Perception and expectations of a Rio de Janeiro university community regarding the environmental sustainability of the campus

Authors

DOI:

https://doi.org/10.34024/revbea.2023.v18.14577

Keywords:

Environmental Agenda, Environmental Education, Environmental Management, Higher Education Institutions

Abstract

This research’s objective was to understand the perception and expectations of the academic community of UFRRJ in relation to the potential of application of sustainable environmental practices in the university. As a research method, electronic questionnaires were used in order to assess the degrees of familiarity, predisposition, agreement and possible priorities regarding the topic of sustainability and environmental education on the campus by the UFRRJ community. It is concluded that a considerable part of the community is unaware of examples of institutional environmental actions already implemented and that demands for the implementation of waste management actions and an environmental policy are the most common.

References

BIZERRIL, M; ROSA, M. J.; CARVALHO, T. Construindo uma universidade sustentável: uma discussão baseada no caso de uma universidade portuguesa. Revista da Avaliação da Educação Superior (Campinas), v.23, n. 2, p.424-447, jul.-out. 2018.

BRASIL. Lei Nº 9.795, de 27 de abril de 1999. Dispõe sobre a Educação Ambiental, institui a Política Nacional de Educação Ambiental e dá outras providências. Diário Oficial da União, Brasília, DF, 28 de abril de 1999. Disponível em: <http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/LEIS/L9795.htm> Acesso em: 15 de setembro de 2022.

COSTA, J. S. F.; SOUSA, I. F. Percepção dos discentes dos cursos superiores do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Sergipe (IFS) sobre sustentabilidade ambiental. Revista Brasileira de Educação Ambiental, v.17, n.3, p.305-324, 2022.

GIL, A. C. Métodos e técnicas de pesquisa social. São Paulo: Atlas, 2008. 200p.

HELBEL, M. R. M.; VESTENA, C. L. B. Fenomenologia: a percepção ambiental como objeto de construção à Educação Ambiental. Revista Brasileira de Educação Ambiental, v.12, n.2, p.67-78, 2017.

KOÇ, H. E. Environmental sustainability of university campuses: a practical assessment tool. 2014. 133f. Dissertação (Master of Science in Building Science in Architecture) - Middle East Technical University, Ancara. Disponível em: <https://etd.lib.metu.edu.tr/upload/12617202/index.pdf>. Acesso em: 26 ago. 2022.

LAYARGUES, P. P.; DOURADO, B. F.; ANDRADE, B. R.; GLÓRIA, D. S.; ROCHA, L. F. L.; NASCIMENTO, W. M. Diagnósticos de percepção ambiental: o que pensam os alunos da Faculdade UnB Planaltina sobre gestão ambiental e sustentabilidade universitária. In: CATALÃO, V. M. L.; LAYARGUES, P. P.; ZANETI, I. C. B. B (org.). Universidade para o século XXI: educação e gestão ambiental na Universidade de Brasília. Brasília: Cidade Gráfica e Editora, 2011. p.87–p.98.

MARINHO, M. B. Universidades e sustentabilidade. Uma pesquisa em Instituições de Educação Superior Brasileiras. 2014. 181f. Tese (Doutorado em Engenharia Industrial) - Universidade Federal da Bahia, Salvador. Disponível em: <https://repositorio.ufba.br/bitstream/ri/16992/1/PDF%20Final.pdf>. Acesso em: 26 ago. 2022.

MELO, T. Celebrar os bons frutos: Feira de Agricultura Familiar da UFRRJ comemora seu terceiro aniversário. Rural Semanal, Seropédica, ano 26, n. 09, p.4 e 5, 27 de setembro a 4 de outubro de 2019.

MELLO, J. A. V. B..; SARMENTO JUNIOR, O. O.; BERNARDES, B. O.; MAGALHÃES, C. R. Visão Docente sobre Sustentabilidade em Uma Instituição de Ensino Brasileira. Sisyphus - Journal of Education, v.9, n.3, p.111-124, 2022.

NOLASCO, E.; ALMEIDA, F. R.; OLIVEIRA, M. C. Ações de sensibilização na implementação da coleta seletiva solidária em um campus universitário. Revista Brasileira de Educação Ambiental, v.15, n.5, p.124-141, 2020.

ONU - Organização das Nações Unidas. Transformando Nosso Mundo: A Agenda 2030 para o Desenvolvimento Sustentável. 2015. Disponível em: <https://brasil.un.org/sites/default/files/2020-09/agenda2030-pt-br.pdf>. Acesso em: 24 de setembro de 2022.

SANTOS, F. R.; SILVA, A. M. A importância da Educação Ambiental para graduandos da Universidade Estadual de Goiás: Campus Morrinhos. Interações, v.18, n.2, p.71-85, abr./jun. 2017.

SDSN - Sustainable Development Solutions Network. Getting started with the SDGs in universities: a guide for universities, higher education institutions, and the academic sector. Melbourne: SDNS Austrália/Pacífico, 2017. 59p. Disponível em: <https://ap-unsdsn.org/wp-content/uploads/University-SDG-Guide_web.pdf> Acesso em: 15 de setembro de 2022.2021

UFRRJ - Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro. Catálogo Institucional. Seropédica: UFRRJ, 2021a. 72p. Disponível em: <https://institucional.ufrrj.br/ccs/files/2021/04/catalogo_2021_v2.2021.pdf>. Acesso em: 22 dez. 2021.

UFRRJ - Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro. Plano de Desenvolvimento Institucional da UFRRJ 2018-2022. Seropédica: UFRRJ, 2017. 144p. Disponível em: <https://institucional.ufrrj.br/pdi/files/2020/07/PDI_Versa%cc%83o-Final-Consu-Junho-2020.pdf>. Acesso em: 7 nov. 2021.

UFRRJ - Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro. Quantitativo de vagas Técnicos e Docentes. Seropédica, 2020. Disponível em: <https://portal.ufrrj.br/pro-reitoria-de-gestao-de-pessoas/quantitativo-de-vagas-tecnicos-e-docentes/>. Acesso em: 2 nov. 2021.

UFRRJ - Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro. RJTV entrevista pró-reitor da UFRRJ sobre proposta de corte no orçamento das universidades. Seropédica, 2021b. Disponível em:<https://portal.ufrrj.br/rjtv-entrevista-pro-reitor-da-ufrrj-sobre-proposta-de-corte-no-orcamento-das-universidades/>. Acesso em: 22 abr. 2022.

UFU - Universidade Federal de Uberlândia. Pesquisa de Opinião. 2018. Disponível em:<http://www.sustentavel.ufu.br/node/74>. Acesso em: 6 jul. 2022.

VERHOEF, L.; BOSSERT, M. The University Campus as a Living Lab for Sustainability: A Practitioner’s Guide and Handbook. ISCN, 2019. 101p. Disponível em: <https://campusaslivinglab.org/wp-content/uploads/2019/06/new_RZ_Living_Lab_handbook_9.5.19.pdf>. Acesso em: 26 ago. 2022.

Published

2023-06-01

Issue

Section

Artigos

How to Cite

LIMA, Alessandro Moreira; ROCHA, Flávia Souza. Perception and expectations of a Rio de Janeiro university community regarding the environmental sustainability of the campus. Brazilian Journal of Environmental Education, [S. l.], v. 18, n. 4, p. 128–147, 2023. DOI: 10.34024/revbea.2023.v18.14577. Disponível em: https://periodicos.unifesp.br/index.php/revbea/article/view/14577. Acesso em: 5 dec. 2025.
Received 2022-11-06
Accepted 2023-01-26
Published 2023-06-01