Environmental Education and Natural Disaster Risk: Integrated Analysis of the Perception of Students and Teachers of a School in Macaé (RJ Brazil)

Authors

DOI:

https://doi.org/10.34024/revbea.2021.v16.10698

Keywords:

Perception of Risk, Socio-environmental Vulnerability, Northern Fluminense Region, Education, Environmental knowledge

Abstract

This work evaluated the risk perception of students and teachers regarding the occurrence of natural disasters and the inclusion of environmental education in a school in Macaé (RJ, Brazil). The data obtained through questionnaires indicate that the school under analysis does not address the topic of natural disasters. For teachers, the reason is lack of materials (33%) and knowledge in the area (67%), corroborating the response of students (45% on average) who said they had not heard about the topic at school. In view of this, awareness-raising training actions aimed at reducing risk vulnerability are increasingly necessary. Environmental education actions, on the other hand, can be carried out through playful workshops, field trips. Environmental education actions, on the other hand, can be carried out through playful workshops, field trips. Environmental Education actions can be carried out through playful workshops, field trips, etc.

References

AMARAL, R.: GUTJAHR, M.R.: Desastres naturais. São Paulo-SP: IG / SMA. 2011. 100f. (Cadernos de Educação Ambiental, 8).

BUTZKE, I.C. et al. Sugestão de indicadores para avaliação do desempenho das atividades educativas do sistema de gestão ambiental – SGA da Universidade Regional de Blumenau – FURB. Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental. Esp. abr./maio/jun, 2001.

CARVALHO, D.W.; DAMACENA, F.D.L. A intensificação dos desastres naturais, as mudanças climáticas e o papel do direito ambiental. Brasília jan./mar. V. 49 n. 193, 2012.

CARVALHO, I.C.M. Em direção ao mundo da vida: interdisciplinaridade e Educação Ambiental / Conceitos para se fazer Educação Ambiental. Brasília: IPÊ - Instituto de Pesquisas Ecológicas. 1998. 101f. (Cadernos de Educação Ambiental, 2).

CEEP. Centro de Estatísticas, Estudos e Pesquisas. Disponível em: <http://www.ceperj.rj.gov.br/ceep/info_territorios/divis_regional.html>. Acesso em: 20 mai. 2020.

FERNANDES, R.S. et al. Uso da percepção ambiental como instrumento de gestão em aplicações ligadas às áreas educacional, social e ambiental. Anais do Encontro Nacional de Pós-Graduação e Pesquissa em Ambiente e Sociedade, v. 2, n. 1, p. 1-15, 2004.

IBGE. Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística: Censo Demográfico 2010. Disponível em: <https://cidades.ibge.gov.br/brasil/rj/panorama>. Acesso em: 20 mai. 2020.

KOBIYAMA, M.; MENDONÇA, M.; MORENO, D.A.; MARCELINO, I.P.V.O.; MARCELINO, E.V.; GONÇALVES, E.F.; BRAZETTI, L.L.P.; GOERL, R.F.; MOLLERI, G.S.F.; RUDORFF, F.M. Prevenção de Desastres Naturais: conceitos Básicos. Florianópolis: Ed. Organic Trading, 109 p. 1ª edição. 2006.

KOBIYAMA, M; CHECCHIA, T; SILVA, R.V; SCHRÖDER, P.H; GRANDO, A. REGINATTO, G.M.P. Papel da comunidade e da universidade no gerenciamento de desastres naturais. Anais do Simpósio Brasileiro de Desastres Naturais, Florianópolis: GEDN/UFSC, p. 834-846 (CD-ROM), 2004.

SANTANA, G.R.A.; SANTOS, E.B. Conscientização ambiental da população na região central da APA Costa dos Corais. Revista Brasileira de Educação Ambiental, v. 11, n. 2, p. 118-126, 2016.

SOUZA, D.M. Os principais benefícios proporcionados ao trabalhador informal para formalização através do microempreendedor individual. Monografia (Curso de Ciências Contábeis). Curso de Graduação. Universidade Federal de Santa Catarina. Florianópolis, 95f. 2010.

TOALDO, A.M.; MEYNE, L.S.A. Educação Ambiental como instrumento para a concretização do desenvolvimento sustentável. I Congresso Internacional de Direito Ambiental e Ecologia Política – UFSM e III Seminário Ecologia Política e Direito na América Latina. Revista Eletrônica do Curso de Direito. UFSM. v. 8. 2013.

Published

2021-06-01

Issue

Section

Relatos de Experiências

How to Cite

SANTANA, Gildo Rafael de Almeida; SANTOS, Eliane Barbosa; GRACIOLI , Cibeli Rosa. Environmental Education and Natural Disaster Risk: Integrated Analysis of the Perception of Students and Teachers of a School in Macaé (RJ Brazil). Brazilian Journal of Environmental Education, [S. l.], v. 16, n. 3, p. 174–184, 2021. DOI: 10.34024/revbea.2021.v16.10698. Disponível em: https://periodicos.unifesp.br/index.php/revbea/article/view/10698. Acesso em: 5 dec. 2025.
Received 2020-05-29
Accepted 2021-03-11
Published 2021-06-01