Cartographies of Belonging and Environmental Education: Experiences of Park Rangers in Pedra Selada State Park (RJ)

Authors

DOI:

https://doi.org/10.34024/revbea.2025.v20.21139

Keywords:

Environmental Education; affective cartography and participatory management

Abstract

This article, derived from doctoral research, examines how park rangers at Pedra Selada State Park (RJ) build affective and territorial bonds with the Conservation Unit. Inspired by the humanist turn in Geography, the study emphasizes subjective experiences and the meanings attributed to space. Methodology included action research, discussion circles, multisensory workshops, and participatory affective cartography, analyzed with Atlas.ti. Results highlight five main themes: affective and symbolic territories; childhood memories; multisensory Environmental Education practices; tensions between local knowledge and institutional recognition; and co-authorship. A key practical outcome was the creation of an affective itinerary co-designed with the rangers. Findings show that their experiences are essential to strengthening critical Environmental Education and participatory management. The study concludes that valuing these actors, grounded in decolonial theories, contributes to more just and sustainable protected areas.

Author Biographies

  • Ana Cristina Almeida, Universidade Estadual do Rio de Janeiro

    Educadora multidisciplinar com formação em Ciências Biológicas e Geografia, especializada em Educação, Tecnologias Digitais e Ensino Híbrido. Mestra em Geografia e Doutoranda na mesma área, com vasta experiência em docência no Ensino Fundamental, Médio e Superior, além de atuação em projetos interdisciplinares de Educação Ambiental e Inovação Pedagógica.

     

  • Nadja Maria Castilho da Costa, Universidade Estadual do Rio de Janeiro

    Possui graduação em Geografia pela Universidade Federal do Rio de Janeiro (1979), mestrado em Geografia pela Universidade Federal do Rio de Janeiro (1986) e doutorado em Geografia pela Universidade Federal do Rio de Janeiro (2002). Atualmente é professor titular do Instituto de Geografia da UERJ. Atua na área temática de geociências, com destaque para os seguintes sub-áreas: Análises ambientais em unidades de conservação, biogeografia, educação ambiental e geoconservação/geoturismo.

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Published

2025-12-02

Issue

Section

Artigos

How to Cite

ALMEIDA, Ana Cristina; COSTA, Nadja Maria Castilho da. Cartographies of Belonging and Environmental Education: Experiences of Park Rangers in Pedra Selada State Park (RJ). Brazilian Journal of Environmental Education, [S. l.], v. 20, n. 7, p. 46–56, 2025. DOI: 10.34024/revbea.2025.v20.21139. Disponível em: https://periodicos.unifesp.br/index.php/revbea/article/view/21139. Acesso em: 5 dec. 2025.