Environmental Education as a strategy for raising awareness about conservation of stingless bees: perception of elementary School Students

Authors

  • Mara Tavares Universidade Federal de Viçosa
  • Rhiala Universidade Federal de Viçosa
  • Mirelle Universidade Federal de Minas Gerais

DOI:

https://doi.org/10.34024/revbea.2025.v20.20334

Keywords:

Indigenous Bees, Children's Drawings, Non-formal Education, Environmental Perception, Environmental Preservation

Abstract

This study used a qualitative-quantitative approach to investigate the perceptions of elementary school students about the environment and the importance of bees to the ecosystem. The findings contributed to a better understanding of students' environmental perceptions and highlighted their vague understanding of bees diversity and importance for the environment. They also highlight the need to incorporate content about the diversity and importance of bees into the school curriculum, aiming for a more comprehensive environmental education. Therefore, it is essential to promote awareness of these topics not only in schools but also through non-formal education and media channels. Such actions can stimulate the construction of knowledge on bee’s conservation.

Author Biographies

  • Rhiala, Universidade Federal de Viçosa

    Doutoranda do Programa de Pós-Graduação em Entomologia.

    Departamento de Biologia Geral

    Universidade Federal de Viçosa

  • Mirelle, Universidade Federal de Minas Gerais

    Doutoranda do Programa de Pós-Graduação em Educação

    Universidade Federal de Minas Gerais

References

AIRES, Berenice Feitosa da Costa; BASTOS, Rogério Pereira. Representações sobre meio ambiente de alunos da educação básica de Palmas (TO). Ciência & Educação, v. 17, p. 353-364, 2011.

ANJOS, José Leandro Leite dos; RAMOS, Aretuza Bezerra Brito. Abelhas nativas: análise sobre a percepção de alunos do ensino médio. Anais… In: Congresso Internacional das Licenciaturas, Pernambuco, 2019.

ARAÚJO, Dyalla Ribeiro; SILVA, Roberto Henrique Dias; SOUSA, Jonas Santos. Avaliação da qualidade físico-química do mel comercializado na cidade de Crato, CE. Revista de Biologia e Ciências da Terra, v. 6, n. 1, p. 51-55, 2006.

BARBOSA, Renata Rikelly Silva et al. Percepção dos alunos do 9º ano sobre a importância das abelhas sem ferrão no ecossistema. Brazilian Journal of Development, v. 7, n. 8, p. 78084-78090, 2021.

BARDIN, Laurence. Análise de conteúdo: A visão de Laurence Bardin. Revista Eletrônica de Educação, v. 6, n. 1, p. 383–387, 2012.

BHERING, Leonardo Lopes. Rbio: A tool for biometric and statistical analysis using the R platform. Crop Breeding and Applied Biotechnology, v.17, p.187-190, 2017.

BOER, Noemi. O meio ambiente na percepção de alunos que recebem educação ambiental na escola. Ciência e Ambiente, v. 1, n. 8, p. 91-101, 1994.

BRASIL. Presidência da República. Casa Civil. Lei N° 9.795, de 27 de Abril de 1999. Dispõe sobre a educação ambiental, institui a Política Nacional de Educação Ambiental e dá outras providências. 1999. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9795.htm. Acesso em: 11 dez. 2023.

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília, DF. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/. Acesso em: 1 fev. 2024.

CAMARGO, João Maria Franco de; PEDRO, Silvia Regina de Menezes. Mutualistic Association between a Tiny Amazonian Stingless Bee and a Wax-Producing Scale Insect. Biotropica, v. 34, n. 3, p. 446-451, 2002.

CANDIANI, Giovano. Aplicação de diferentes categorias de percepção na análise de desenhos infantis sobre meio ambiente. Revista Eletrônica Pesquiseduca, v. 14, n. 34, p. 510-526, 2022.

CELLA, Ivanir.; AMANDIO, Dylan Thomas Telles; FAITA, Marcia Regina. Boletim Didático: Meliponicultura. 141. ed. Florianópolis: Epagri, 2017. Disponível em: https://ciram.epagri.sc.gov.br/ciram_arquivos/apicultura/acervo/abelhas_sem_ferrao/BD141-meliponicultura.pdf. Acesso em: 31 mai. 2024.

ELISEI, Mateus Guedes Martins. Diagnóstico da percepção ambiental através de desenho infantil. Taubaté-SP: Cabral Editora e Livraria Universitária, 2008.

ELORANTA, Varpu; YLI-PANULA, Eija. Animals in the landscape drawings of Finnish and Russian young people–in the landscape they want to conserve. Nordic Studies in Science Education, v. 1, n. 2, p. 5-17, 2005.

IMPERATRIZ-FONSECA, Vera Lucia; NUNES-SILVA, Patrícia. As abelhas, os serviços ecossistêmicos e o Código Florestal Brasileiro. Biota Neotropica, v. 10, p. 59-62, 2010.

FRAGOSO, Edjane; NASCIMENTO, Elisangela Castedo Maria. A educação ambiental no ensino e na prática escolar da Escola Estadual Cândido Mariano–Aquidauana/MS. Ambiente & Educação, v. 23, n. 1, p. 161-184, 2018.

GARRIDO, Luciana dos Santos; MEIRELLES, Rosane Moreira Silva de. Percepção sobre meio ambiente por alunos das séries iniciais do Ensino Fundamental: considerações à luz de Marx e de Paulo Freire. Ciência & Educação, v. 20, p. 671-685, 2014.

GIANNINI, Tereza C. et al. The dependence of crops for pollinators and the economic value of pollination in Brazil. Journal of Economic Entomology, v. 108, n. 3, p. 849-857, 2015.

GIL, A. C. (2008). Métodos e técnicas de pesquisa social. 5. ed. São Paulo: Atlas, 2008.

GUIMARÃES, Mauro. Diagnóstico da percepção sócio-ambiental de professores em Xerém (Duque de Caxias/RJ) e as relações com o processo de modernização. Anais… In: Encontro da Associação Nacionall de Pós-Graduação e Pesquisas em Ambiente e Sociedade. Indaiatuba: ANPPAS, 2002. Disponível em: https://anppas.org.br/i-encontro-associacao-nacional-de-pos-graduacao-e-pesquisa-em-ambiente-e-sociedade/. Acesso em: 02 jun. 2024.

GUIMARÃES, Mauro. Educação ambiental crítica. In: LAYRARGUES, P. P. (Org.). Identidades da educação ambiental brasileira. pp. 25-34. Brasília: Ministério do Meio Ambiente, 2004.

HAMMES, Valéria Sucena. Proposta metodológica de macroeducação. 2. ed. Brasília, DF: Embrapa Informação Tecnológica, 2002.

JACOBI, Pedro Roberto. Meio ambiente e educação para a cidadania: o que está em jogo nas grandes cidades. In: SANTOS, J. E. e SATO, M. (Orgs). A contribuição da educação ambiental à esperança de Pandora. pp. 423-437. São Carlos: RiMa, 2001.

KERR, Warwick Estevam; CARVALHO-ZILSE, Gislene Almeida; NASCIMENTO, Vania Alves. Abelha uruçu: biologia, manejo e conservação. 1. ed. Fundação Acangaú, 1996.

KLATT, Björn K. et al. Bee pollination improves crop quality, shelf life and commercial value. Proceedings of the Royal Society B: Biological Sciences, v. 281, n. 1775, p. 20132440, 2014.

KLEIN, Alexandra Maria et al. Importance of pollinators in changing landscapes for world crops. Proceedings of the Royal Society of London B: Biological Sciences, v. 274, n. 1608, p. 303-313, 2007.

LEBUHN, Gretchen; LUNA, Joshua Vargas. Pollinator decline: what do we know about the drivers of solitary bee declines? Current Opinion in Insect Science, v. 46, p. 106-111, 2021.

LIMA, Robinson Klay Oliveira; EICKHOFF, Anderson Plattini Nascimento. Percepção ambiental: análise de desenhos de estudantes sobre sentidos de preservação. Revista Eletrônica Científica Ensino Interdisciplinar, v. 6, n. 18, p. 696-710, 2020.

MALAFAIA, Guilherme; RODRIGUES, Aline Sueli de Lima. Percepção ambiental de jovens e adultos de uma escola municipal de ensino fundamental. Revista Brasileira de Biociências, v. 7, n. 3, p. 266-274, 2009.

MINISTÉRIO DO MEIO AMBIENTE E MUDANÇA DO CLIMA. Biodiversidade e Ecossistemas, 2024. Disponível em: https://www.gov.br/mma/pt-br/assuntos/biodiversidade-e-ecossistemas. Acesso em: 8 fev. 2024.

MORAES, Roque. Análise de conteúdo. Revista Educação, v. 22, n. 37, p. 7-32, 1999.

MOURA, Danilo Fernandes Dantas. Percepção de estudantes da educação básica sobre a importância das abelhas para o meio ambiente. Revistaea, n. 65. 2018. Disponível em: http://www.revistaea.org/artigo.php?idartigo=3356. Acesso em: 31 mai. 2024.

NETO, Ricardo Carlos Bins; LIMA, Valderez Marina do Rosário. Concepções de alunos sobre ambiente e relação entre o ser humano e a natureza. Anais… In: Encontro Nacional de Pesquisa em Ensino de Ciências. Florianópolis, 2007. Disponível em: http://fep.if.usp.br/~profis/arquivos/vienpec/CR2/p465.pdf. Acesso em: 31 mai. 2024.

NOVAIS, Samuel. M. A. et al. Effects of a possible pollinator crisis on food crop production in Brazil. PloS ONE, v.11, n.11, e016729, 2016.

OLIVEIRA, Everton. Mario et al. Percepção ambiental e sensibilização de alunos de colégio estadual sobre a preservação de nascente de um rio. Revista Eletrônica do Mestrado de Educação Ambiental, v. 30, n. 1, p. 23-37, 2013.

OZSOY, Sibel. Investigating elementar school students perceptions about environmental through their drawings. Education Scienses: theory & practice, v. 12, n. 2, p. 1132-1139, 2012.

PALMER, Joy. Environmental education of the 21st century: Theory, practice, progress and promise. London: Routledge, 1998.

PAIXÃO, Gisele Palmares Gomes; MARTÍNEZ, Felipe Rodrigo Vivallo. Análise da percepção dos estudantes do ensino médio da cidade do Rio de Janeiro sobre as abelhas: quanto realmente sabemos sobre elas? Revista Brasileira de Educação Ambiental, v. 13, n. 3, p. 263-274, 2018.

PEDRINI, Alexandre; COSTA, Érika Costa.; GHILARDI, Natalia. Percepção ambiental de crianças e pré-adolescentes em vulnerabilidade social para projetos de educação ambiental. Ciência & Educação, v. 16, n. 1, p. 163-179, 2010.

PÉREZ‐MÉNDEZ, Néstor et al. The economic cost of losing native pollinator species for orchard production. Journal of Applied Ecology, v. 57, n. 3, p. 599-608, 2020.

PINTO, Cláudia Lúcia; BAMPI, Aumeri Carlos; GALBIATI, Carla. Importância das abelhas para a biodiversidade na percepção de educandos de Cáceres, MT. Revista Ibero-Americana de Ciências Ambientais, v. 9, n. 1, p. 152-163, 2018.

PROFICE, Cabicieri et al. Janelas para a percepção infantil de ambientes naturais. Psicologia em Estudo, v. 18, p. 529-539, 2013.

PROFICE, Christiana et al. Children ́s environmental perceptions of protected áreas in the Atlantic Rainforest. Psyecology, v. 6, n. 3, p. 328-358, 2015.

REIGOTA, Marcos. O que é Educação Ambiental? São Paulo: Brasiliense, 1998.

RODGER, James et al. Widespread vulnerability of flowering plant seed production to pollinator declines. Science Advances, v. 7, n. 42, p. eabd3524, 2021.

‌SALATINO, Antonio; PEREIRA, Leonardo Regnier L.; SALATINO, Maria Luiza Faria. The emerging market of propolis of stingless bees in tropical countries. MOJ Food Processing and Technology, v. 7, n. 2, p. 27-29, 2019.

SANTOS, Aldeci dos; VASCONCELOS, Carlos Alberto de. Análise da Percepção Ambiental em uma Escola do Município de Barra dos Coqueiros – Sergipe. Revista da Rede Amazônica de Educação em Ciência e Matemática, v. 6, n. 1, p. 163-178, 2018.

SANTOS, André Luiz Conceição; VIEIRA, Fabiana Silva. Análise da percepção ambiental de alunos de um Centro de Excelência de Aracaju, Sergipe, retratada por meio de desenhos. Cadernos de Estudos e Pesquisa na Educação Básica, v. 9, n. 1, 2023.

SCHWARZ, Maria Luiza; SEVEGNANI, Lúcia; ANDRÉ, Pierre. Representações da Mata Atlântica e de sua biodiversidade por meio dos desenhos infantis. Ciência & Educação, v. 13, n. 3, p. 369-388, 2007.

SILVEIRA, Fernando Amaral.; MELO, Gabriel Augusto Rodrigues; ALMEIDA, Eduardo Andrade Botelho. Abelhas brasileiras: sistemática e identificação. 1. ed. Belo Horizonte: Fernando A. Silveira, 2002.

VIEIRA, Maria Mayara; BENDINI, Juliana; BORGES, Kairo Michel Lima. Educação Ambiental e abelhas: o que dizem os livros didáticos de biologia? Revista Brasileira de Educação Ambiental, v. 16, n. 3, p. 404-414, 2021.

ZAKRZEVSKI, Sônia Beatris Balvedi; PARIS, Araciele Maria Vanelli; DECIAN, Vanderlei Secretti. O olhar de jovens do Ensino Médio sobre o bioma Pampa. Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental, v. 37, n. 1, p. 68-88, 2020.

Published

2025-12-02

Issue

Section

Artigos

How to Cite

TAVARES, Mara; RHIALA; MIRELLE. Environmental Education as a strategy for raising awareness about conservation of stingless bees: perception of elementary School Students. Brazilian Journal of Environmental Education, [S. l.], v. 20, n. 7, p. 243–262, 2025. DOI: 10.34024/revbea.2025.v20.20334. Disponível em: https://periodicos.unifesp.br/index.php/revbea/article/view/20334. Acesso em: 5 dec. 2025.