Environmental Education and the challenges for implementing public policies in Mato Grosso do Sul (Brazil)

Authors

  • Simone Batista Mamede Instituto Mamede de Pesquisa Ambiental e Ecoturismo
  • Maristela Benites Universidade Federal do Mato Grosso do Sul
  • José Flávio Rodrigues Siqueira niversidade Federal de Mato Grosso do Sul
  • Marcos Vinícius Campelo Junior Universidade Federal de Mato Grosso do Sul

DOI:

https://doi.org/10.34024/revbea.2021.v16.10450

Keywords:

Mato Grosso do Sul; Networks; Environmental Educators; Public policy

Abstract

The state of Mato Grosso do Sul (MS, Brazil) has in its history the idea of developmentalism based on the agribusiness sector and the established neoliberal policy, which causes strong clashes with environmental educators in the field of socio-environmental public policies. In view of this, the present work sought to present the history and the main challenges for the implementation of public policies in environmental education in the MS state. We present historical events of environmental education, publications of environmental education books, environmental education networks; environmental education in the school context and the challenges for consolidating public policies on environmental education. It was revealed that environmental educators and their networks had and have a preponderant role in the various activities, actions, and educational proposals related to public policies in MS to build a more just, equalitary and respectful society with the environment.

Author Biographies

  • Simone Batista Mamede, Instituto Mamede de Pesquisa Ambiental e Ecoturismo

    Bióloga, educadora ambiental, Especialista em Educação Ambiental e Ecoturismo pela UFLA, Mestre e Doutora em Meio Ambiente e Desenvolvimento Regional pela Universidade para o Desenvolvimento do Estado e Região do Pantanal (Uniderp).

  • Maristela Benites, Universidade Federal do Mato Grosso do Sul

    Researcher on biodiversity and Environmental Educator at the Mamede Institute for Environmental Research and Ecotourism. PhD student in Science Teaching at the Federal University of Mato Grosso do Sul - UFMS.

  • José Flávio Rodrigues Siqueira, niversidade Federal de Mato Grosso do Sul

    Degree in Biological Sciences from the State University of Mato Grosso do Sul / UEMS. Specialist in Environmental Education from the National Commercial Learning System / SENAC. Master in Education from the State University of Mato Grosso do Sul / UEMS. Doctorate in Science Teaching from the Federal University of Mato Grosso do Sul / UFMS.

  • Marcos Vinícius Campelo Junior, Universidade Federal de Mato Grosso do Sul

    Geographer and doctoral student in Science Education (UFMS), professor / technician at the State Department of Education of Mato Grosso do Sul; President of the State Commission for Environmental Education of MS (SED / MS); Member of the Interinstitutional Commission on Environmental Education (CIEA / MS).

References

ALVES, G.L. Mato Grosso do Sul: o universal e o singular. Campo Grande: Uniderp, 2003. 101p.

BRASIL. Ministério do Meio Ambiente, dos Recursos Hídricos e da Amazônia Legal; Secretaria de Coordenação dos Assuntos de Meio Ambiente; Programa Nacional do Meio Ambiente; Projeto Pantanal. Plano de Conservação da Bacia do Alto Paraguai – PCBAP, 1997.

BRASIL. Ministério da Educação. Programa Nacional Escolas Sustentáveis - versão preliminar. Disponível em: <https://docplayer.com.br/19725938-Programa-nacional-escolas-sustentaveis.html>. Acesso em: 07 ago. 2019.

BRASIL. Ministério da Educação. Diretrizes Curriculares Nacionais Gerais da Educação Básica / Ministério da Educação. Secretaria de Educação Básica. Diretoria de Currículos e Educação Integral. Brasília: MEC, SEB, DICEI, 2013.

BROCH, S.O.; MEDEIROS, Y.; SOUZA, P.R. Pé na água: uma abordagem transfronteiriça da bacia do Apa – Campo Grande: UFMS, 2008. 128p.

FERREIRA, L.C. A questão ambiental: sustentabilidade e políticas públicas no Brasil. São Paulo: Boitempo, 2012. 154 p.

LOUREIRO, C.F.B. Premissas teóricas para uma Educação Ambiental transformadora. Revista Ambiente e Educação, Rio Grande, 8: 37-54, 2003.

MAMEDE, S.B. Interpretando a natureza: subsídios para a Educação Ambiental. Campo Grande: Campo Grande. Editora Oeste, 2001. 158p.

MAMEDE, S.B. Interpretando a natureza: subsídios para a Educação Ambiental. Campo Grande: UNIDERP, 2003. 123p.

MATO GROSSO DO SUL. Lei n. 5.287, de 13 de dezembro de 2018. Dispõe sobre a Política Estadual de Educação Ambiental de Mato Grosso do Sul (PEEA/MS). Instituto de Meio Ambiente de Mato Grosso do Sul (IMASUL). Campo Grande, MS. Disponível em: <http://www.imasul.ms.gov.br>. Acesso em: 20 jul. 2019.

MATO GROSSO DO SUL. Programa Estadual de Educação Ambiental de Mato Grosso do Sul (ProEEA/MS). IMASUL/WWF: Campo Grande. Disponível em: <http://www.imasul.ms.gov.br/wp-content/uploads/2018/09/PROGRAMA-ESTADUAL-DE-EDUCAC%CC%A7A%CC%83O-AMBIENTALMS-2018.pdf>. Acesso em: 15 mai. 2019.

MATO GROSSO DO SUL. Resolução SED n. 3322, de 17 de setembro de 2017 que dispõe sobre a Educação Ambiental na rede estadual de ensino. Diário Oficial n. 9494 de 15 de setembro de 2017.

RAYMUNDO, M.H.A.; BRANCO, E.A.; BIASOLI, S. Indicadores de Políticas Públicas de Educação Ambiental: construção à luz do Tratado de Educação Ambiental para sociedades sustentáveis e responsabilidade global e da Política Nacional de Educação Ambiental. Cadernos de Pesquisa: Pensamento Educacional, número especial, p. 337-358, 2018.

RESENDE, l.S.; MAMEDE, S.B; BENITES, M. Programa de rádio Fala Cerrado como veículo de rede de educação e informação ambiental. São Paulo. Revista Brasileira de Educação Ambiental, v. 1, n. 2, p.115-119, 2007.

SORRENTINO, M.; TRAJBER, R.; MENDONÇA, P.; FERRARO, L. Educação Ambiental como política pública: São Paulo. Educação e pesquisa, v. 31, n. 2, p. 285-299, 2005.

SOUZA, P.R.; OLÍVIO, S. Poesia Animal. Campo Grande: UFMS, 2003. 150p.

WIZIACK, S.R.C., VARGAS, I.A., ZANON, A.M. Programa Escolas Sustentáveis: reflexões para a formação de educadores ambientais no Brasil. Anais eletrônicos. VII EPEA - Encontro Pesquisa em Educação Ambiental Rio Claro - SP, 07 a 10 de Julho de 2013 Realização: Unesp campus Rio Claro e campus Botucatu, USP Ribeirão Preto e UFSCar. Disponível em: <http://www.epea.tmp.br/epea2013_anais/pdfs/plenary/0136-1.pdf> Acesso em 07 ago 2019.

Published

2021-02-07

Issue

Section

Artigos

How to Cite

MAMEDE, Simone Batista; BENITES, Maristela; SIQUEIRA, José Flávio Rodrigues; CAMPELO JUNIOR, Marcos Vinícius. Environmental Education and the challenges for implementing public policies in Mato Grosso do Sul (Brazil). Brazilian Journal of Environmental Education, [S. l.], v. 16, n. 1, p. 493–507, 2021. DOI: 10.34024/revbea.2021.v16.10450. Disponível em: https://periodicos.unifesp.br/index.php/revbea/article/view/10450. Acesso em: 5 dec. 2025.
Received 2020-03-20
Accepted 2020-09-03
Published 2021-02-07