et al. Mudanças climáticas e ambientais e as doenças infecciosas: cenários e incertezas para o Brasil. Epidemiologia e Serviços de Saúde, Brasília, v. 3, n.18, p. 285-304, jul-set 2009.

BRASIL, Ministério do Meio Ambiente. Convenção sobre Diversidade Biológica: Série Biodiversidade 1. Brasília: MMA, 2000.

BOFF, L. A Águia e a Galinha. Uma metáfora da condição humana. 27ª edição. Petrópolis-RJ: Vozes, 1997.

BOFF, L. Sustentabilidade: o que é: o que não é. 4ª ed. Petrópolis: Vozes, 2015.

BOFF, L. A encíclica ecológica Laudato Si. 26 de maio de 2020. Disponível em: <https://aterraeredonda.com.br/a-enciclica-ecologica-laudato-si/>. Acesso em: 26 jul. 2020.

DAJOZ, R. Princípios de Ecologia. Porto Alegre: Artmed, 2005.

FERNANDES, V; SAMPAIO, C.A.C. Problemática ambiental ou problemática socioambiental? A natureza da relação sociedade/meio ambiente. Desenvolvimento e Meio Ambiente, Curitiba, n. 18: p. 87-94, jul/dez, 2008.

FRANCISCO, P. Carta Encíclica Laudato Si: sobre o cuidado da nossa casa comum. 2015. Disponível em:<https://w2.vatican.va/content/dam/francesco/pdf/encyclicals/documents/papa-francesco_20150524_enciclica-laudato-si_po.pdf>. Acesso 26 jul. 2020.

FREITAS, C.M. et al. Desastres naturais e saúde: uma análise da situação do Brasil. Ciência & Saúde Coletiva, v. 19, n. 9, 2014.

JACOBI, P.B.; LAUDA-RODRIGUEZ, Z.L; MILZ, B. Natureza em declínio: a advertência do relatório IPBES sobre extinção de espécies. Ambiente & Sociedade, São Paulo, v. 22, n.2, p. 1-4, 2019. Editorial.

IANNI, A.M.Z. Biodiversidade e Saúde Pública: questões para uma nova abordagem. Saúde e Sociedade, v.14, n.2, 2005.

MATURANA, H.R.; VARELA, F.J. A Árvore do Conhecimento: as bases biológicas da compreensão humana. São Paulo: Pala Athenas, 2001

METZGER, J.P.; CASSATI, L. Do diagnóstico à conservação da biodiversidade: o estado da arte do programa BIOTA/FAPESP. Biota Neotropica, v. 6, n. 2, maio 2006.

MORIN, E. A via para o futuro da humanidade. Tradução Edgard de Assis Carvalho e Mariza Perassi Bosco. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 2013.

MORIN, E. A cabeça bem-feita: repensar a reforma, reformar o pensamento. Tradução Eloá Jacobina. 23ª ed. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 2017.

ODUM, E.P.; BARRETT, G.W. Fundamentos de ecologia. São Paulo: Cengage Learning, 2013.

OMS, Organização Mundial da Saúde.10 fatos sobre a prevenção de doenças em ambientes saudáveis, março de 2016. Disponível em:<https://www.who.int/features/factfiles/environmental-disease-burden/en/> Acesso em: 26 jul. 2020.

PRIMACK, R.B.; RODRIGUES, E. Biologia da conservação. Londrina: E. Rodrigues, 2001.

RICKLEFS, R. E. Economia da Natureza. 6ª ed. Rio de Janeiro: Guanabara Koogan, 2010.

SANTOS, B.S. A Cruel Pedagogia do Vírus. Coimbra: Almedina, 2020.

Published

2020-07-28

How to Cite

SOUZA, Luzia Maria Cristina de; ROSA, Marina Comerlatto da; ANTIQUEIRA, Lia Maris Orth Ritter. Reflective test on biodiversity and human values in the pandemic context. Brazilian Journal of Environmental Education, [S. l.], v. 15, n. 4, p. 45–54, 2020. DOI: 10.34024/revbea.2020.v15.10780. Disponível em: https://periodicos.unifesp.br/index.php/revbea/article/view/10780. Acesso em: 5 dec. 2025.
Received 2020-06-11
Accepted 2020-07-26
Published 2020-07-28