Potentialities of Environmental Education in the Southern Lowlands of Bahia (Brazil)

Authors

  • Márcia Martins Ornelas Universidade Estadual de Feira de Santana
  • Leonardo Teixeira Sousa Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia Baiano – Campus Santa Inês

DOI:

https://doi.org/10.34024/revbea.2025.v20.18984

Keywords:

Socio-environmental Conflicts, Lower South of Bahia, Environmental Education

Abstract

The present study presents a reflection on the limits and possibilities for the dissemination of environmental education in the Baixo Sul, a territory located on the coast of Bahia (Brazil). With the aim of identifying the potential for promoting environmental education in schools, in a territorial area made up of different ecosystems that form a setting of beautiful natural landscapes, being one of the most sought-after destinations by tourists visiting Bahia. The research presents a qualitative, bibliographical approach, using specialized literature to discuss the potential of environmental education in school units in the Baixo Sul identity territory. Given the advances in tourist activity and the threat to the biodiversity of different existing ecosystems, mainly due to the advancement of large tourist developments in the region and the emergence of socio-environmental conflicts, these are aspects that demand intervention through public policies aimed at promoting critical awareness, respect for nature, as well as the guarantee of territorial rights to traditional communities that ancestrally occupy their territories.

References

BAHIA. Plano de Manejo da Área de Proteção Ambiental do Pratigi: Encante I, diagnóstico ambiental. Ituberá, Bahia, 2004. Disponível em: http://www.inema.ba.gov.br/wp-content/uploads/2011/09/PM_APA_Pratigi_Encarte-I.pdf. Acesso: 10 mar. 2022.

BAHIA. Documento Curricular Referencial da Bahia para o Ensino Médio (v. 2) / Secretaria da Educação do Estado da Bahia. Rio de Janeiro: FGV Editora, 2022. 563p. Disponível em: http://dcrb.educacao.ba.gov.br/. Acesso em: 10 abr. 2022.

BONAMIGO, Carlos Antônio. Possibilidades de interlocução entre educação do campo e desenvolvimento regional. Anais... In: X ANPED SUL: Florianópolis, 2014.

BRASIL. Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros Curriculares Nacionais: Matemática, ensino de quinta a oitava séries. Brasília: MEC/SEF, 1998. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/expansao-da-rede-federal/195-secretarias-112877938/seb-educacao-basica-2007048997/12657-parametros-curriculares-nacionais-5o-a-8o-series. Acesso: 12 mar. 2022.

BRASIL. Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros Curriculares Nacionais: Matemática, ensino de primeira à quarta séries. Brasília: MEC/SEF, 1997. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/pnld/195-secretarias-112877938/seb-educacao-basica-2007048997/12640-parametros-curriculares-nacionais-1o-a-4o-series. Acesso: 15 mar. 2022.

BRASIL. Base Nacional Comum Curricular. Educação é a Base. Brasília, MEC/CONSED/UNDIME, 2017. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCC_publicacao.pdf. Acesso: 10 mar. 2022.

BRASIL. Ministério do Meio Ambiente e Ministério da Educação. Programa Nacional de Educação Ambiental. 3ªed. Brasília: MMA e MEC, 2005. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/secad/arquivos/pdf/educacaoambiental/pronea3.pdf. Acesso: 10 mar. 2022.

BRASIL. Ministério da Educação. Conselho Nacional de Educação. Diretrizes Curriculares Nacionais para Educação Ambiental, 2012. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/dmdocuments/rcp002_12.pdf. Acesso em: 25 abr. 2022.

BRASIL, Política Nacional de Educação Ambiental. 1999. Art. 4º. Capítulo I, Educação Ambiental. 01p. Acesso em 28/11/2011. Disponível em: http://www.dji.com.br/leis_ordinarias/1999-009795/1999-009795-01-05.htm. Acesso em: 25 abr. 2022.

BIZZO, Nélio Marco Vincenzo. Ciências: fácil ou difícil? São Paulo: Ática, 2002.

DE VORE, Jonathan Daniel. Cultivating Hope: Struggles for Land, Equality, and Recognition in the Cacao Lands of Southern Bahia, Brazil. 746f. 2014. (Doctor of Philosophy (Anthropology)). University of Michigan, Estados Unidos, 2014.

DOSSIÊ MATA ATLÂNTICA. Projeto de monitoramento participativo da Mata Atlântica. São Paulo: Instituto Sócioambiental, 2001. 409p.

FERREIRA, Nali Rosa Silva. Currículo: Espaço interdisciplinar de experiências formadoras do professor da escola de Educação Básica. Rev. Interdisciplinar, São Paulo, v.1, n.0, p.01-83, out. 2010.

FONSECA, Gustavo da; CALDEIRA, Ana Maria de Andrade. Uma reflexão sobre o ensino aprendizagem de ecologia em aulas práticas e a construção de sociedades sustentáveis. Rev. Brasileira de Ensino de Ciência e Tecnologia, v. 1, n. 3, p.70-92, set./dez. 2008.

INEMA, Instituto do Meio Ambiente e Recursos Hídricos. Unidades de Conservação, APA, APA do Pratigi. Disponível em: http://www.inema.ba.gov.br/gestao-2/unidades-de-conservacao/apa/apa-do-pratigi/. Acesso em: 10 mai. 2022.

JACOBI, Pedro. Educação Ambiental, cidadania e sustentabilidade. Cad. Pesqui. n. 118, p. 189-205, março/2003.

OLIVEIRA, Ariovaldo Umbelino. Terras de Estrangeiros no Brasil. São Paulo: Iãnde Editorial, 2018, 267p

PIMENTEL-JÚNIOR, Clivio. Educação científica para ação sociopolítica: elaboração e tratamento de questões sócio-científicas em espaços educacionais não formais. Anais... In: XI Colóquio do Museu Pedagógico. Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia. 2015, p. 3959.

KRASILCHIK, Myriam. Práticas do ensino de biologia. 4ª. ed. São Paulo: EDUSP, 2004.

LAYRARGUES, Philippe Pomier. Para onde vai a Educação Ambiental? o cenário político-ideológico da Educação Ambiental brasileira e os desafios de uma agenda política crítica contra-hegemã”nica. Rev. Contemporânea de Educação, v.7, n.14, pp.388-411, 2012.

LIMA, Iranete Maria da Silva. Alternância Pedagógica: Metodologia de Ensino para as Escolas do Campo. Anais... In: XVII ENDIPE - Encontro Nacional de Didática e Prática de Ensino. Fortaleza – CE, 2014.

LIMA, Débora Aparecida de Aquino; TEIXEIRA, Catarina. Minhocário como prática de Educação Ambiental. Experiências em Ensino de Ciências, v.12, nº.7, 2017.

LOUREIRO, Carlos. Trajetória e fundamentos da Educação Ambiental. São Paulo: Cortez, 2004.

LUSTOSA, Thalia Pereira; GOMES, Patrine Nunes; CARVALHO, Cecília de Souza. A abordagem da Educação Ambiental na Base Nacional Comum Curricular (BNCC): o que se mostra na etapa do ensino médio. Rev. Gestão & Sustentabilidade Ambiental, Palhoça, v. 12, p. 1-14, 2023.

MATOS, Elaine Cristine Amarante do; MAKNAMARA, Marlécio Silva Cunha da; PRATA, Ana Paula Nascimento do. Pesquisas em ensino de Botânica na Universidade Federal de Sergipe. In: MAKNAMARA, M.(org.). Itinerário de pesquisa na formação docente em Biologia. Curitiba: Appris, 2017. p. 151-163.

MENEZES, Geisa Defensor Oliveira; MIRANDA, Maria Anália Macedo de. O lugar da Educação Ambiental na nova Base Nacional Comum Curricular para o Ensino Médio. Rev. Educação Ambiental em Ação, v. XX, nº 82. Março-Maio/2021.

OLIVEIRA, Emídio; SARTORI, Raul; GARCEZ, Thiago. Compostagem. Seminário (Matéria Orgânica do Solo) - Universidade de São Paulo, 2008.

PEDROSO, Carla Vargas. Jogos didáticos no ensino de biologia: uma proposta metodológica baseada em módulo didático. Anais... In: IX CONGRESSO NACIONAL DE EDUCAÇÃO – EDUCERE; III ENCONTRO SUL BRASILEIRO DE PSICOPEDAGOGIA. PUC-PR, Curitiba, 2009.

PEREIRA, Bruna Fernanda Pacheco; PEREIRA, Maria Beatriz Pacheco; PEREIRA, Francisco Antonio Almeida. Horta escolar: Enriquecendo o ambiente estudantil Distrito de Mosqueiro-Belém/PA. Revista Brasileira de Educação Ambiental, v.7, n.1, pp.29-36, 2012.

PIMENTA, Selma Garrido; LIMA, Maria Socorro Lucena. Estágio e docência. 2 ed. São Paulo: Cortez, 2004.

PIZZINATO, Adolfo; GUIMARÃES, Danilo Silva; LEITE, Jáder Ferreira. Psicologia, Povos e Comunidades Tradicionais e Diversidade Etnocultural. Psicologia: Ciência e Profissão, v.39, (n. especial), p. 3-8, 2019.

PAIVA, Marlla Rúbya Ferreira et al. Metodologias Ativas de Ensino-Aprendizagem: revisão Integrativa. Rev. de Políticas Públicas, v.15, n.2 (2016), 2017.

PORTO, José Renato Sant’Anna. Expansão do turismo, conflitos territoriais e resistência quilombola no Baixo Sul da Bahia. Rev. del CESLA, nº23, p. 301-332, 2019.

REIGOTA, Marcos. Desafios à Educação Ambiental escolar. In: JACOBI, Pedro. et al. (Orgs.). Educação, meio ambiente e cidadania: reflexões e experiências. São Paulo: SMA, 2001.

REALI, Aline Maria de Medeiros; MIZUKAMI, Maria da Graça Nicoletti. Práticas profissionais, formação inicial e diversidade: análise de uma proposta de ensino e aprendizagem. In: MIZUKAMI, M.G.; REALI, A.M. (Orgs.). Aprendizagem profissional da docência: saberes, contextos e práticas. São Carlos: EdUFSCar, 2002. p.119-38.

RICHARTZ, Terezinha. METODOLOGIA ATIVA: a importância da pesquisa na formação de professores. Rev. da Universidade Vale do Rio Verde, Três Corações, v. 13, n. 1, p. 296-304, 2015.

RIBEIRO, Marta; SANTOS, Luís. Atividades lúdicas no ensino de ecologia e Educação Ambiental: uma nova proposta de ensino. Anais... In: Encontro Regional de Ensino de Biologia. Niterói, 2001. p. 120-21.

SANTOS, Marilene. Educação do Campo no Plano Nacional de Educação: tensões entre a garantia e a negação do direito à educação. Ensaio. Rio de Janeiro, v.26, n. 98, p. 185-212, jan./mar., 2018.

SAVIANI, Dermeval. Escola e democracia. 24. ed. São Paulo: Cortez, 1991.

SILVA, Silvana do Nascimento; LOUREIRO, Carlos Frederico Bernardo. As Vozes de Professores-Pesquisadores do Campo da Educação Ambiental sobre a Base Nacional Comum Curricular (BNCC): Educação Infantil ao Ensino Fundamental. Ciência educ., Bauru, v. 26, e20004, 2020.

SILVA, Alexandro. Educação Ambiental nos cursos de licenciatura em ciências biológicas da universidade estadual do sudoeste da Bahia. 2022. 149f. Dissertação (Mestrado em Educação em Ciências e Matemática) Programa de Pós-Graduação em Educação Científica e Formação de Professores da Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia – UESB. Jequié, 2022.

SILVA, Egnaldo Rocha da. Comunidade negra rural de Lagoa Santa: história, memória e luta pelo acesso e permanência na terra (1950-2011). 2013. Dissertação. (Mestrado em História Social). Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2013.

SILVA, Emanuel Mateus da. O papel da Educação Ambiental nas ações de combate as mudanças climáticas. Rev. Brasileira de Educação Ambiental, v.14, n.2, pp.387-396, 2019.

SILVA, Ana Tereza Reis da. A conservação da biodiversidade entre os saberes da tradição e a ciência. Estudos Avançados, v. 29, n.83, p. 233-259, 2015.

SORRENTINO, Marcos; BIASOLI, Semiramis Albuquerque. Ambientalização das instituições de educação superior e Educação Ambiental: contribuindo para a construção de sociedades sustentáveis. In: RUSCHEINSKY, A. GUERRA, A.F.S.; FIGUEIREDO, M.L.; LEME, P.C.S.; RANIERI, V.E.L.; DELITTI, W.B.C. (Orgs.) Ambientalização na Instituições de educação superior no Brasil: caminhos trilhados, desafios e possibilidades. São Paulo: EESC/USP, 2014. p. 39-45.

SOUZA, Vanessa Marcondes de. Para o mercado ou para a cidadania? A Educação Ambiental nas instituições pública de ensino superior no Brasil. Rev. Brasileira de Educação, v. 21 n. 64 jan.-mar. 2016.

SOUZA, Roosevelt Fideles de; Uma experiência em Educação Ambiental: formação de valores socioambientais. 2003. Dissertação. (Mestrado em Serviço Social). Programa de Pós-graduação em Serviço Social do Departamento de Serviço Social da PUC-Rio. Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro, 2003.

TREIN, Eunice Schilling. A perspectiva crítica e emancipatória da Educação Ambiental. In: Educação Ambiental no Brasil. Salto para o futuro. Ministério da Educação. Ano XVIII, boletim 01, p. 41-45. Março, 2008.

Published

2025-02-01

Issue

Section

Artigos

How to Cite

ORNELAS, Márcia Martins; SOUSA, Leonardo Teixeira. Potentialities of Environmental Education in the Southern Lowlands of Bahia (Brazil). Brazilian Journal of Environmental Education, [S. l.], v. 20, n. 1, p. 340–360, 2025. DOI: 10.34024/revbea.2025.v20.18984. Disponível em: https://periodicos.unifesp.br/index.php/revbea/article/view/18984. Acesso em: 13 dec. 2025.
Received 2024-07-01
Accepted 2024-11-29
Published 2025-02-01