Sustainable agribusiness in Brazil: leveraging Environmental Education to empower local Producers

Autores

  • Mirlaine Rotoly de Freitas Universidade Federal de Lavras
  • Wildney Alves de Almeida Universidade Federal de Lavras
  • Carla Luiza da Silva Ávila Universidade Federal de Lavras

DOI:

https://doi.org/10.34024/revbea.2025.v20.20326

Palavras-chave:

Integrated Agro-Livestock Systems (IALS), Environmental Education, Sustainable Agriculture, Rural Development, Socio-Environmental Analysis

Resumo

This study investigates small-scale agro-livestock producers' perceptions of integrated agro-livestock systems (IALS) in Mato Grosso do Sul, Brazil, and their alignment with SDGs 2, 4, 12, and 15. Using a tailored questionnaire and socio-environmental analysis, the research reveals that although IALS offer clear economic and environmental benefits, adoption remains limited due to financial constraints and lack of information. The findings underscore the vital role of targeted environmental education and strategic institutional support in promoting sustainable practices such as crop-livestock integration and silvopasture, which can enhance both productivity and ecological resilience.

Biografia do Autor

  • Mirlaine Rotoly de Freitas, Universidade Federal de Lavras
    Bacharel e licenciada em Geografia pela UNESP - Rio Claro Mestre em Ciências Florestais pela UFLA Doutoranda em Ciências Florestais (Manejo Ambiental) pela UFLA

Referências

ABREU, D. G.; CAMPOS, M. L. A. M.; AGUILAR, M. B. R. Educação Ambiental nas escolas da região de Ribeirão Preto (SP): concepções orientadoras da prática docente e reflexões sobre a formação inicial de professores de química. Química Nova, v. 31, p. 688-693, 2008. DOI: https://doi.org/10.1590/S0100-40422008000300037

AGUIRRE-VILLEGAS, H. A.; PASSOS-FONSECA, T. H.; REINEMANN, D. J.; LARSON, R. Grazing intensity affects the environmental impact of dairy systems. Journal of Dairy Science, v. 100, p. 6804-6821, 2017. DOI: https://doi.org/10.3168/jds.2016-12325

AUSUBEL, D. A Aprendizagem Significativa. São Paulo: Moraes, 1982.

FAZEY, I. Resilience and higher order thinking. Ecology Society, v. 15, p. 9, 2010. DOI: http://www.ecologyandsociety.org/vol15/iss3/art9/

FISCHER, J.; PETERSON, G. D.; GARDNER, T. A.; GORDON, L. J.; FAZEY, I.; ELMQVIST, T.; FELTOM, A.; FOLKE, C.; DOVERS, S. Integrating resilience thinking and optimisation for conservation. Trends in Ecology & Evolution, v. 24, p. 549-554, 2009. DOI: https://doi.org/10.1016/j.tree.2009.03.020

FREIRE, P. Pedagogy of the Oppressed. London: Penguin, 2017.

FREITAS, M. R.; MATIAS, S. V. B. G.; MACEDO, R. L. G.; FREITAS, M. P.; VENTURIN, N. Nonformal environmental education: a case study with farmers in a town of the South Minas Gerais state, Brazil. Chinese Journal of Population Resourses and Environment, v. 13, p. 324-331, 2015a. DOI: https://doi.org/10.1080/10042857.2015.1078491

FREITAS, M. R.; MACEDO, R. L. G.; FREITAS, M. P. Environmental perception as a tool to predict environmental actions. Revista Brasileira de Educação Ambiental, v. 11, n. 1, p. 355-360, 2015b. DOI: https://doi.org/10.34024/REVBEA.2016.V11.2129

GAMBORG, C.; SANDOE, P. Sustainability in farm animal breeding: a review. Livestock Production Science, v. 92, p. 221-231, 2005. DOI: https://doi.org/10.1016/j.livprodsci.2004.08.010

GASPARINI, L. V. L.; COSTA, T. S.; HUNGARO, O. A. L.; SZNITOWSKI, A. M.; VIEIRA FILHO, J. E. R. Sistemas integrados de produção agropecuária e inovação em gestão: estudos de caso no Mato Grosso. Texto para Discussão. Brasília: Ipea, 2017.

IKERD, J. E. The need for a system approach to sustainable agriculture. Agriculture, Ecosystems & Environment, v. 46, p. 147-160, 1993. DOI: https://doi.org/10.1016/0167-8809(93)90020-P

KRASNY, M. E.; LUNDHOLM, C.; PLUMMER, R. Resilience in social-ecological systems: the roles of learning and education. Environmental Education Research, v. 16, p. 463-474, 2010. DOI: https://doi.org/10.1080/13504622.2010.505416

LEFEBVRE, H. Lógica Formal, Lógica Dialética. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 1991.

LEFF, E. Pensar a complexidade ambiental. In: LEFF, E. (Ed.) A Complexidade Ambiental. São Paulo: Cortez, pp. 15-64, 2003.

MACEDO, R. L. G.; FREITAS, M. R.; VENTURIN, N. Educação Ambiental: Referenciais Teóricos e Práticos para a Formação de Educadores Ambientais. Lavras: UFLA ed., 2011.

MEUL, M.; VAN PASSEL, S.; FREMAUT, D.; HAESAERT, G. Higher sustainability performance of intensive grazing versus zero-grazing dairy systems. Agronomy for Sustainable Development, v. 32, p. 629-638, 2012. DOI: https://doi.org/10.1007/s13593-011-0074-5

MINAYO, M. C. S. O Desafio do Conhecimento: Pesquisa Qualitativa em Saúde. São Paulo: Hucitec, 2000.

MOREIRA, M. A. A teoria da aprendizagem significativa de Ausubel. In: HILGARD, E. R. (Ed.) Teorias da Aprendizagem. São Paulo: Editora Pedagógica e Universitária-EPU, pp. 151-165, 1999.

MOREIRA, M. A.; MASINI, E. A. F. Aprendizagem Significativa: A Teoria de David Ausubel. 2a ed. São Paulo: Centauro, 2006.

RICHARDSON, C. M.; CROWLEY, J. J.; AMER, P. R. Defining breeding objectives for sustainability in cattle: challenges and opportunities. Animal Production Science, v. 63, p. 931-946, 2023. DOI: https://doi.org/10.1071/AN23021

RONCA, P. A. C.; TERZI, C. A. A Prova Operatória. S.Paulo: Edesplan, 1995.

RONCA, P. A. C.; TERZI, C. A. A Aula Operatória e a Construção do Conhecimento. São Paulo: Edesplan, 1996.

TORP-DONNER, H.; JUGA, J. Sustainability - a challenge to animal production and breeding. Agricultural and Food Science, v. 6, p. 229-239, 1997. DOI: https://doi.org/10.23986/afsci.72786

WALSH, D.; HOLMES, P. R. Fortifying the financial and environmental capital banks in commercially grazed rangelands. Rangeland Journal, v. 44, p. 321-332, 2023. DOI: https://doi.org/10.1071/RJ22030.

Downloads

Publicado

01-10-2025

Edição

Seção

Artigos

Como Citar

FREITAS, Mirlaine Rotoly de; ALMEIDA, Wildney Alves de; ÁVILA, Carla Luiza da Silva. Sustainable agribusiness in Brazil: leveraging Environmental Education to empower local Producers. Revista Brasileira de Educação Ambiental (RevBEA), [S. l.], v. 20, n. 6, p. 281–292, 2025. DOI: 10.34024/revbea.2025.v20.20326. Disponível em: https://periodicos.unifesp.br/index.php/revbea/article/view/20326. Acesso em: 5 dez. 2025.