SOCIAL PARTICIPATION IN THE PREPARATION OF THE POLITICAL PEDAGOGICAL PROJECT MEDIATED BY ENVIRONMENTAL EDUCATION OF THE IGUAÇU NATIONAL PARK

Authors

  • Diesse Sereia Federal Technological University of Paraná
  • Karlen Rodrigues Pós Graduação em Educação para a Ciência e a Matemática pela Universidade Estadual de Maringá - Paraná, Brazil. https://orcid.org/0000-0001-6152-0075
  • Lucilene Alves Moreira Bordignon Alves Moreira Bordignon Universidade Tecnológica Federal do Paraná
  • Roseli Bernardete Dahlem Pacheco
  • Sara Regina Sampaio de Pontes
  • José Ulisses dos Santos

DOI:

https://doi.org/10.34024/revbea.2024.v19.19078

Keywords:

Conflicts; Critical Environmental Education; Conservation Units.

Abstract

This study aims to describe the process of analyzing territorial reality in constructing the Political Pedagogical Project mediated by Environmental Education (PPPEE) of the Iguaçu National Park (INP). The data collection involved the active participation of over 180 social actors. The results identified 25 problems, and 27 potentialities, and predominantly indicated positive sentiments about the INP. The PPPEE is a living, continuous, and effective instrument for guiding critical and emancipatory educational processes. This study highlights the importance of social actors' active participation in drafting and implementing actions to address the identified socio-environmental challenges.

References

ANGELI, João Paulo; NETA, Ana Cristina Ferreira; RIBEIRO, Luciana Mello; BORBA, Rosani; ASSIS, Roseli Barques Alves; PACHECO, Roseli Bernardete Dahlem; OLIVEIRA, Suellen Mayara Péres. Construindo a Política Municipal de Educação Ambiental: relatos de Coletivo Educador de Foz do Iguaçu. 1 ed. Foz do Iguaçu. Scriptoria, 2019.

ASSIS, Gisela Maria; SILVA, Camila Pinheiro Cristaldi; RODRIGUES, Nayara dos Santos; MARTINS, Gisele. Cenário da disfunção miccional no Brasil à luz da ferramenta “árvore de problemas”. Brazilian Journal Of Development, v. 8, n. 4, 2022. Disponível em: https://doi.org/10.34117/bjdv8n4-255. Acesso em: 24 mai. 2024.

BARBADO, Norma. Escola Parque: Educação Ambiental na Região do Parque Nacional do Iguaçu. 2008. 176 f. Dissertação (Mestrado em educação) - Universidade do Oeste Paulista - UNOESTE - Presidente Prudente - SP, 2008.

BERTRAND, Anne Sophie; GARCIA, Júlio César; BAPTISTON, Ivan Carlos; ESTEVES, Edilson; NAUDERER, Rosane. Caracterização Preliminar de Caça Furtiva no Parque Nacional do Iguaçu (Paraná). Biodiversidade Brasileira, Brasília, v. 8, n. 1, p. 19-34, 2018.Disponível em: https://doi.org/10.37002/biodiversidadebrasileira.v8i1.761. Acesso em: 15 mai. 2024.

BRANDÃO, C. R. Pesquisa Participante. In: FERRARO JÚNIOR, L. A (org.). Encontros e Caminhos: Formação de Educadoras(es) Ambientais e Coletivos Educadores. Brasília, DF: MMA, 2005, 358 p.

BRASIL. Ministério do Meio Ambiente. Estratégia nacional de comunicação e educação ambiental em Unidades de Conservação - ENCEA, 2010.

BRASIL. Lei 9.795, de 27 de abril de 1999. Dispõe sobre a educação ambiental, institui a Política Nacional de Educação Ambiental e dá outras providências. Brasília, 1999a.

BRASIL. Lei 9.985, de 18 de julho de 2000. Institui o Sistema Nacional de Unidades de Conservação da Natureza e dá outras providências. Brasília: Diário Oficial da União. 2000.

BRASIL. Ministério do Meio Ambiente. Instituto Brasileiro Meio Ambiente - IBAMA. Plano de Manejo do Parque Nacional do Iguaçu. 1999b.

BONACIC, Cristián; AREVALO, Constanza; IBARRA, José Tomás; LAKER, Jerry. The Importance of Protected Areas in Mitigating Climate Change and Conserving Ecosystems in Latin America and the Caribbean. In: BEHNASSI, M. et al. (eds). The Food Security, Biodiversity, and Climate Nexus. Springer, Cham, 2022.

CONSTANTINO, Pedro de Araújo Lima. O perfil da caça nas unidades de conservação federais dos biomas brasileiros: um panorama a partir dos autos de infração lavrados pelo ICMBIO. Biodiversidade Brasileira, Brasília, v. 8, n. 2, p. 106-129, 2018. Disponível em: https://doi.org/10.37002/biodiversidadebrasileira.v8i2.786. Acesso em: 15 mai. 2024.

CUNHA, Cristina Jaques. Cenários de caça em um remanescente de mata atlântica no sudeste do Brasil. 2018. 41 f. Dissertação (Mestrado em Ecologia de Ecossistemas) - Universidade Vila Velha, Vila Velha - ES, 2018.

CUMMING, Graeme S. A Review of Social Dilemmas and Social-Ecological Traps in Conservation and Natural Resource Management. Conservation Letters, n.11, e12376, 2018. Disponível em: https://doi.org/10.1111/conl.12376. Acesso em: 15 mai. 2024.

FARIAS, Mona Cleide Quirino da Silva; BIZELLO, Maria Leandra. Memória e representação: reflexões para a organização do conhecimento. Scire, v. 22, n. 2, p. 99-106, 2016. Disponível em: https://doi.org/10.54886/scire.v22i2.4365. Acesso em: 14 mai. 2024

HALBWACHS, Maurice. A memória coletiva. São Paulo: Vértice, 1990.

INSTITUTO CHICO MENDES DE CONSERVAÇÃO DA BIODIVERSIDADE (ICMBIO). Diretrizes e Orientações Metodológicas para planejamento e implementação de processos de Educação Ambiental em Unidades de Conservação Federais e Centro de Pesquisa e Conservação do ICMBio. Brasília. 2017.

INSTITUTO CHICO MENDES DE CONSERVAÇÃO DA BIODIVERSIDADE (ICMBIO). Instrução Normativa n° 19 de 10 de dezembro de 2018. ISSN 1677-7042 N° 239, 13 de dezembro de 2018a.

INSTITUTO CHICO MENDES DE CONSERVAÇÃO DA BIODIVERSIDADE (ICMBIO). Plano de Manejo do Parque Nacional do Iguaçu. Brasília. 2018b. 57 p.

LAURANCE, William F; USECHE, Carolina D; RENDEIRO, Julio; KALTA, Margareta. Averting biodiversity collapse in tropical forest protected areas. Nature, V. 489, p. 290–294, 2012. Disponível em: https://doi.org/10.1038/nature11318. Acesso em: 14 mai. 2024.

LAYRARGUES, Philippe Pomier; LIMA, Gustavo Ferreira da Costa. As Macrotendências político-pedagógicas da Educação Ambiental brasileira. Ambiente & Sociedade, São Paulo, v. 17, n. 1, p.23-39, 2014. Disponível em: https://www.scielo.br/j/asoc/a/8FP6nynhjdZ4hYdqVFdYRtx/. Acesso em: 14 mai. 2024.

LOUREIRO, Carlos Frederico B; CUNHA, Cláudia Conceição. Educação ambiental e gestão participativa de unidades de conservação. Revista Prâksis, v. 1, p. 35-42, 2008. Disponível em: https://doi.org/10.18675/2177-580X.2021-15431. Acesso em: 24 mai. 2024.

MACHADO, Rodrigo; SORRENTINO, Marcos. Educação Ambiental, contra-hegemonia e gestão de Unidades de Conservação: aproximações a Antonio Gramsci. Pesquisa em Educação Ambiental, v. 16, n. 2, p. 41-60, 2021.

MARCONDES, Ana Luíza de Souza; RIONDET-COSTA, Daniela; MACHADO, Gabriel de Oliveira; FLORÊNCIO, Gabriel Wilson Lorena. Bioma Cerrado: fragilidades e potencialidades socioambientais de um projeto de trilha no Parque Nacional Serra da Canastra. Revista Brasileira de Geografia Física, v. 13, n. 06, p. 2978-2991, 2020. Disponível em: https://doi.org/10.26848/rbgf.v13.6.p2978-2991. Acesso em: 28 mai. 2024.

MINAYO, Maria Cecília de Souza. Pesquisa social: teoria, método e criatividade. 28. ed. Petrópolis: Vozes, 2009. 108 p.

MOHEBALIAN, Phillip M; LOPEZ, Lucas N; TISCHNER, Angela Bárbara; AGUILAR, Francisco X. Deforestation in South America's tri-national Paraná Atlantic Forest: Trends and associational factors. Forest Policy and Economics, v. 137, e102697, 2022. Disponível em: https://doi.org/10.1016/j.forpol.2022.102697. Acesso em: 20 mai. 2024.

PETERS, Felipe Bortolotto; ROTH, Paulo Ricardo de Oliveira; PEREIRA, Maurício da Silveira; PISKE, Aguinaldo Dildo; CHRISTOFF, Alexandre Uarth . Aspectos da caça e perseguição aplicada à mastofauna na área de proteção ambiental do Ibirapuitã, Rio Grande do Sul, Brasil. Biodiversidade Pampeana, Uruguaiana, v. 9, n. 1, p. 16-19, dez. 2011. Disponível em: https://revistaseletronicas.pucrs.br/index.php/biodiversidadepampeana/article/view/7068. Acesso em: 15 mai. 2024.

POURCQ, Kobe; THOMAS, Evert; ARTS, Bas; VRANCKX, An; LÉON-SICARD, Tomas; DAMME, Patrick Van. Conflict in Protected Areas: Who Says Co-Management Does Not Work? PLoS ONE, v. 10, n. 12, 2015. Disponível em: https://doi.org/10.1371/journal.pone.0144943. Acesso em: 28 mai. 2024.

QUINTAS, José Silva. Educação no processo de gestão ambiental: uma proposta de educação ambiental transformadora e emancipatória. In: LAYRARGUES, Philippe Pomier (coord.). Identidades da Educação Ambiental Brasileira. Brasília: Ministério do Meio Ambiente, 2004. p. 113-140.

QUINTAS, José Silva. PEA, DSP e Intencionalidade pedagógica: Percepção ingênua ou desvelamento da realidade? Pesquisa em Educação Ambiental, vol.11, n.2, 2016. Disponível em: https://doi.org/10.18675/2177-580X.vol11.n2.p36-45. Acesso em: 28 mai. 2024.

RICOBOM, Arnaldo. A Estrada do Colono como agente fragmentador do Parque do Iguaçu. UFPR, v. 6, p. 139-152, 2002. Disponível em: http://dx.doi.org/10.5380/raega.v6i0.18522. Acesso em: 16 mai. 2021.

RODRIGUES, Karlen; SEREIA, Diesse Aparecida de Oliveira; TENFEN, Camila Esser; SANTOS, José Ulisses dos; OBARA, Ana Tiyomi. Memória e percepção: sentimentos de topofilia e topofobia de atores sociais residentes do entorno do Parque Nacional do Iguaçu. Revista Científica Anap Brasil, v. 16, n. 40, p. 58-80, 2023. Disponível em: http://dx.doi.org/10.17271/19843240164020234603. Acesso em: 24 mai. 2024.

SANTOS, Raíssa Passos; NEVES, Eliane Tatsch; CARNEVALE, Franco. Metodologias qualitativas em pesquisa na saúde: referencial interpretativo de Patricia Benner. Revista Brasileira de Enfermagem, v. 69, n. 1, p. 192-196, 2016. Disponível em: https://doi.org/10.1590/0034-7167.2016690125i. Acesso em: 20 mai. 2024.

SEREIA, Diesse Aparecida de Oliveira; RODRIGUES, Karlen; FISCHER, Erich Arnold. Percepção de gestores sobre as mudanças climáticas e a vulnerabilidade socioambiental nos parques nacionais brasileiros. Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental, v. 40, n. 3, p. 36-57, 2023. Disponível em: https://doi.org/10.14295/remea.v40i3.15751. Acesso em: 15 mai. 2024.

TABARELLI, Marcelo; SILVA, José Maria Cardoso; BEDE, Lucio Cadaval; PINTO, Luiz Paulo. Desafios e oportunidades para a conservação da biodiversidade na Mata Atlântica brasileira. Megadiversidade, v. 1, n. 1, p. 133-138, 2005. Disponível em: https://www.researchgate.net/publication/260591848_Desafios_e_oportunidades_para_a_conservacao_da_biodiversidade_na_Mata_Atlantica_brasileira. Acesso em: 15 mai. 2024.

UNESCO. State of Conservation – Iguaçu National Park. 2018. Disponível em: http://whc.unesco.org/en/soc/3672. Acesso em: 20 mai. 2024.

VIEZZER, Moema; PLETSCH, Rosane; DAHLEM, Roseli Bernadete; VITORASSI, Silvana; CASALE, Valéria Crivelaro. Círculos de aprendizagem para a sustentabilidade: caminhada do coletivo educador da Bacia do Paraná III e Entorno do Parque Nacional do Iguaçu 2005- 2007 - Foz do Iguaçu: ITAIPU Binacional; Ministério do Meio Ambiente, 2007.

Published

2024-09-18

How to Cite

SEREIA, Diesse; RODRIGUES, Karlen; ALVES MOREIRA BORDIGNON, Lucilene Alves Moreira Bordignon; DAHLEM PACHECO, Roseli Bernardete; SAMPAIO DE PONTES, Sara Regina; DOS SANTOS, José Ulisses. SOCIAL PARTICIPATION IN THE PREPARATION OF THE POLITICAL PEDAGOGICAL PROJECT MEDIATED BY ENVIRONMENTAL EDUCATION OF THE IGUAÇU NATIONAL PARK. Brazilian Journal of Environmental Education, [S. l.], v. 19, n. 7, p. 319–333, 2024. DOI: 10.34024/revbea.2024.v19.19078. Disponível em: https://periodicos.unifesp.br/index.php/revbea/article/view/19078. Acesso em: 13 dec. 2025.