Português Environmental Education through the use of active methodologies a case study in the city of Cabo Frio (RJ, Brazil)

Authors

  • Regina Célia Soares Pereira Universidade Fernando Pessoa ( UFP)
  • Luis Borges Gouveia Universidade Fernando Pessoa
  • Maria Alzira Pimenta Dinis Universidade Fernando Pessoa

DOI:

https://doi.org/10.34024/revbea.2022.v17.12922

Keywords:

Active Methodologies, Quizizz, Basic Sanitation, Municipal Solid Waste, Pedagogical Dynamics.

Abstract

The scarce supply of basic sanitation services, as well as the inadequate disposal of urban solid waste (MSW) are, historically, impasses that Brazil faces. The objective of this study is to analyze and evaluate the teaching and learning process among students, regarding the conditions of supply of basic sanitation, given the improper elimination of MSW. The target audience is composed of 36 students: 21 women and 14 men enrolled in the Technical Course of Housing Integrated to High School (CTHIEM) at the Instituto Federal Fluminense, Cabo Frio campus (IFF-CF). As a teaching strategy, the use of active methodologies (AM) was used in order to sensitize participants about environmental problems. We invested in a pedagogical approach based on problem-situations, in addition to applying a questionnaire prepared with 5 objective questions, formulated by the Quizizz application, where the participants, after the experience, obtained an average of 93.33% of correct answers (DP: ±6.97; EP: ±2.95).

References

ABRELPE (Associação Brasileira de Empresas de Limpeza Pública e Resíduos Especiais). Panorama dos Resíduos Sólidos Urbanos no Brasil 2018/2019. São Paulo. Disponível em http://abrelpe.org.br/panorama/cesso em: 30 out. 2021.

AVELAR, S., VASCONCELOS, C., MANSUR, K.L. et. al. Targeting Sustainability Issues at Geosites: a Study in Região dos Lagos, Rio de Janeiro, Brazil. Geoheritage v. 10, 1–9, 2018.

BERTUCCI, T.C.P. et al. Turismo e urbanização: os problemas ambientais da Lagoa de Araruama-Rio de Janeiro. Ambiente & Sociedade, v. 19, p. 59-80, 2016.

BRASIL. Lei nº 11.445 de 05 de janeiro de 2007. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_Ato2007-2010/2007/Lei/L11445.htm Acesso em: 30 out. 2021.

BRUM, J. Conhecer para Preservar. Cabo Frio: Completa, 2015

DAMASCENO, J.B. Saneamento básico, dignidade da pessoa humana e realização dos valores fundamentais. Série Aperfeiçoamento de Magistrados 17, p. 38, 2013. ISBN 978-85-99559-20-8.

LOMCF. Lei Orgânica Municipal de Cabo Frio. (2018). Artigo nº176 á 194. Assegura o direito à vida proteção do meio ambiente. Disponível em: Disponível em: https://www.semecabofrio.rj.gov.br/semecabofrio/wpcontent/uploads/2019/06/lei_organica_municipal.pdf. Acesso em: 30 out. 2021.

CHAIYO, Y.; NOKHAM, R. The effect of Kahoot, Quizizz and Google Forms on the student's perception in the classrooms response system", 2017 International Conference on Digital Arts, Media and Technology (ICDAMT), 2017, pp. 178-182.

COSTA, C. A; LOUREIRO, C.F. A interdisciplinaridade em Paulo Freire: aproximações político-pedagógicas para a Educação Ambiental crítica. Revista Katálysis, v. 20, p. 111-121, 2017.

DE OLIVEIRA, F.R.; DE OLIVEIRA, D.H.I.; FERNANDES, A.H. Metodologias Ativas: Repensando a prática docente no contexto educacional do século XXI. Revista Aproximação, v. 2, n. 02, 2020.

DE OLIVEIRA MACIEL, F.; DA SILVA KISCPORSKI, P.; COSTA, E.S. Educação Ambiental como perspectiva de redução do descarte de resíduos sólidos e rejeitos nos ambientes costeiros. Revista Eletrônica Científica da UERGS, v. 3, n. 4, p. 788-797, 2017.

DOS SANTOS, F. M.; GUIMARÃES, M.T.D.; FERREIRA, G.P. Estimativa dos Coeficientes de Desoxidação e Reaeração Via Equações de Streeter-Phelps e Inferência Bayesiana na Praia das Palmeiras em Cabo Frio. Proceeding Series of the Brazilian Society of Computational and Applied Mathematics, v. 5, n. 1, 2017.

FRANCO, M.A.S. Pesquisa-Ação Pedagógica: práticas de empoderamento e de participação. ETD-Educação Temática Digital, v. 18, n. 2, p. 511-530, 2016.

GIL, A.C. et al. Como elaborar projetos de pesquisa. 5ª ed. São Paulo: Atlas, 2008.

GUIMARÃES, M. Por uma Educação Ambiental crítica na sociedade atual. Revista Margens Interdisciplinar, v. 7, n. 9, p. 11-22, 2018.

ITB. Instituto Trata Brasil. Painel do Saneamento Básico (2018). Disponível em: https://www.painelsaneamento.org.br/localidade?id=330070. Acesso em: 10 ago. 2021.

LOUREIRO, C.F.B. et al. Problematizando conceitos: contribuição à práxis em Educação Ambiental. Pensamento complexo, dialética e Educação Ambiental. 2ª ed. São Paulo: Cortez, 2011.

MAITRA, R. Sustainable Business Practices and Corporate Social Responsibility in 5-Star Hotels of National Capital Region in India. International Journal of Research in Tourism and Hospitality, v. 4, n. 1, p. 45-56, 2018.

MARTINS, E.R; GOUVEIA, L.M.B. Aprendizagem Móvel com a Tecnologia Educacional Kahoot: uma discussão da perspectiva dos aprendizes. Revista EducaOnline, v. 13, n. 3, p. 37-57, 2019.

MASINI, E.F.S.; MOREIRA, M.A. Aprendizagem significativa na escola. Curitiba, Paraná: CRV, V6, 2017. Acesso em: 10 set. 2021

MENDONÇA, F.; CUNHA, F.C.A.; LUIZ, G.C. Problemática socioambiental urbana. Revista da ANPEGE, v. 12, n. 18, p. 331-352, 2016.

MORAN, J. Metodologias ativas para uma aprendizagem mais profunda. Metodologias ativas para uma educação inovadora: uma abordagem teórico-prática. Porto Alegre: Penso, p. 02-25, 2018.

NOGUEIRA, L.S.B.; TEIXEIRA, C. Os entraves da tendência pragmática para uma Educação Ambiental emancipatória. Cadernos CIMEAC, v. 7, n. 2, p. 146-161, 2017.

PAIVA, M.R.F. et. al. Metodologias ativas de ensino-aprendizagem: revisão integrativa. SANARE-Revista de Políticas Públicas, v. 15, n. 2, 2016.

PEREIRA, R.C.S.; DINIS, M.A.P.; GOUVEIA, L.B. The use of mobile devices in environmental education. In: Universities and Sustainable Communities: Meeting the Goals of the agenda 2030. Springer, Cham, 2020. p. 643-649.

PEREIRA, S. (2020) Facial Expression of Emotion: The Use of Information and Communications Technology (ICT) in Teaching-Learning Process. In: FREITAS-MAGALHÃES, A.; BOROD, J. (Eds.), Handbook on Facial Expression of Emotion (Vol. 3, pp. 207-238). Porto: FEELab Science Books. Acesso em: 30 out. 2021.

PEREIRA, S.C.; PEREIRA, R.C.S.; VALADÃO, I. Uma proposta de Educação Ambiental no município de Cabo Frio (RJ). Revista Brasileira de Educação Ambiental, v. 13, n. 2, p. 372-387, 2018.

PPC. Projeto Pedagógico de Curso de Hospedagem Cabo Frio: In Instituto Federal Fluminense, 2019.

PRODANOV, C.C.; FREITAS, E.C. Metodologia do trabalho científico: métodos e técnicas da pesquisa e do trabalho acadêmico-2ª Edição. Editora Feevale, 2013.

ROMAN, C. et al. Metodologias ativas de ensino-aprendizagem no processo de ensino em saúde no Brasil: uma revisão narrativa. Clinical and biomedical research. Porto Alegre. Vol. 37, n. 4 (2017), p. 349-357, 2017.

SACHS, J. A era do Desenvolvimento Sustentável. Actual editora Abril, 1ª ed. 2018. ISBN: 978-9896941321

SALLABERRY, J.D.; VENDRUSCOLO, M.I.; BITTENCOURT, B.R. A eficácia dos métodos de ensino em contabilidade. Cuadernos de Educacion y Desarollo, v. 7, p. 1-14, 2017. Acesso em: 30 ago. 2021.

SANTOS, A.M.S.P.; SANTOS, J. Saneamento básico no estado do Rio de Janeiro: longo percurso rumo à regulação. Cadernos do Desenvolvimento Fluminense, n. 10, p. 53-65, 2016.

SILVA, C.C.M.; GUIMARÃES, M. Mudanças climáticas, saúde e Educação Ambiental como política pública em tempos de crise socioambiental. Revista de Políticas Públicas, v. 22, p. 1151-1170, 2018.

THOMÉ, R.; LAGO, T.M.O. Barragens de rejeitos da mineração: o princípio da prevenção e a implementação de novas alternativas. Revista de Direito Ambiental, v. 85, p. 17-39, 2017.

UNESCO (Organização das Nações Unidas para a Educação, Ciência e Cultura). Objetivos de desenvolvimento sustentável 2015.

VARGAS, D.; AHLERT, E.M. O processo de aprendizagem e avaliação através de quiz. 2018. Universidade do Vale do Taquari, Univates, Lajeado, 22 set. 2017.

VILELA, R.Q.B.; BANDEIRA, D.M.A.; SILVA, M.A. Aprendizagem Baseada em Equipe. Revista Portal: Saúde e Sociedade, v. 2, n. 1, p. 371-379, 2017.

YEW, E.H.J.; GOH, K. Problem-based learning: An overview of its process and impact on learning. Health Professions Education, v. 2, n. 2, p. 75-79, 2016.

ZHAO, F. Using Quizizz to Integrate Fun Multiplayer Activity in the Accounting Classroom. International Journal of Higher Education, v. 8, n. 1, p. 37-43, 2019.

Published

2022-04-01

Issue

Section

Artigos

How to Cite

SOARES PEREIRA, Regina Célia; GOUVEIA, Luis Borges; DINIS, Maria Alzira Pimenta. Português Environmental Education through the use of active methodologies a case study in the city of Cabo Frio (RJ, Brazil). Brazilian Journal of Environmental Education, [S. l.], v. 17, n. 2, p. 153–168, 2022. DOI: 10.34024/revbea.2022.v17.12922. Disponível em: https://periodicos.unifesp.br/index.php/revbea/article/view/12922. Acesso em: 13 dec. 2025.
Received 2021-11-05
Accepted 2022-01-13
Published 2022-04-01