Environmental Education and agroecology: report and analysis of a course for organic and agroecological farmers

Authors

  • Valéria Cristina da Costa Universidade Federal dos Vales do Jequitinhonha e Mucuri
  • Deliene Fracete Gutierrez Universidade Federal dos Vales do Jequitinhonha e Mucuri
  • Ana Carolina da Costa Carvalho Universidade Federal dos Vales do Jequitinhonha e Mucuri
  • Ivan Carlos Carreiro Almeida Instituto Federal do Norte de Minas Gerais
  • Katia Maria da Silva Universidade Federal dos Vales do Jequitinhonha e Mucuri
  • Leonel de Oliveira Pinheiro Universidade Federal dos Vales do Jequitinhonha e Mucuri
  • Lucas Teixeira Ferrari Universidade Federal dos Vales do Jequitinhonha e Mucuri
  • Luís Ricardo de Souza Corrêa Universidade Federal dos Vales do Jequitinhonha e Mucuri
  • Maíra Queiroz Rezende Instituto Federal do Norte de Minas Gerais
  • Mayne Luísa Silva Veronesi Universidade Federal dos Vales do Jequitinhonha e Mucuri
  • Reinaldo Duque Brasil Landulfo Teixeira Universidade Federal de Juiz de Fora
  • Izabela Macedo Lima Universidade Federal dos Vales do Jequitinhonha e Mucuri

DOI:

https://doi.org/10.34024/revbea.2021.v16.10266

Keywords:

Rural Education; Mucuri Center for Agroecology; FIC Course; Sustainability; Family Agriculture.

Abstract

This article aims to report and analyse the process involved in holding a course on Organic and Agroecological Agriculture. It was held in rural communities, using participatory methodologies, fostering exchanges among local, technical, and academic knowledges. The course had seven modules, and the themes were chosen with intent of contributing to the agroecological transition in Mucuri Valley (MG, Brazil), as well as considering the environmental and productive reality of that territory. The course was well evaluated by participants, and it contributed to the formation of a network of farmers interested in agroecology as a form of food production combined with environmental conservation.

References

ABRANDH; CERESAN; CONSEA; FAO-RLC/ALCSH. Avanços e Desafios da Implementação do Direito Humano à Alimentação Adequada no Brasil. Relatório Técnico. Brasília, Rio de Janeiro: ABRANDH; CERESAN; CONSEA; FAO-RLC/ ALCSH, 2009. Disponível em <http://www.sesc.com.br/mesabrasil/doc/Avan%C3%A7os-e-desafios.pdf> Acesso em: 15 jan. 2020.

ALMEIDA, J. Apresentação à quinta edição. In: ALTIERI, M. Agroecologia: a dinâmica produtiva da agricultura sustentável. 5ª ed. Porto Alegre: Editora da UFRGS, 2008. Disponível em <https://www.socla.co/wp-content/uploads/2014/Agroecologia-Altieri-Portugues.pdf> Acesso em: 15 jan. 2020.

ALTIERI, M. Agroecologia: a dinâmica produtiva da agricultura sustentável. 5ª ed. Porto Alegre: Editora da UFRGS, 2008. Disponível em <https://www.socla.co/wp-content/uploads/2014/Agroecologia-Altieri-Portugues.pdf> Acesso em: 15 jan. 2020.

ASSIS, R. L. de. Desenvolvimento rural sustentável no Brasil: perspectivas a partir da integração de ações públicas e privadas com base na agroecologia. Revista Economia Aplicada, v. 10, n. 1, p. 75-89, jan-mar 2006.

ATLAS do Desenvolvimento Humano no Brasil; Atlas dos Municípios: dados Município, Estado, País, 2013. Disponível em <http://www.atlasbrasil.org.br/2013/> Acesso em: 15 jan. 2020.

BARRERA-BASSOLS, N.; ZINK, J. A. & VAN RANST, E. Local soil classification and comparison of indigenous and technical soil maps in a Mesoamerica community using spatial analysis. Geoderma (2006), pp. 140–162.

BRASIL. Lei No 9.795, de 27 de abril de 1999. Disponível em <http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9795.htm> Acesso em: 15 jan. 2020.

BRASIL. Lei Nº 11.326, de 24 de julho de 2006. Disponível em <http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_Ato2004-2006/2006/Lei/L11326.htm> Acesso em: 15 jan. 2020.

BRASIL. Decreto Nº 7.794, de 20 de agosto de 2012. Disponível em <http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_Ato2011-2014/2012/Decreto/D7794.htm> Acesso em: 15 jan. 2020.

CAPORAL, F. Aprendendo, fazendo conhecendo. Revista Agriculturas, v. 10, n. 3, p. 4-6, 2013.

CASTRO, C. N. Desafios da agricultura familiar: o caso da assistência técnica e extensão rural. Boletim Regional, Urbano e Ambiental do IPEA, n. 12, p. 49-59, jul-dez. 2015.

COSTABEBER, J. A.; MOYANO ESTRADA, E. Transição Agroecológica e Ação Social Coletiva (versão simplificada do Capítulo V da Tese de Doutorado do primeiro autor), 1998. Disponível em <http://coral.ufsm.br/desenvolvimentorural/textos/28.pdf> Acesso em: 15 jan. 2020.

FREIRE, P. Pedagogia do Oprimido. 17ª ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1987.

FREIRE, P. Extensão ou comunicação? 8ª ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1983.

GADOTTI, M. Lições de Freire. Revista da Faculdade de Educação. v. 23 n. 1-2, 1997..

GEPAF. Atualização do plano de desenvolvimento territorial rural sustentável: território da cidadania Vale do Mucuri-MG. Universidade Federal dos Vales do Jequitinhonha e Mucuri. Pró-Reitoria de Extensão. Grupo de Pesquisa em Agricultura Familiar. Teófilo Otoni: UFVJM, 2010. 120 p. Disponível em <http://sit.mda.gov.br/download/ptdrs/ptdrs_qua_territorio099.pdf> Acesso em: 15 jan. 2020.

IBGE. Censo demográfico 2010: características da população e dos domicílios – resultados do universo, 2011. Disponível em <https://biblioteca.ibge.gov.br/visualizacao/periodicos/93/cd_2010_caracteristicas_populacao_domicilios.pdf> Acesso em: 15 jan. 2020.

IBGE, Censo agropecuário 2017, v. 8, p.1-105, 2019. Disponível em <https://biblioteca.ibge.gov.br/visualizacao/periodicos/3096/agro_2017_resultados_definitivos.pdf> Acesso em: 15 jan. 2020.

LAYRARGUES, P. P. Educação Ambiental com compromisso social: o desafio da superação das desigualdades. In: LOUREIRO, C. F. B.; LAYRARGUES, P. P.; CASTRO, R. S. (Org.). Repensar a Educação Ambiental: um olhar crítico. São Paulo: Cortez, 2009. p. 11-31.

LEITE, C. K.; TORRES, R. B. M. O uso de agrotóxicos pelos trabalhadores rurais do assentamento catingueira Baraúna (RN). Revista Verde, v. 3, n. 4, p. 06-28, out-dez 2008.

MILLER, G. T.; SPOOLMAN, S. E. Ciência Ambiental. 14ª Ed. São Paulo: CENGAGE Learning, 2015.

MOLINA, M. C.; FREITAS, H. C. de A. Avanços e desafios na construção da educação do campo. Em Aberto, Brasília, v. 24, n. 85, p. 17-31, 2011.

MOREIRA, R. J. Críticas ambientalistas à Revolução Verde. Revista Estudos Sociedade e Agricultura, v. 15, p. 39-52, out. 2000.

OUDWATER, N. & MARTIN, A. Methods and issues in exploring local knowledge of soils. Geoderma 111 pp. 387–401. 2003.

SILVA, L. H. Educação do Campo e pedagogia da alternância. A experiência brasileira. Sísifo Revista de ciências da educação. n . 5 p. 105-112, 2008.

VERDEJO, M. E. Diagnóstico rural participativo: guia prático DRP. Brasília: MDA/Secretaria da Agricultura Familiar, 2010. Disponível em <https://edisciplinas.usp.br/pluginfile.php/4616813/mod_resource/intro/pageflip-2583697-3759191-DRP_-_Guia_prtico-2649689.pdf> Acesso em: 15 jan. 2020.

ZANELLI, F. V.; SILVA, L. H. Intercâmbios agroecológicos: processos e práticas de construção da agroecologia e da Educação do Campo na zona da mata mineira. PERSPECTIVA, Florianópolis, v. 35, n. 2, p. 638-657, abr./jun. 2017.

Published

2021-02-05

Issue

Section

Relatos de Experiências

How to Cite

COSTA, Valéria Cristina da et al. Environmental Education and agroecology: report and analysis of a course for organic and agroecological farmers. Brazilian Journal of Environmental Education, [S. l.], v. 16, n. 1, p. 359–377, 2021. DOI: 10.34024/revbea.2021.v16.10266. Disponível em: https://periodicos.unifesp.br/index.php/revbea/article/view/10266. Acesso em: 5 dec. 2025.
Received 2020-02-12
Accepted 2020-09-03
Published 2021-02-05