Application of RTQ-C as a guiding tool for actions and strategies for awareness and Environmental Education

Authors

  • Jakson do Nascimento Instituto Federal de Alagoas
  • Raffaela Germano de Lima Instituto Federal de Alagoas
  • Isabela Cristina da Silva Passos Centro Universitário CESMAC
  • Adriane Borges Cabral Centro Universitário CESMAC

DOI:

https://doi.org/10.34024/revbea.2021.v16.10346

Keywords:

Brazilian Labeling Program; Energy Efficiency; Buildings; Educational Institution; Environmental Education.

Abstract

This article aims to evaluate the energy efficiency of a public educational building in the light of the Technical Quality Regulation for the Energy Efficiency Level of Commercial, Service and Public Buildings (RTQ-C). Data collection was carried out through architectural design and on-site visits. This information was used to generate an estimate of the energy efficiency level of the building, using a WebPrescritivo tool. It is expected that the knowledge of energy performance, through the application of RTQ-C, will be an important tool for awareness and environmental education actions that reduce the impact caused by publishing and society in the environment.

References

ANDRADE, José Baltazar Salgueirinho Osório et al. Future scenarios and trends in energy generation in brazil: supply and demand and mitigation forecasts. Journal of Cleaner Production, n. 103, p. 197-210, 2015.

BEZERRA, M. B.; BEZERRA2, A. P. P. S. A crise hídrica como reflexo da seca: o Nordeste Setentrional em alerta. REGNE, Vol. 2, Nº Especial (2016) 623-632.

BRASIL. ELETROBRÁS/PROCEL. Manual para Aplicação do RTQ-C. Versão 4, julho de 2017. Com base na Portaria nº 372 e complementares nº 17, 299 e 126, 2017. Disponível em: <http://www.pbeedifica.com.br/etiquetagem/comercial/manuais >Acesso em: 20 de janeiro de 2019.

BRASIL. Ministério de Minas e Energia (MME). Relatório das Atividades do Comitê Gestor dos Indicadores de Eficiência Energética. Comitê Gestor dos Indicadores de Eficiência Energética (CGIEE), 2014. Disponível em: < www.mme.gov.br › Relatorio+CGIEE+2014_formato+oficial.pdf> Acesso em: 20 de janeiro de 2019.

COUTO, Ioni Donini Medeiros. O APROVEITAMENTO DE ÁGUA DA CHUVA VISANDO A ETIQUETAGEM DE EFICIÊNCIÊNCIA ENERGÉTICA EM PRÉDIO COMERCIAL, Encontro Nacional de Tecnologia do Ambiente Construído, Canelas-RS, 2010.

FERREIRA, Paulo Henrique Franco et al. Avaliação da Eficiência Energética do Prédio de Engenharia Mecânica da UFPA utilizando o método prescritivo determinado pelo RTQ-C. In: IX Congresso Nacional de Engenharia Mecânica (CONEM). Anais. Fortaleza. 2016.

HOLLANDA, Lavinia; VAREJÃO, Mônica. Energia e sustentabilidade: desafios do Brasil na expansão da oferta e na gestão da demanda. 2014.

IFPB, Instituto Federal da Paraíba. Campus João Pessoa começa a produzir energia solar. Disponível em <https://www.ifpb.edu.br/joaopessoa/noticias/2017/08/campus-joao-pessoa-comeca-a-produzir-energia-solar>. Acesso em: 20 de janeiro de 2019.

IFRN, Instituto Federal do Rio Grande do Norte. Sustentabilidade: Usina fotovoltaica do Campus Apodi entra em operação, 2017. Disponível em: . Acesso em: 19 de janeiro. 2019.

MENDES, Nathan et al. Uso de instrumentos computacionais para análise do desempenho térmico e energético de edificações no Brasil. Ambiente Construído, v. 5, n. 4, p. 47-68, 2005.

PBE-EDIFICA. Programa Brasileiro de Etiquetagem de Edificações. Edificações Comerciais Etiquetadas. Disponível em <http://pbeedifica.com.br/edificacoes-etiquetadas/comercial > Acesso em 13 de fevereiro de 2020.

PBE EDIFICA. Manual para Aplicação do RTQ-R. Disponível em: <http://www.pbeedifica.com.br/sites/default/files/projetos/etiquetagem/residencial/downloads/Manual_RTQR_102014.pdf> Acesso em 19 de fevereiro de 2019.

RIOS, Gisele Auxiliadora de Almeida. Desempenho termoenergético de habitação de interesse social. Tese (Doutorado), Universidade Estadual Paulista. Faculdade de Engenharia de Ilha Solteira. Área de conhecimento: automação, 2015.

SANTA, S. L. B.; ENGELAGE, E.; PFITSCHER, E. D.; BORGERT, A. Avaliação de sustentabilidade: eficiência energética em edifícios de uma universidade comunitária. Revista de Gestão Ambiental e Sustentabilidade – GeAS, v. 6, n. 2, p. 140 – 150, 2017.

SANTOS, Talía Simões dos, et al. Análise da eficiência energética, ambiental e econômica entre lâmpadas de LED e convencionais. Engenharia Sanitária e Ambiental, 2015, 20.4: 595-602.

SILVA, Márcia Regina; PESSOA, Zoraide Souza. Educação como instrumento de gestão ambiental numa perspectiva transdisciplinar. 2011.

Published

2021-02-04

Issue

Section

Artigos

How to Cite

NASCIMENTO, Jakson do; LIMA, Raffaela Germano de; PASSOS, Isabela Cristina da Silva; CABRAL, Adriane Borges. Application of RTQ-C as a guiding tool for actions and strategies for awareness and Environmental Education. Brazilian Journal of Environmental Education, [S. l.], v. 16, n. 1, p. 347–358, 2021. DOI: 10.34024/revbea.2021.v16.10346. Disponível em: https://periodicos.unifesp.br/index.php/revbea/article/view/10346. Acesso em: 5 dec. 2025.
Received 2020-02-20
Accepted 2020-09-03
Published 2021-02-04