Conceptions of environment and Environmental Education of teachers: the padlet as an interactive tool

Authors

  • Anderson de Souza Moser Universidade Estadual de Maringá
  • Aline de Gregório Universidade Estadual de Maringá
  • Elocir Aparecida Correa Pires Universidade Estadual do Oeste do Paraná
  • Ana Lucia Olivo Rosas Moreira Universidade Estadual de Maringá

DOI:

https://doi.org/10.34024/revbea.2020.v15.10299

Keywords:

Socio-environmental, Teaching, Teacher Training

Abstract

This article investigated through the Padlet tool, the conceptions of environment and EE of teachers participating in a process of continuing education in EE and Educommunication. The research is of a qualitative nature and used an interactive mural on the Padlet resource and audio recordings as an instrument of data collection. For the analysis of the conceptions we used three conceptions of environment (nature, resource and object of transformation / Place of emancipation), as well as the main macro-pedagogical trends of EE (conservationist, pragmatic and critical). The Padlet proved to be an effective tool in the investigation of conceptions and allowed for a timely reflection on the critical formation of teachers in EE.

Author Biographies

  • Aline de Gregório, Universidade Estadual de Maringá

    Mestra em Ensino de Ciências e Matemática.

  • Elocir Aparecida Correa Pires, Universidade Estadual do Oeste do Paraná

    Mestra em Educação.

  • Ana Lucia Olivo Rosas Moreira, Universidade Estadual de Maringá

    Professora da Universidade Estadual de Maringá – UEM.

References

BRASIL. Lei nº. 9.795, de 27 de abril de 1999. Dispõe sobre a educação ambiental, institui a Política Nacional de Educação Ambiental e dá outras providências. Disponível: <http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/Leis/L9795.htm>. Acesso em: 03 ago. 2019.

BRASIL. Resolução nº 2, de 15 de junho de 2012. Estabelece as Diretrizes Curriculares Nacionais para a Educação Ambiental. Disponível em:<http://conferenciainfanto.mec.gov.br/images/conteudo/iv-cnijma/diretrizes.pdf> Acesso em 14 junho 2019.

CARVALHO, I. C. M. Educação ambiental: a formação do sujeito ecológico. 4 ed. São Paulo: Cortez, 2004.

GARRIDO, L.; MEIRELLES, R. Percepção sobre meio ambiente por alunos das séries iniciais do ensino fundamental: considerações à luz de Marx e de Paulo Freire. Ciência & Educação, v. 20, n. 3, p. 671-685, 2014.

JACOBI, R. P. Educação ambiental: o desafio da construção de um pensamento crítico, complexo e reflexivo. Educação e Pesquisa, v. 31, n. 2, p. 233-250. 2005.

KATAOKA, A. M.; AFFONSO, A. L. S.; MOSER, A. S.; FISS, B. K.; MATAKAS, B. G. Reflexão sobre alternativas metodológicas para a inserção da educação ambiental crítica no ambiente escolar. Revista Brasileira de Ensino de Ciência e Tecnologia, v. 10, n. 1, p. 1-17, 2017.

LAYRARGUES, P. P.; LIMA, G. F. C. Mapeando as macro-tendências políticopedagógicas da educação ambiental contemporânea no Brasil. In: VI Encontro Pesquisa em Educação Ambiental, 2011, Ribeirão Preto. Anais... Ribeirão Preto: USP, p. 01-15, 2011. Disponível em: http://www.epea.tmp.br/viepea/files.epea2011.webnode.com.br/200000132-64f2b65ec6/epea2011-0127-1.pdf. Acesso em 21 julho 2019.

LAYRARGUES, P. P.; LIMA, G. F. DA C. As macrotendências político-pedagógicas da educação ambiental brasileira. Ambiente & Sociedade, v. 17, n. 1, p. 23–40, mar. 2014.

LIMA, A.M.; OLIVEIRA, H. T. A. (re) construção dos conceitos de natureza, meio ambiente e educação ambiental por professores de duas escolas públicas. Ciência & Educação, v. 17, n. 2, p. 321-337, 2011.

LUDKE, M.; ANDRÉ, M. E. D. A. Pesquisa em educação: abordagens qualitativas. São Paulo: Ed. EPU, 1986.

MOTA, K. M.; MACHADO, T. P. P.; CRISPIM, R. P. S. Padlet no contexto educacional: uma experiência de formação tecnológica de professores. Revista Educacional Interdisciplinar, v. 6, n. 1, p. 1-8, 2017.

OLIVEIRA, A. L.; OBARA, A. T.; RODRIGUES, M. A. Educação ambiental: concepções e práticas de professores de ciências do ensino fundamental. Enseñanza de las Ciencias, v. 6, n. 3, p. 471-495, 2007.

REIGOTA, M. Meio ambiente e representação social. São Paulo: Cortez, 2005.

SATO, M. Educação ambiental. São Carlos: Ed. Rima, 2003.

SAUVÉ, L. Uma cartografia das correntes em educação ambiental. In: SATO, M.; CARVALHO, I. C. M. (Orgs.). Educação Ambiental. São Paulo: Editora Artmed, 2005, p. 17-46. Disponível em: https://edisciplinas.usp.br/pluginfile.php/4586522/mod_resource/content/1/sauve%20correntes%20EA.pdf. Acesso em 24 julho 2019.

SILVA, P. G.; LIMA, D. S. Padlet como ambiente virtual de aprendizagem na formação de profissionais da educação. RENOTE - Revista Novas Tecnologias na Educação, v. 16, n. 1, p. 1-10, 2018.

VELHO, A. R. T.; MAURELL, J.; BARWALDT, R.; ROSA, V. Trabalhando a problemática ambiental ao viés de quadros colaborativos online: uma ação no contexto escolar. V Congresso Brasileiro de Informática na Educação (CBIE 2016). Anais... XXII Workshop de Informática na Escola - WIE, p. 446-455, 2016. Disponível em: https://www.researchgate.net/publication/309883174_Trabalhando_a_Problematica_Ambiental_ao_Vies_de_Quadros_Colaborativos_Online_Uma_Acao_no_Contexto_Escolar. Acesso em 25 julho 2019.

VILLAR, L.M.; ALMEIDA, A. J.; LIMA, M. C. A.; ALMEIDA, J. L. V.; SOUZA, L. F. B.; PAULA, V. S. A percepção ambiental entre os habitantes da região noroeste do estado do Rio de Janeiro. Escola Anna Nery Revista de Enfermagem, v. 12, n. 2, p. 285-290, 2008.

ZANELLA, B. R. F.; LIMA, M. F. Refletindo sobre os Fatores de Resistência no Uso das TICs nos Ambientes Escolares. Scientiacum Industria, v. 5, n. 2, p.78-89, 2017.

ZUPELARI, M. F. Z.; WICK, M. A. L. A incerteza do futuro e a questão ambiental na contemporaneidade. Revista Subjetividades, v.15, n.3, p. 447-456, 2015.

Published

2020-08-21

Issue

Section

Artigos

How to Cite

MOSER, Anderson de Souza; GREGÓRIO, Aline de; PIRES, Elocir Aparecida Correa; MOREIRA, Ana Lucia Olivo Rosas. Conceptions of environment and Environmental Education of teachers: the padlet as an interactive tool. Brazilian Journal of Environmental Education, [S. l.], v. 15, n. 5, p. 20–36, 2020. DOI: 10.34024/revbea.2020.v15.10299. Disponível em: https://periodicos.unifesp.br/index.php/revbea/article/view/10299. Acesso em: 5 dec. 2025.
Received 2020-02-17
Accepted 2020-04-17
Published 2020-08-21