"The Amazon is the World": Childhood and Poetic Creation in the Verde Para Sempre Extractive Reserve

Authors

  • Paulo Roberto Vieira Universidade Federal do Pará (UFPA)
  • Rosangela Araujo Darwich Universidade da Amazônia (Unama)
  • Gutemberg Armando Diniz Guerra Universidade Federal do Pará (UFPA)

DOI:

https://doi.org/10.34024/revbea.2025.v20.20040

Keywords:

Awareness-Based Education, Amazonian Children, Poetic Creation, Extractive Reserve

Abstract

This article aims to investigate the impact of awareness-raising and inclusive activities that integrate poetry and local cultural elements into the creative expression of native children from the Amazon rainforest. The research was conducted through the workshop “Children, Forests, and Poetry,” held in the Arimum community, within the Verde Para Sempre Extractive Reserve (RESEX) in Porto de Moz (PA), with 25 participants aged 5 to 12. Grounded in Paulo Freire’s pedagogy, the workshop connected everyday elements to oral and written expression. Future studies may assess the long-term impact of these practices on children's environmental and cultural engagement, as well as their adaptation to different Amazonian contexts.

References

BARDIN, Laurence. Análise de Conteúdo. São Paulo: Edições 70, 2016.

Behling, Greici Maia; Arruda, Gustavo Corrêa de. A função social da educação ambiental na promoção da participação em programas voltados à conservação da biodiversidade. Revista Brasileira de Educação Ambiental, São Paulo, v. 20, n 1, p. 8-27, 2025.

CAJUEIRO, Roberta Liana Pimentel Manual para elaboração de trabalhos acadêmicos: guia prático do estudante. 3. ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2014.

CANDIDO, Antonio. Vários escritos. Rio de Janeiro: Ouro sobre Azul, 2011.

CARDOSO, Jefferson Luis Silva; DARWICH, Rosângela Araújo. Educação do campo como direito fundamental: qual o lugar dos povos tradicionais nas constituições do Brasil? In: SEMINÁRIO INTERNACIONAL DE DESENVOLVIMENTO RURAL SUSTENTÁVEL, COOPERATIVISMO E ECONOMIA SOLIDÁRIA (SICOOPES), 2023, Castanhal. Anais... Castanhal: IFPA Campus Castanhal, 2023.

CARVALHO, Isabel Cristina de Moura. Em direção ao mundo da vida: interdisciplinaridade e educação ambiental. São Paulo: Secretaria do Meio Ambiente do Estado de São Paulo, 1998. (Cadernos de Educação Ambiental, v. 2).

CARVALHO, Isabel Cristina de Moura. Educação ambiental: a formação do sujeito ecológico. São Paulo: Editora Cortez, 2016.

FERREIRA, Jarliane da Silva; NEBOT, Carmen Pineda (orgs.). Educação de jovens e adultos com povos do campo, das águas e da floresta: territorialidades, políticas e práticas. Manaus: Alexa Cultural, 2023.

FORMIGOSA, Marcos; LOPES, Raquel.; MILÉO, Irlanda do Socorro de Oliveira (orgs.). Por entre rios, florestas, travessões e vicinais: 10 anos da Licenciatura em Educação do Campo da UFPA, Campus Altamira. São Carlos: Pedro & João Editores, 2023.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. 25. ed. Rio de Janeiro: Paz & Terra, 1996.

FREIRE, Paulo. Ação cultural para a liberdade. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1981.

GARRARD, Greg. Ecocriticism. New York: Taylor & Francis e-Library, 2004.

HÉBETTE, Jean. Cruzando a fronteira: 30 anos de estudo do campesinato na Amazônia. Belém: ED.UFPA, 2004.

KANASHIRO, Milton; FERREIRA, Fabrício Nascimento; CARDOSO, Afonso Jorge Ferreira. Manejo florestal comunitário e familiar, transdisciplinaridade e desenvolvimento local: Projeto Bom Manejo II, RESEX Verde para Sempre, Porto de Moz-PA. In: CONFERÊNCIA IUFRO 2023 AMÉRICA LATINA, 2023, Curitiba. Anais... Curitiba: Auditório do Instituto de Engenharia do Paraná, 2023.

LAJOLO, Marisa. Do mundo da leitura para a leitura do mundo. 6. ed. São Paulo: Ática, 1993.

MEDINA, Gabriel da Silva; BARBOSA, Cláudio Wilson Soares. A questão produtiva nas Reservas Extrativistas. Novos Cadernos NAEA, v. 19, n. 2, p. 69-88, maio-agosto, 2016.

MORIN, Edgar. Introdução ao pensamento complexo. Porto Alegre: Sulina, 2005.

SOUZA, Maria Antônia. Educação do campo, desigualdades sociais e educacionais. Educação & Sociedade, Campinas, v. 33, n. 120, p. 783-800, jul./set. 2012.

VIEIRA, Paulo Roberto; DARWICH, Rosângela Araújo. Ensinando literatura na floresta: rios, cachoeiras, praças e saraus na Educação do Campo na Amazônia. Revista Cocar, Belém, v. 16, n. 34, p. 1-18, 2022.

VIEIRA, Paulo Roberto. Poesia e prosa da universidade à escola do campo: práticas divertidas em literatura e arte entre jovens na Amazônia. Belém: Universidade Federal do Pará. UFPA - SIGAA - Sistema Integrado de Gestão de Atividades Acadêmicas, 2022. Projeto de Pesquisa, Portaria Nº 523/2022.

Published

2025-10-01

Issue

Section

Artigos

How to Cite

VIEIRA, Paulo Roberto; DARWICH, Rosangela Araujo; GUERRA, Gutemberg Armando Diniz. "The Amazon is the World": Childhood and Poetic Creation in the Verde Para Sempre Extractive Reserve. Brazilian Journal of Environmental Education, [S. l.], v. 20, n. 6, p. 1–18, 2025. DOI: 10.34024/revbea.2025.v20.20040. Disponível em: https://periodicos.unifesp.br/index.php/revbea/article/view/20040. Acesso em: 5 dec. 2025.