TRAINING ITINERARIES IN NATURAL SCIENCES: BANNER WORKSHOP WITH A FOCUS ON CONSERVATION

Authors

DOI:

https://doi.org/10.34024/revbea.2024.v19.19229

Keywords:

Nature Conservation; Environmental Education;, High School.

Abstract

Seeking to promote the wide dissemination of nature conservation, using the classes of nature science itineraries, it was carried out the construction of material in banners format, for dissemination of content chosen by students, among the themes presented, related to the contents worked in class. This is an experience report where an important content was worked in the form of a practical activity, allowing students to express their creativity and elaborate reflective proposals on a current and fundamental theme. It is possible to affirm that differentiated activities contribute to the collective construction of environmental knowledge.

References

ALBUQUERQUE, Bruno Pinto. As relações entre o homem e a natureza e a crise socioambiental. Fundação Oswaldo Cruz (Fiocruz), Rio de Janeiro, RJ. 2007. Disponível em: http://www.epsjv.fiocruz.br/upload/monografia/13.pdf. Acesso em: 05 jun. 2024

BARRETO, Virginia Paes. A Educação Ambiental como proposta reflexiva da realidade. Centros de estudos gerais aplicados. Monografia do Curso de Pedagogia. UFF, 75p, 2006.

BRASIL. O SISTEMA NACIONAL DE UNIDADES DE CONSERVAÇÃO DA NATUREZA - SNUC. Cadastro Nacional de Unidades de Conservação. Ministério do Meio Ambiente, 2011. Disponível em:

http://www.mma.gov.br/estruturas/240/_publicacao/240_publicacao05072011052536.pdf . Acesso em: 05 jun. 2024.

CARDOSO, Josiane. Teresinha. A Mata Atlântica e sua conservação. Revista Encontros Teológicos, v. 31, n. 3, 2016. Disponível em: https://facasc.emnuvens.com.br/ret/article/download/509/495. Acesso em: 05 jun. 2024

CAVALCANTE, Sylvia; ELALI, Gleice A. Temas básicos em psicologia ambiental. Editora Vozes Limitada, 2017.

DEMO, Pedro. Metodologia Científica em Ciências Sociais. 3. Ed. Editora Atlas S.A: São Paulo, 1996.

FÁVERO, Osmar. Educação não formal: contextos, percursos e sujeitos. Educação & Sociedade, Campinas: CEDES, v. 28, n. 99, p. 614-617, maio/ago. 2007.

FENNER, Rose. O desafio da educação ambiental no contexto escolar. 2015. Disponível em: https://rd.uffs.edu.br/bitstream/prefix/2603/1/Fenner.pdf. Acesso em: 06 jun. 2024

GEYER, Roland; JAMBECK, Jenna R.; LAW, Kara Lavender. Production, use, and fate of all plastics ever made. Science advances, v. 3, n. 7, p. e1700782, 2017. Disponível em:https://www.science.org/doi/epdf/10.1126/sciadv.1700782. Acesso em: 05 jun. 2024.

JACOBI, Pedro. Educação ambiental, cidadania e sustentabilidade. Cadernos de pesquisa, n. 118, p. 189-205, 2003.

LAKATOS, Eva Maria.; MARCONI, Marina de Andrade. Fundamentos de metodologia científica. 5. ed. São Paulo: Atlas, 2003, 310p. Disponível em:

https://docente.ifrn.edu.br/olivianeta/disciplinas/copy_of_historia-i/historia-ii/china-e-india/view . Acesso em: 06 jun. 2024

LOUV, Richard. O princípio da natureza: reconectando-se ao meio ambiente na era digital / Richard Louv; tradução Jeferson Luiz Camargo. 1. Ed. São Paulo: Cultrix, 2014.

LOUV, Richard. Vitamina N: The essential guide to a nature-rich life. Audio Books, 2016. Disponível em: https://www.audiobooks.com/audiobook/vitamin-n-the- essential-guide-to-a- nature-rich life. Acesso em: 05 jun. 2024

MAGANHOTTO, Ronaldo Ferreira. Unidades de Conservação: limitações e contribuições para a conservação da natureza. Sustainability in Debate, v. 5, n. 3, p. 203- 221, 2014.

MEIRA, Za. A contribuição do Curso de Letras para a Educação Ambiental. Especialização em Docência para o Magistério em Itaituba, PA. Graduada em Letras. Disponível em: http://www.webartigos.com/artigos/acontribuição-do-curso-de-letras-para-a-educaçãoambiental/45155/ . Acesso em: 05 jun. 2024.

NALINI, José. Renato. Ética Ambiental. 2 ed. Campinas, SP: Millennium, 2003.

OLIVEIRA, Henrique M. A perspectiva dos educadores sobre o meio ambiente e a educação ambiental. 2005. 42p. (Monografia do Curso de Pedagogia) – Universidade Federal Fluminense, Niterói, 2005.

PARANÁ. Secretaria Do Estado De Educação. Caderno de Itinerários Formativos. Vol.2. Matemática e suas Tecnologias / Ciências da Natureza e suas Tecnologias. 2024, p. 677. Disponível em: https://acervodigital.educacao.pr.gov.br/pages/search.phpsearch=%21collection3701&k=0e26b39e7d# . Acesso em: 06 jun. 2024

POMPÊO, Marcelo; RANI-BORGES, Bárbara; PAIVA, Teresa Cristina Brazil de. Microplásticos nos ecossistemas: impactos e soluções. 2022. São Paulo: Instituto de Biociências, Universidade de São Paulo, 2022. 216 p.: il.

ROCHA, Marcelo Borges. Textos de divulgação científica na sala de aula: a visão do professor de ciências. Revista Augustus, v. 14, n. 29, p. 24-34, 2010. Disponível em: https://apl.unisuam.edu.br/augustus/pdf/ed29/rev_augustus_ed29_02.pdf. Acesso em: 05 jun. 2024

SALDIVA, Paulo. Vida Urbana e Saúde: os desafios dos habitantes das metrópoles. Editora Contexto, p. 25, 2018.

DE SOUZA, Silas Alves; DA SILVA, José Geraldo Ferreira. A compreensão de educação ambiental em uma escola pública de ensino médio no município da Serra (ES). 2019. Disponível em: http://biblioteca.incaper.es.gov.br/digital/handle/123456789/3628. Acesso em: 06 jun. 2024

ZABALZA, Miguel. Como educar em valores na escola. Revista Pátio. Porto Alegre, ano 4, n.13, jan./jul. 2000.

Published

2024-09-18

How to Cite

OLEGÁRIO, Andréia de Fátima; ORTH RITTER ANTIQUEIRA, Lia Maris. TRAINING ITINERARIES IN NATURAL SCIENCES: BANNER WORKSHOP WITH A FOCUS ON CONSERVATION. Brazilian Journal of Environmental Education, [S. l.], v. 19, n. 7, p. 770–778, 2024. DOI: 10.34024/revbea.2024.v19.19229. Disponível em: https://periodicos.unifesp.br/index.php/revbea/article/view/19229. Acesso em: 13 dec. 2025.