Freire's pedagogy and its contributions to Environmental Education at school: resistance in search of the transformation of socio-environmental reality

Authors

  • Claudia Lourenço Gomes Universidade Federal do Paraná
  • Marília Andrade Torales Campos Universidade Federal do Paraná
  • Almerilis de Oliveira Ramos Universidade Federal do Paraná

DOI:

https://doi.org/10.34024/revbea.2020.v15.10183

Keywords:

Freirean pedagogy; school; environmental education.

Abstract

In times of crisis in education, setbacks and dismantling in Environmental Education, it is considered pertinent to revive some principles and political-philosophical assumptions and the contributions of Paulo's pedagogy Freire. The study is of a theoretical nature and establishes a brief dialogue between the Pedagogy of Autonomy, Theory of Complexity and authors from the field from environmental education to the reflection of this educational action at school. Freire proposes a pedagogy capable of leading subjects to read, interpret and transform the realities experienced through the educational process. The pedagogy liberator presented in the Freirean work is understood as a referential methodological theoretical framework for the development of environmental educational praxis.

Author Biographies

  • Claudia Lourenço Gomes, Universidade Federal do Paraná

    Mestranda em Educação pela Universidade Federal do Paraná, no Programa de Pós- Graduação em educação: Teoria e Prática de Ensino. Membra do Grupo de Pesquisa em Educação Ambiental e Cultura da Sustentabilidade. Professora na Rede Municipal de Ensino de Curitiba.

  • Marília Andrade Torales Campos, Universidade Federal do Paraná

    Professora Doutora na Universidade Federal do Paraná no Programa de Pós-Graduação em Educação: Teoria e Prática de Ensino. Lider do Grupo de Pesquisa em Educação Ambiental e Cultura da Sustentabilidade.

  • Almerilis de Oliveira Ramos, Universidade Federal do Paraná

    Mestranda no Programa de Pós-Graduação pela Universidade Federal do Paraná. Membra do Grupo de Pesquisa em Educação Ambiental e Cultura da Sustentabilidade. 

References

CAPRA, F. A teia da vida: uma nova compreensão científica dos sistemas vivos. São Paulo: Cultrix, 1996.

CARVALHO, I.C.M. Educação Ambiental: a formação o sujeito ecológico. São Paulo: Cortez, 2004.

FREIRE, P. Pedagogia as autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 1996.

LOUREIRO, C.F.B. Questões ontológicas e metodológicas da Educação Ambiental crítica no capitalismo contemporâneo. REMEA - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental, [S.l.], v. 36, n. 1, p. 79-95, maio 2019.

LEFF, H. Epistemologia ambiental. São Paulo: Cortez, 2001.

MORIN, E. Os sete saberes necessários à educação do futuro. São Paulo: Cortez, 2002.

PERNAMBUCO, M.M.; SILVA, A.F.G. Paulo Freire: a educação e a transformação do mundo. In: CARVALHO, I.C.M.; GRÜN, M.; TRAJBER, R. (Org.). Pensar o Ambiente: bases filosóficas para a Educação Ambiental. Brasília: Ministério da Educação, SECAD, UNESCO, 2006.

SÁ, R.A.; CARNEIRO, S.M.; LUZ, A.A. A escola e os sete saberes: reflexões para avanços inovadores no processo educativo. Revista da FAEEBA - Educação e Contemporaneidade, Salvador, v. 22, n. 39, p. 159-169, 2013.

TORALES, M.A. A inserção da Educação Ambiental nos currículos escolares e o papel dos professores: da ação escolar a ação educativo-comunitária como compromisso político-ideológico. REMEA - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental, [S.l.], p. 1-17, mar. 2013.

Published

2020-12-07

Issue

Section

Artigos

How to Cite

GOMES, Claudia Lourenço; CAMPOS, Marília Andrade Torales; RAMOS, Almerilis de Oliveira. Freire’s pedagogy and its contributions to Environmental Education at school: resistance in search of the transformation of socio-environmental reality. Brazilian Journal of Environmental Education, [S. l.], v. 15, n. 7, p. 165–172, 2020. DOI: 10.34024/revbea.2020.v15.10183. Disponível em: https://periodicos.unifesp.br/index.php/revbea/article/view/10183. Acesso em: 5 dec. 2025.
Received 2020-01-03
Accepted 2020-06-08
Published 2020-12-07