DANÇA ANIMAL: VIDEO DANCE AS A PROPOSAL TO RAISE AWARENESS OF BIODIVERSITY AMONG IFPR CAMPUS PARANAGUÁ STUDENTS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.34024/revbea.2024.v19.19083

Keywords:

Dance, Environmental Education, Fauna, Paranaguá

Abstract

This current article aimed to create an awareness tool by valuing the fauna that lives in a certain region of the coast of Paraná and by the development of an educational material (a video dance named “Dançanimal”), which comprises five choreographies, each one attributed to the following animals: Burrowing Owl, Ant, Black Vulture, Blacksmith Tree Frog and Jararaca. The choreographies were made up in free style, with elements of different dance styles, aiming to introduce some behavioral characteristics of the species. It is believed that these types of research may contribute to raise the awareness of different groups of people regarding biodiversity and become a tool for Environmental Education.

 

References

ALMEIDA, Samuel Leandro de. VIDEODANÇA: O DIÁLOGO DO CORPO QUE COMUNICA. 2019. 43 f. Monografia (Especialização) - Curso de Dança, Artes, Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Natal, 2019. Disponível em: https://repositorio.ufrn.br/handle/123456789/34566. Acesso em: 25 nov. 2023.

CONCEIÇÃO, Wagner Miranda da.O FESTIVAL FOLCLÓRICO DE PARINTINS NA EDUCAÇÃO FÍSICA ESCOLAR: PAUTAS SOCIAIS VIA DANÇA.. In: Anais do Congresso Brasileiro Interdisciplinar em Ciência e Tecnologia. Anais...Diamantina(MG) Online, 2022. Disponível em: https//www.even3.com.br/anais/cobicet2022/521744-O-FESTIVAL-FOLCLORICO-DE-PARINTINS-NA-EDUCACAO-FISICA-ESCOLAR--PAUTAS-SOCIAIS-VIA-DANCA. Acesso em: 14 jun.2023.

Fundação de Amparo à Pesquisa da Amazônia (FAPEAM). Pesquisa busca entender como formigas se distribuem na floresta amazônica. 2016. 1 fotografia. Disponível em: https://www.fapeam.am.gov.br/pesquisa-busca-entender-como-formigas-se-distribuem-na-floresta-amazonica/.

MARTINS, Márcio., POMBAL, José P., & HADDAD, Célio F. B. (1998). Comportamento agressivo crescente e cuidado parental facultativo na rã gladiadora Hyla faber, que constrói ninhos. Amphibia-Reptilia , 19 (1), 65-73. https://doi.org/10.1163/156853898X00331.

MARTINS, Renato Augusto. Jararaca-da-mata. 2015. 1 fotografia. 800 × 531 pixels. Disponível em: https://pt.wikipedia.org/wiki/Ficheiro:Jararaca_-_Bothrops_jararaca_-_Sibilando.jpg.

MIRANDA, Felipe. Por que as formigas carregam folhas?. SoCientífica, 2022. Disponível em: https://socientifica.com.br/por-que-as-formigas-carregam-folhas/.

PERALES, Tomás. C. Sapo-martelo (Boana faber). 2022. 1 fotografia. Disponível em: https://www.biodiversity4all.org/observations/104726475.

SANDOVAL, Adriana Nelly Correa. Urubu-preto (Coragyps atratus). 2021. 1 fotografia. Disponível em: https://www.biodiversity4all.org/observations/73504855.

SAZIMA, Ivan. (1988). Um estudo de biologia comportamental da jararaca. Bothrops jararaca, com uso de marcas naturais. Memórias do Instituto Butantan. 50. 83-99. Disponível em: https://www.researchgate.net/publication/277776163_Um_estudo_de_biologia_comportamental_da_jararaca_Bothrops_jararaca_com_uso_de_marcas_naturais. Acesso em: 29 ago. 2023.

SWAROFSKY, Frederico. Coruja-buraqueira. 2011. 1 fotografia. Disponível em: https://www.wikiaves.com.br/343177.

WIKIAVES. Coruja-buraqueira. Disponível em: https://www.wikiaves.com.br/wiki/coruja-buraqueira. Acesso em: 30 ago. 2023.

WIKIAVES. Urubu-preto. Disponível em: https://www.wikiaves.com.br/wiki/urubu-preto. Acesso em 27 out. 2023.

Published

2024-09-18

How to Cite

KLOS KABAYA, Giulia Ayumi; STRESSER DE ASSIS, Talita; RAITTZ CAVALLET, Izabel Carolina; TSCHOKE VIVAN, Aline. DANÇA ANIMAL: VIDEO DANCE AS A PROPOSAL TO RAISE AWARENESS OF BIODIVERSITY AMONG IFPR CAMPUS PARANAGUÁ STUDENTS. Brazilian Journal of Environmental Education, [S. l.], v. 19, n. 7, p. 375–387, 2024. DOI: 10.34024/revbea.2024.v19.19083. Disponível em: https://periodicos.unifesp.br/index.php/revbea/article/view/19083. Acesso em: 13 dec. 2025.