Recycling: a tool to work with Environmental Education in an interdisciplinary way in schools, promoting awareness about the preservation of the environment

Authors

  • Rita de Cássia Pereira da Costa Faculdade Vale do Cricaré, São Mateus, ES
  • Simone Vieira Sant’Anna Fardim Faculdade Vale do Cricaré, São Mateus, ES
  • Marilene Almeida Gomes Machado Faculdade Vale do Cricaré, São Mateus, ES
  • Fabianna Santana Moço Faculdade Vale do Cricaré, São Mateus, ES
  • Lilian Pittol Firme de Oliveira Faculdade Vale do Cricaré, São Mateus, ES
  • Valkíria Rizzo Terra de Oréquio Faculdade Vale do Cricaré, São Mateus, ES
  • Ruth Ramos Souza Faculdade Vale do Cricaré, São Mateus, ES

DOI:

https://doi.org/10.34024/revbea.2020.v15.10456

Keywords:

AYE, Adult and Young education; Environment; Interdisciplinarity; Environment Education.

Abstract

The present work seeks to raise awareness about the importance of preserving the environment, presenting recycling as an effective tool for environmental education, as well as understanding the need for educational practice aimed at understanding the responsibilities of the citizen towards the environment, having as target audience of 25 students from the second stage of EJA in the municipality of Presidente Kennedy. With the intervention, it was possible to affirm the importance of the teacher's performance in the face of Environmental Education, so that the information becomes content learned by the students and they can apply small transforming actions in their daily lives, contributing to the establishment of a human-environment relationship in a sustainable way.

Author Biographies

  • Rita de Cássia Pereira da Costa, Faculdade Vale do Cricaré, São Mateus, ES

    Mestranda em Ciências, Tecnologia e Educação, FVC – Faculdade Vale do Cricaré. São Mateus/ES, Brasil. 

  • Simone Vieira Sant’Anna Fardim, Faculdade Vale do Cricaré, São Mateus, ES

    Mestranda em Ciência, Tecnologia e Educação, FVC – Faculdade Vale do Cricaré. São Mateus/ES, Brasil. Licenciada em Pedagogia Plena - Faculdade de Educação da Serra. Professora do Ensino Fundamental do Município de Marataízes – ES. 

  • Marilene Almeida Gomes Machado, Faculdade Vale do Cricaré, São Mateus, ES

    Mestranda em Ciência, Tecnologia e Educação, FVC – Faculdade Vale do Cricaré. São Mateus/ES, Brasil. Especialista em Gestão educacional integrada, administração, supervisão, orientação e inspeção; Psicopedagogia Institucional; Supervisão e Coordenação Pedagógica - UFES. Licenciada em Pedagogia Plena - UFES.

  • Fabianna Santana Moço, Faculdade Vale do Cricaré, São Mateus, ES

    Mestranda em Ciência, Tecnologia e Educação, FVC – Faculdade Vale do Cricaré. São Mateus/ES, Brasil. Especialista em Psicopedagogia Institucional - UCAM. Graduada em Educação Física - UFES/ES.

  • Lilian Pittol Firme de Oliveira, Faculdade Vale do Cricaré, São Mateus, ES

    Doutora e Mestre em Solos e Nutrição de Plantas - USP. Engenheira Agrônoma - UFV. Professora do Programa de Mestrado da Faculdade Vale do Cricaré. São Mateus/ES, Brasil

  • Valkíria Rizzo Terra de Oréquio, Faculdade Vale do Cricaré, São Mateus, ES

    Mestranda em Ciências, Tecnologia e Educação, FVC – Faculdade Vale do Cricaré. São Mateus/ES, Brasil. Pós-graduada em Educação Infantil - Faculdade São Luiz - SP. Pós Graduada em Gestão, Supervisão e Inspeção escolar pela Multivix - ES. Graduada em Pedagogia pelo Centro Universitário São Camilo - ES. 

  • Ruth Ramos Souza, Faculdade Vale do Cricaré, São Mateus, ES

    Mestranda em Ciências, Tecnologia e Educação, FVC – Faculdade Vale do Cricaré. São Mateus/ES, Brasil. Formada em Letras Literatura - Faculdade Ciências Madre Gertrudes São José, Orientação Acadêmica na Modalidade EAD Educação Aberta e à Distância. UFES/UFMG. Tutora de cursos do FNDE/MEC.

References

ALBUQUERQUE, B.P. As relações entre o homem e a natureza e a crise sócio-ambiental. Rio de Janeiro, RJ. Escola Politécnica de Saúde Joaquim Venâncio, Fundação Oswaldo Cruz (Fiocruz), 2007. Disponível em http://www.epsjv.fiocruz.br/upload/monografia/13.pdf. Acesso em 14 de Jul. de 2020.

BRASIL. Constituição Federal do Brasil, Brasília: Senado 1988.

BRASIL. Decreto 4.281, de 25.06.2002. Regulamenta a Lei no 9.795, de 27 de abril de 1999, que institui a Política Nacional de Educação Ambiental, e dá outras providências. DOU 26.06.2002. Disponível em : <http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/decreto/2002/d4281.htm>

BRASIL. Ministério da Educação. Diretrizes Curriculares Nacionais Gerais para a Educação Básica. 2013. Disponível em <http://portal.mec.gov.br/docman/julho-2013-pdf/13677-diretrizes-educacao-basica-2013-pdf/file>

BRASIL. Lei Federal nº 6.938, de 31.08.1981. Política Nacional do Meio Ambiente.

BRASIL. INSTITUTO NACIONAL DE ESTUDOS E PESQUISAS EDUCACIONAIS ANÍSIO TEIXEIRA. Censo da Educação Básica: Sinopse Estatística – 2004. Disponível em: http://download.inep.gov.br/download/estatisticas/sinopse_estatistica_2004/Parte-1.pdf>. Acesso em 20. de Mar. de 2020.

CURRIE, K. L. Meio Ambiente: Interdisciplinaridade na prática. Campinas-SP, Papirus, 2000.

GRIPPI, S. Lixo: reciclagem e sua história. 2. ed. Rio de Janeiro: Interciência, 2006.

GUIMARÃES, M. A dimensão Ambiental na educação. Campinas-SP: Papirus, 2005.

GURSKI B, GONZAGA R, TENDOLINI P. Conferência de Estocolmo: um marco na questão ambiental. Rev. Eletr. Administração de Empresas em Revista [internet]. 2012[cited 2015 out 28];11(12): 65-79.

Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira (INEP). Sinopse estatística da educação básica: censo escolar 2004. Brasília: O Instituto, 2005. 334 p.

LAGO, A.A.C.L. Estocolmo, Rio, Joanesburgo: O Brasil e as três conferências ambientais das Nações Unidas. Brasília - DF, 2006.

PADUA, S.M. Afinal, qual a diferença entre conservação e preservação?, 2006. Disponível em: <https://www.oeco.org.br/colunas/suzana-padua/18246-oeco-15564/>. Acesso em: 14 de Jul. de 2020.

TRISTÃO, M. A Educação Ambiental na formação de professores: Redes de saberes. São Paulo: Annablume, 2004.

ZUBEN, F. V. Meio Ambiente, Cidadania e Educação. Departamento de Multimeios. Unicamp. Tetra Pak Ltda.1998.

Published

2020-08-22

Issue

Section

Relatos de Experiências

How to Cite

COSTA, Rita de Cássia Pereira da; FARDIM, Simone Vieira Sant’Anna; MACHADO, Marilene Almeida Gomes; MOÇO, Fabianna Santana; OLIVEIRA, Lilian Pittol Firme de; ORÉQUIO, Valkíria Rizzo Terra de; SOUZA, Ruth Ramos. Recycling: a tool to work with Environmental Education in an interdisciplinary way in schools, promoting awareness about the preservation of the environment. Brazilian Journal of Environmental Education, [S. l.], v. 15, n. 5, p. 173–183, 2020. DOI: 10.34024/revbea.2020.v15.10456. Disponível em: https://periodicos.unifesp.br/index.php/revbea/article/view/10456. Acesso em: 5 dec. 2025.
Received 2020-03-31
Accepted 2020-05-22
Published 2020-08-22