Environmental Education and photography on the banks of the Ururaí river in Campos dos Goytacazes (RJ, Brazil)

Authors

  • Luís Alberto Miranda Goveia Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Amazonas - IFAM
  • Amanda Pontes Monteiro da Fonseca Goveia Universidade Paulista, UNIP

DOI:

https://doi.org/10.34024/revbea.2022.v17.12699

Keywords:

Environmental Education, Photography, Ururaí river.

Abstract

Environmental Education becomes an important instrument to promote reflections and actions about the environment, especially when considering the serious contemporary environmental crisis. The objective of this article is to analyze the role of photography as a didactic resource for Environmental Education. This is a descriptive research, based on bibliographic review, documentary research, and questionnaire application with 14 students from C.E. Dom Otaviano de Albuquerque, participants of the Environmental Photography project, held at the margins of Ururaí river in Campos dos Goytacazes (RJ, Brazil). The results indicate that photography promotes student protagonism, contributes to bringing people closer to nature, awakens critical consciousness, and enables the appreciation of environmental issues.

References

BITT-MONTEIRO, M. Um ensaio sobre o momento da fotografia, suas relações com a comunicação globalizada e sua atual configuração acadêmica na UFRGS. Revista da Extensão - PROREXT - UFRGS, vol. 1, p.40-50, jan-jun, 1998.

BORGES, M.D.; ARANHA, J.M.; SABINO, J. A fotografia de natureza como instrumento para a Educação Ambiental. Ciência & Educação, v. 16, n. 1, p. 149-161, 2010.

BRASIL. Lei Federal Nº 9.795, de 27 de abril de 1999. Dispõe sobre a Educação Ambiental, institui a Política Nacional de Educação Ambiental e dá outras providências. Diário Oficial da União, Brasília, 28 abr. 1999.

BRASIL. Ministério do Meio Ambiente. Serviços Ecossistêmicos. 2020. Disponível em: <https://antigo.mma.gov.br/component/k2/item/15320-servi%C3%A7os-ecossist%C3%AAmicos.html>. Acesso em 10 out. 2020.

CAMPANHOLI, J. Fotografia e educação: o uso da fotografia na prática docente. Revista Primus Vitam Nº 7 – 2º semestre de 2014.

CAVALCANTE, J.S.; SOUSA, E.; GARCIA, N.; BEZERRA, C.; SILVA, K. A fotografia como ferramenta no ensino de ecologia. Anais do IV Simpósio Nacional de Ensino de Ciência e Tecnologia. SINECT, 4, 2014, Ponta Grossa, 2014.

GOMES, B.; MARCONIN, F. A questão ambiental e a imagem fotográfica: uma articulação possível à sensibilização ambiental. Anais do Reunião científica regional da Anped. Educação, Movimentos sociais e políticas governamentais. 24 a 27 de julho de 2016, Curitiba: UFPR. Disponível em: <http://www.anpedsul2016.ufpr.br/wp-content/uploads/2015/11/eixo17_BIANCA-ANTONIO-GOMES-FATIMAELIZABETI-MARCOMIN.pdf>. Acesso em: 18 jun. 2017.

GONZALEZ, A.H.G.; ROCHA, M.B.; REGO, S.C.R. Uso da fotografia como ferramenta para a percepção ambiental sobre a Baía de Guanabara. Anais do Encontro Nacional de Pesquisa em Educação em Ciências, 9. Anais. Florianópolis: ABRAPEC, 2017.

GUIMARÃES, M. Educação Ambiental: participação para além dos muros da escola. In: MELLO, S.S.; TRAJBER, R. (Coord.). Vamos cuidar do Brasil: conceitos e práticas em Educação Ambiental na escola. Brasília: Ministério da Educação: Ministério do Meio Ambiente: UNESCO, 2007. p. 85-93.

HOFSTATTER, L.J.; OLIVEIRA, H.T. (). Olhares perceptivos: usos e sentidos da fotografia na Educação Ambiental. Revista Pesquisa em Educação Ambiental, v.10, n.2, 2015, pp.91-108.

KOSSOY, B. Fotografia e história. São Paulo, Ática, 1989.

MENEGAZZO, R. F. Percepção ambiental por meio da fotografia: ferramenta de Educação Ambiental para além dos muros da escola. Revista Brasileira de Educação Ambiental, v. 13, n. 4, p. 298–312, 2018.

OLIVEIRA, M.; OLIVEIRA, O.; OLIVEIRA, C.; OLIVEIRA, J. Fotografia e Educação Ambiental: o uso de imagens em Práticas pedagógicas multidisciplinares. Seminário Gepráxis, Vitória da Conquista – Bahia – Brasil, v. 6, n. 6, p 2770-2782, 2017.

SAUVÉ, L. Uma cartografia das correntes em Educação Ambiental. In: SATO, M. e CARVALHO.I.C.M. (orgs). Educação Ambiental: Pesquisa e desafios. Porto Alegre, Artmed, 2005.

SILVEIRA, L.S.; ALVEZ, J.V. O Uso da Fotografia na Educação Ambiental: tecendo considerações. Pesquisa em Educação Ambiental, v.3, n.2, pp.125-146, 2008.

Published

2022-08-01

Issue

Section

Relatos de Experiências

How to Cite

GOVEIA, Luís Alberto Miranda; GOVEIA, Amanda Pontes Monteiro da Fonseca. Environmental Education and photography on the banks of the Ururaí river in Campos dos Goytacazes (RJ, Brazil). Brazilian Journal of Environmental Education, [S. l.], v. 17, n. 4, p. 446–461, 2022. DOI: 10.34024/revbea.2022.v17.12699. Disponível em: https://periodicos.unifesp.br/index.php/revbea/article/view/12699. Acesso em: 15 dec. 2025.
Received 2021-09-08
Accepted 2022-05-31
Published 2022-08-01