Reflections on Environmental Education practices in formal, non-formal and informal education spaces

Authors

  • Alini Nunes de Oliveira Universidade Federal do Paraná.
  • Fabiane de Oliveira Domingos Universidade Estadual do Paraná (UNESPAR) – campus Apucarana.
  • Tatiana Colasante Universidade Federal do Maranhão (UFMA) – campus São Bernardo

DOI:

https://doi.org/10.34024/revbea.2020.v15.10064

Keywords:

Environmental education, Formal education, Non-formal education, Informal education

Abstract

Discussions about the environment are essential and should permanently take place in educational spaces, in all levels and modalities of the educational process, that is, formal, informal and non-formal. This paper aims to analyze in which modalities of the educational process the environmental theme is explored. This study was conducted through bibliographic and documentary research to build the theoretical framework. The results showed that it is relevant that themes related to the environment be addressed in all educational spaces, as they can approach different people, in different situations and broaden the discussion on these themes.

References

BARBOSA, R. C. M. Fundamentos da Pedagogia Social. Valinhos: 2017.

BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Básica. Base nacional comum curricular: educação é a base. Brasília: MEC/SEB, 2017. Disponível em: <http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCC_EI_EF_110518_versaofinal_site.pdf>. Acesso em: 2 de outubro de 2018.

BRASIL. Lei n° 9795, de 27 de abril de 1999. Dispõe sobre a Educação Ambiental, institui a Política Nacional de Educação Ambiental e dá outras providências. Disponível em: . Acesso em: 2 de novembro de 2018.

BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros Curriculares Nacionais: introdução aos parâmetros curriculares nacionais. Brasília: MEC/SEF, 1997. Disponível em: <http://portal.mec.gov.br/seb/arquivos/pdf/livro01.pdf>. Acesso em: 5 de outubro de 2018.

BRUNO, A. Educação formal, não formal e informal: da trilogia aos cruzamentos, dos hibridismos a outros contributos. Mediações, v. 2, n. 2, p. 10-25, 2014.

CAVACO, C. J. D. Processo de formação de adultos não escolarizados – a educação informal e a formação experiencial. Dissertação (Mestrado em Ciência da Educação). Universidade de Lisboa, Portugal, 2001. Disponível em: <https://repositorio.ul.pt/handle/10451/28081>. Acesso em: 20 de novembro de 2018.

COIMBRA, F. G.; CUNHA, A. M. O. A Educação Ambiental não formal em unidades de conservação: a experiência do Parque Municipal Vitório Siquierolli. In: ENCONTRO NACIONAL DE PESQUISA EM EDUCAÇÃO EM CIÊNCIAS, 5., Bauru, 2005. Anais... Associação Brasileira de Pesquisa em Educação em Ciências, Bauru, 2005. Disponível em: . Acesso em: 3 de outubro de 2018.

DEPERON, M. L. S. Educação Ambiental, ética e cidadania planetária. In: HAMMES, V. S. Construção da proposta pedagógica. São Paulo: Embrapa/Globo, 2004. p. 42-45.

FERRAZ, J. M. G. Educação Ambiental e mudança de valores. In: HAMMES, V. S. Proposta metodológica de macroeducação. São Paulo: Embrapa/Globo, 2004. p. 150-152.

GADOTTI, M. A questão da educação formal/não-formal. Institut International des Doits de L’enfant (IDE). Droit à l’éducation: solution à tous les problèmes ou problème sans solution? Sion, 2005. Disponível em: <http://bit.do/eSJtP>. Acesso em: 2 de novembro de 2018.

GOHN, M. da G. Educação Não-Formal na pedagogia social. In: CONGRESSO INTERNACIONAL DE PEDAGOGIA SOCIAL, 1., São Paulo, 2006. Anais... Faculdade de Educação, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2006. Disponível em: . Acesso em: 3 de outubro de 2018.

LAYRARGUES, P. P. Para onde vai a Educação Ambiental? O cenário político-ideológico da Educação Ambiental brasileira e os desafios de uma agenda política crítica contra-hegemônica. Revista Contemporânea de Educação, v. 7, n. 14, p. 388-411, ago./dez. 2012.

LOUREIRO, C. F. B. Abordagens metodológicas em Educação Ambiental. In: ARAÚJO, M. L.; SILVA, M. L. (Orgs.). Múltiplas falas, saberes e olhares: os Encontros de Educação Ambiental no Estado do Pará. Belém: SECTAM, 2005. p. 85-103.

MEYER, M. A. de A. Educação Ambiental: uma proposta pedagógica. Em Aberto, Brasília, v. 10, n. 49, p. 41-46, jan./mar. 1991.

OLIVEIRA, E. M. de. A crise ambiental e suas implicações na produção do conhecimento. In: QUINTAS, J. S. (Org.). Pensando e praticando a Educação Ambiental na gestão do meio ambiente. Brasília: IBAMA, 2002. p. 75-90.

PAULA, E. M. A. T. Educação Popular, Educação Não Formal e Pedagogia Social: Análise de conceitos e implicações para a Educação Brasileira e Formação de professores. In: CONGRESSO NACIONAL DE EDUCAÇÃO, 9., 2006. Anais... Pontifícia Universidade Católica, Curitiba, 2006. Disponível em: <https://educere.bruc.com.br/arquivo/pdf2009/2103_1034.pdf>. Acesso em: 3 de outubro de 2018.

REIGOTA, M. Fundamentos teóricos para a realização da Educação Ambiental popular. Em Aberto, Brasília, v. 10, n. 49, p. 35-40, jan./mar. 1991.

REIS, L. C. L. dos; SÊMEDO, L. T. de A. S.; GOMES, R. C. Conscientização Ambiental: da Educação Formal a Não Formal. Revista Fluminense de Extensão Universitária, Vassouras, v. 2, n. 1, p. 47-60, jan./jun. 2012.

Published

2020-12-03

Issue

Section

Artigos

How to Cite

OLIVEIRA, Alini Nunes de; DOMINGOS, Fabiane de Oliveira; COLASANTE, Tatiana. Reflections on Environmental Education practices in formal, non-formal and informal education spaces. Brazilian Journal of Environmental Education, [S. l.], v. 15, n. 7, p. 9–19, 2020. DOI: 10.34024/revbea.2020.v15.10064. Disponível em: https://periodicos.unifesp.br/index.php/revbea/article/view/10064. Acesso em: 5 dec. 2025.
Received 2019-12-09
Accepted 2020-06-08
Published 2020-12-03