Environmental awareness through the educational tool SOS Macaco-prego-galego: report of a practical application

Authors

  • Arthur Cezar Silva de Araújo Curso de Lic. em Ciência da Computação - Universidade Federal da Paraíba
  • Maria Gabriella Freire Ferreira Saturnino de Oliveira Curso de Sistemas de Informação - Universidade Federal da Paraíba
  • Thereza Patricia Pereira Padilha Departamento de Ciências Exatas - Universidade Federal da Paraíba
  • Carla Soraia Soares de Castro Departamento de Engenharia e Meio Ambiente. Programa de Pós-graduação em Ecologia e Monitoriamento Ambiental - Universidade Federal da Paraíba

DOI:

https://doi.org/10.34024/revbea.2024.v19.18722

Keywords:

Educação Ambiental, Sapajus flavius, Floresta Atlântica, Conservação, Instrumento Educativo

Abstract

This experience report aims to describe the environmental education actions carried out at the State Elementary and Middle Senador Rui Carneiro School to raise awareness among students about the conservation of the Capuchin Monkey (Sapajus flavius) populations, which are at risk of extinction using the educational instrument SOS Macaco-Prego-Galego. This tool simulates a fragment of the Atlantic Forest, based on the Private Natural Heritage Reserve (RPPN) Engenho Gargau, located in Santa Rita city, on the northeast of Paraiba state, where a population of Capuchin Monkeys lives. In this scene, the main threats to the population of the species Sapajus flavius, as well as curiosities and information about its characteristics, diet, and other habits instrument are presented in a playful and dynamic way. The application results showed that students learned significantly about the Sapajus flavius species and its threats.

References

CASTRO, C. S. S.; PADILHA, T. P. P.; NASCIMENTO, E. E. B. SOS Macaco-Prego-Galego: um instrumento educativo para sensibilização da conservação de populações Sapajus flavius. Revista Educação Ambiental em Ação, n. 70, 2020.

COSTA, C. Uma floresta de oportunidades: um novo olhar sobre a Mata Atlântica do Nordeste. Belo Horizonte: Conservação Internacional, 2012.

CUNHA, Marcus Vinícius dos Santos; SILVA, Anderson Fontes da; ESPOSTI, Miguel Arcanjo Gama Degli; VIANA, Romulo da Silva; TOT, Maria Eugênia. Jogos pedagógicos como ferramenta educacional – Juruti: Domínio das águas. Revista Brasileira de Educação Ambiental, v. 19, n. 2, p. 248-260, 2024.

IBAMA, Instituto Brasileiro do Meio Ambiente e dos Recursos Naturais. Plano de Manejo, Fase 2, da Reserva Biológica Guaribas. MRS Estudos Ambientais Ltda, Brasília, 2003. 520 p.

OLIVEIRA, Marcelo; LANGGUTH, Alfredo. Rediscovery of Marcgrave’s Capuchin monkey and designation of a neotype for Simia Flavia Schreber, 1774 (Primates, Cebidae). Boletim do Museu Nacional, 2006. Disponível em: https://pt.slideshare.net/vfalcao/boletim-do-museu-nacional-rio-janeiro1. Acesso em: 10 set. 2023.

RODRIGUES, K. C. P. Padrão de atividades, comportamento alimentar, exploração de habitat e área de vida de um grupo de Sapajus flavius (Schreber, 1774) (Primates, Cebidae) em um fragmento de floresta atlântica, Paraíba, Brasil. 2013. Dissertação (Mestrado em Ecologia) – Universidade Federal da Paraíba, Rio Tinto, PB, 2013.

SECRETARIA DE ESTADO DA EDUCAÇÃO DO PARANÁ. Ações de Educação Ambiental. Disponível em: http://www.ciencias.seed.pr.gov.br/modules/galeria/detalhe.php?foto=1205&evento=2. Acesso em: 14 jun. 2023.

SILVA JUNIOR, J. S. Taxonomy of capuchin monkey, Cebus (ERXLEBEN, 1777). Neotropical Primates, 2009.

VALENÇA-MONTENEGRO, M. M. Ecologia de Cebus flavius (Schreber, 1774) em remanescentes de Mata Atlântica no estado da Paraíba. 2011. Tese (Doutorado) – Universidade de São Paulo, 2011.

Published

2024-12-01

Issue

Section

Relatos de Experiências

How to Cite

ARAÚJO, Arthur Cezar Silva de; OLIVEIRA, Maria Gabriella Freire Ferreira Saturnino de; PADILHA, Thereza Patricia Pereira; CASTRO, Carla Soraia Soares de. Environmental awareness through the educational tool SOS Macaco-prego-galego: report of a practical application. Brazilian Journal of Environmental Education, [S. l.], v. 19, n. 9, p. 430–436, 2024. DOI: 10.34024/revbea.2024.v19.18722. Disponível em: https://periodicos.unifesp.br/index.php/revbea/article/view/18722. Acesso em: 11 dec. 2025.
Received 2024-06-01
Accepted 2024-09-25
Published 2024-12-01