Reflections between biotechnology, ethics and Environmental Education, in the light of the theory of complexity, by Edgar Morin

Authors

DOI:

https://doi.org/10.34024/revbea.2022.v17.10526

Keywords:

Complexidade, Criticidade, Ética, Problemas Ambientais, Tecnologia

Abstract

In view of the current situation of socio-environmental degradation, it´s urgent to make a depth reflection for the construction of new ways to built environmental sustainability and social justice. Due to the complexity of the environment, discussions aimed at solving this problem are often polarized between two solutions, one of which is based on technology and the other on critical and ethical discussions. So, this article aims to promote a reflection on the limits and potentialities of the possibilities presented, based on the principles of environmental education in the perspective of Edgar Morin's theory of complexity. The dialogic principle of the theory of complexity defends that what is at the first sight antagonistic, can be complementary, changing the polarity of the discussions about the possible confrontations of the environmental degradation. This article proposes the integration of the two possibilities. We defend that the technological advances to be integrated must be submitted to a critical, complex and ethical gaze. Thus, possible distortions of a marketing order or arising from specific analyzes can be minimized, thus meeting the complexity and urgency involved in the theme.

Author Biographies

  • Daniel Mazurek, Universidade Estadual do Centro Oeste - UNICENTRO

    Mestrando do Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Naturais e Matemática da Universidade Estadual do Centro-Oeste (Unicentro-PR)

  • Nicole Kataoka Silva, Faculdade Guairacá (PR)

    Graduanda do curso de Psicologia da Faculdade Guairacá (PR).

  • Yuri Kataoka Silva, Universidade Estadual do Centro Oeste - UNICENTRO

    Mestrando no Programa de Pós-Graduação em Biologia Evolutiva da Universidade Estadual do Centro Oeste (Unicentro- PR) 

  • Daniela de Almeida dos Santos, Universidade Estadual do Centro Oeste - UNICENTRO

    Mestra em Ensino de Ciências Naturais e Matemática da Universidade Estadual do Centro-Oeste (Unicentro-PR)

  • Ana Lucia Suriani Affonso, Universidade Estadual do Centro Oeste - UNICENTRO

    Professora do departamento de Biologia da Universidade do Centro-Oeste (Unicentro – PR)

  • Mauricio Camargo Filho, Universidade Estadual do Centro Oeste - UNICENTRO

    Professor do departamento de Geografia da Universidade do Centro-Oeste (Unicentro – PR)

References

ARTAXO, P. As três emergências que nossa sociedade enfrenta: saúde, biodiversidade e mudanças climáticas. Estudos Avançados, v. 34, n. 100, p. 53-66. 2020.

CARVALHO, I. C. M. Educação Ambiental: A formação do sujeito ecológico. 4 ed. São Paulo: Cortez, 2004.

CHAUI, M. Convite à Filosofia. 13 ed. São Paulo: Editora Ática, 2008.

CHRISPINO, A. Introdução aos enfoques CTS – Ciência, Tecnologia e sociedade – na educação e no ensino. Documentos de trabajo de iberciencia, n. 4, 2017. 175p.

GUIMARÃES, M. Educação Ambiental crítica. In: LAYRARGUES, P. P. (org). Identidades da Educação Ambiental brasileira. Brasília: MMA, 2004. p. 25-34.

GONÇALVES, C. W. P. Os descaminhos do meio ambiente. 15 ed. São Paulo. Contexto, 2016.

HARMS, U. Biotechnology Education in Schools. Electronic Journal of Biotechnology, v. 5, n. 3, p. 204-2011. 2002.

IGLESIA, P. M. Ciencia – tecnología – sociedad en la enseñanza-aprendizaje de las ciencias experimentales. Alambique: Didáctica de las Ciencias Experimentales. p. 7-11, 1995.

KATAOKA, A. M.; MORAIS, M. M. Educação Ambiental e paradigma da complexidade: aproximações entre ciências naturais e ciências humanas. PRACS: Revista Eletrônica de Humanidades do Curso de Ciências Sociais da UNIFAP. Macapá, v. 11, n. 2, p. 53-65 2018.

LAYARGUES. P. P. Pandemias. Colapso climático, antiecologismo: educação ambiental entre emergências de um ecocídio apocalíptico. Revista Brasileira de Educação Ambiental, São Paulo, v. 15, n. 4, p. 01-30, 2020.

LAYRARGUES, P. P.; LIMA, G. F. C. As macrotendências político-pedagógicas da Educação Ambiental brasileira. Ambiente & Sociedade, v. 17, n. 1, p. 23-40, 2014.

LEANDRO, L. A.; NEFFA, E. M. Soluções tecnológicas ecoeficientes para o desenvolvimento sustentável: uma análise teórico-conceitual. REGET. v. 18, n. 1, p. 566-576. 2014.

LOUREIRO, C. F. B. Trajetórias e fundamentos da Educação Ambiental. 4 ed. São Paulo. Cortez, 2012.

MAIA, J. S. S. Educação Ambiental crítica e formação de professores. 1 ed. Curitiba. Appris, 2015.

MORIN, E. Complexidade e ética da solidariedade. In: CASTRO, G; CARVALHO, E. A. C.; ALMEIDA, Maria C. A. (Orgs.). Ensaios de Complexidade. Porto Alegre: Sulina, 1997, p.15-24.

MORIN, Edgar. O método 1: A natureza da natureza. Portugal, Publicações Europa-America, 1997.

MORIN, E. Da necessidade de um pensamento complexo. In: MARTINS, F. M.; SILVA, J. M. (org). Para navegar no Século XXI. Tecnologias do Imaginário e Cibercultura. Porto Alegre: Sulina/Edipucrs, 2000.

MORIN, E. Ciência com consciência. 16 ed. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 2014.

MORIN, E. Introdução ao pensamento complexo. 5 ed. Porto Alegre. Sulina, 2015a.

MORIN, E. Ensinar a viver: um manifesto para mudar a educação. Porto Alegre: Editora Sulina, 2015b.

MORIN, E. O Método VI: Ética. Porto Alegre: Sulina. 2011.

PÉREZ, L. F. M. A perspectiva ciência, tecnologia, sociedade e ambiente (CTSA) no ensino de Ciências e as questões sociocientíficas (QSC). In: PÉREZ, L. F. M. A _. Questões sociocientíficas na prática docente: Ideologia, autonomia e formação de professores [online]. São Paulo: Editora UNESP, p. 54-61, 2012.

SANTOS, D. B.; SURIANI-AFFONSO, A. L.; KATAOKA, A.M. Contribuições da Educação Ambiental Crítica para abordagem CTSA. Rencima, v. 11, n. 3, p. 418-435. 2020.

SAUVÉ, L. Uma cartografia das correntes em Educação Ambiental. In: SATO, M.; CARVALHO, I.C.M. (orgs.). Educação Ambiental: pesquisa e desafios. Porto Alegre: Artmed, 2005.

SHIVA, V. Monoculturas da mente: perspectivas da biodiversidade e da biotecnologia. São Paulo: Gaia, 2003.

TOBÓN, A. M. La conciencia ecológica un paradigma de la calidad de vida. Luna Azul, Colombia, p. 1-2. 2006.

Published

2022-02-01

Issue

Section

Artigos

How to Cite

KATAOKA, Adriana Massaê; MAZUREK, Daniel; SILVA, Nicole Kataoka; SILVA, Yuri Kataoka; SANTOS, Daniela de Almeida dos; AFFONSO, Ana Lucia Suriani; CAMARGO FILHO, Mauricio. Reflections between biotechnology, ethics and Environmental Education, in the light of the theory of complexity, by Edgar Morin. Brazilian Journal of Environmental Education, [S. l.], v. 17, n. 1, p. 433–447, 2022. DOI: 10.34024/revbea.2022.v17.10526. Disponível em: https://periodicos.unifesp.br/index.php/revbea/article/view/10526. Acesso em: 5 dec. 2025.
Received 2020-04-14
Accepted 2021-12-21
Published 2022-02-01