Natural environment and the imaginary: sea, desert, forest and rain in pictorial representations in early childhood education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.34024/revbea.2021.v16.10529

Keywords:

Childhood Education, Environmental Education, Pictorial Representation

Abstract

Early childhood education is the basis of the formation of the subject in terms of interaction with the environment. Based on this premise, this study presents the study in a school located in Rio Grande do Sul focused on the perception of the nature. Pictorial representations of sea, desert, forest and rain were analyzed, as well as the reports of the children through the Descriptive Statistics and qualitative analysis of the speech of the students about the drawings. The results provided a characterization of the view about the environment and the difficulties in perceiving the role of the human being in nature, as well as the relevance of the statements related to their pictorial representations, highlighting the importance of educational practices of this nature in environmental education.

Author Biographies

  • Ana Gabriela da Silva Rocha, Universidade Luterana do Brasil

    Bióloga, Mestre e Doutoranda do Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciência e
    Matemática da Universidade Luterana do Brasil. 

  • Rossano André Dal-Farra, Universidade Luterana do Brasil

    Licenciado em Ciências-Biologia. Médico Veterinário. Mestre em Produção Animal-Melhoramento Genético Animal. Doutor em Educação. Professor e Pesquisador do Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências e Matemática da Universidade Luterana do Brasil. 

References

BRASIL. Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros curriculares nacionais: terceiro e quarto ciclos: apresentação dos temas transversais. Brasília: MEC/SEF, 1998. p. 436.

BRASIL. Ministério da Educação e do Desporto. Secretaria de Educação Fundamental. Referencial curricular nacional para a educação infantil. Brasília, DF, MEC/SEF, 1998.

BRASIL. Lei nº 9. 795, de 27 de abril de 1999. Dispõe sobre a Educação Ambiental, institui a Política Nacional de Educação Ambiental e dá outras providências. Brasília, DF,

BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Básica. Diretrizes curriculares nacionais para a educação infantil. Brasília: MEC, SEB, 2010.

BRASIL. Diretrizes Curriculares Nacionais para a Educação Ambiental. Brasília, DF, PARECER CNE/CP nº: 14. 2012.

CARRARO, G. Agrotóxico e Meio Ambiente: Uma Proposta de Ensino de Ciências e Química. Porto Alegre, 1997. Disponível em: <http://www.quimica.seed.pr.gov.br/arquivos/File/AIQ_2011/agrotoxicos_ufrgs.pdf> Acesso em: 23 de julho. 2016.

CARVALHO, I.C.M. Educação Ambiental: a formação do sujeito ecológico. São Paulo: Cortez, 2006.

CHEVALLARD, Y. La transposición didáctica: del saber sabio al saber enseñado. Buenos ]aires: AIQUE, 1998.

CLÉMENT, P. Didactic Transposition and KVP Model: Conceptions as Interactions Between Scientific knowledge, Values and Social Practices. ESERA Summer School, Minho, Braga, Proceedings, p.9-18, 2006.

CRESSWELL, J.W.; CLARK, V.L.P. Designing and Conducting Mixed Methods Research. Thousand Oaks: SAGE Publications, 2nd edition, 2011.

DAL-FARRA, R.A.; FETTERS, M.D. Recentes avanços nas pesquisas com métodos mistos: aplicações nas áreas de Educação e Ensino. Acta Scientiae, v. 19, n. 3, p. 466-492, 2017.

DAL-FARRA, R.A.; VALDUGA, M.A Educação Ambiental na formação continuada de professores: as práticas compartilhadas de construção. Linhas Críticas, v. 18, p. 395-415, 2012.

FANARO, M.A.; OTERO, M.R.; GRECA, I.M. Las imágenes en los materiales educativos: las ideas de los professores. Revista Electrónica de Enseñanza de las Ciencias, v. 4., n. 2, 2005.

GRÜN, M. Ética e Educação Ambiental: a conexão necessária. Campinas: Papirus, 2011.

LOPES, L. A. et al. As Concepções Sobre Insetos no Ensino Fundamental em Escola Pública de Sapucaia do Sul. Acta Scientiae, v. 16, p. 214-233, 2014.

LOUREIRO, J.O.; DAL-FARRA, R.A. Botany and environmental education in elementary school in Brazil: articulating knowledge, values, and procedures. Environmental Education Research, v. 24, n. 12, 2018.

LOUV, R. Last child in the woods. Nova York: Algonquin Paperbacks, 2008.

MILLER, J.R. Biodiversity conservation and the extinction of experience. Trends in Ecology and Evolution, v. 20, n. 8, 2005.

MORAES, R. Ciências para séries iniciais e alfabetização. Porto Alegre. Sagra: DC Luzzatto, 1992.

OTERO, M.R.; GRECA, I.M.; SILVEIRA, F.L. Imágenes visuales en el aula y rendimiento escolar en Física: un estudio comparativo. Revista Electrónica de Enseñanza de las Ciencias, v. 2. n. 1. P. 1-30, 2003.

PAIVA, J.R. Representações Pictóricas no ensino de física moderna: uma construção dos alunos. 2010. 206f. Dissertação (Mestrado) – Faculdade de Educação, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2010.

PALÁCIOS, C.M.; DAL-FARRA, R.A.; GELLER, M. Concepções Sistêmicas na Educação Ambiental: uma experiência com alunos do ensino fundamental. Revista Brasileira de Pesquisa em Educação em Ciências, v. 1, p. 211-229, 2011.

PROENÇA, M.S.; DAL-FARRA, R.A.; OSLAJ, E.U.Native anda exotic species and enviromental education. In: 7th World Environmental Education Congress, Proceedings, 2013, Marrakech. 7th World Environmental Education Congress.

ROCHA, A.G.S. GHENO, S.R.; GONÇALVES, F.C.L.; DAL-FARRA, R.A. Educação infantil. Articulando a produção de desenhos com a Educação Ambiental em uma escola comunitária do sul do Brasil. Revista Ibero-americana de Educação, v. 72, 183-206, 2016.

ROCHA, A.G.S.; GHENO, S.R.; LOUREIRO, J.; DAL-FARRA, R. A. School Backyard Drawings by Kindergarten Students: An Interdisciplinary Experience in the South of Brazil. Creative Education, v. 06, p. 2136-2140, 2015.

STERN, M.J.; POWELL, R.B.; HILL, D. Environmental education program evaluation in the new millennium: what do we measure and what have we learned? Environmental Education Research, v. 20, n. 5, p. 581-611, 2014.

TUNNICLIFFE, S. D.; REISS, M. J. 2000. Building a model of the environment: how do children see plants? Journal of Biological Education, n. 34, p. 172-177, 2000.

WEISSMANN, H. Didática das ciências naturais: contribuições e reflexões. Porto Alegre: ArtMed, 2004.

Published

2021-03-10

Issue

Section

Artigos

How to Cite

ROCHA, Ana Gabriela da Silva; DAL-FARRA, Rossano André. Natural environment and the imaginary: sea, desert, forest and rain in pictorial representations in early childhood education. Brazilian Journal of Environmental Education, [S. l.], v. 16, n. 2, p. 177–292, 2021. DOI: 10.34024/revbea.2021.v16.10529. Disponível em: https://periodicos.unifesp.br/index.php/revbea/article/view/10529. Acesso em: 5 dec. 2025.
Received 2020-04-14
Accepted 2021-02-17
Published 2021-03-10