Environmental Education for the social representation of students entering Biological Sciences, Physics and Chemistry Degree Courses at the Federal University of Espírito Santo

Authors

DOI:

https://doi.org/10.34024/revbea.2022.v17.12622

Keywords:

Natural Sciences. Environmental education. Science teaching. Initial Teacher Training. Theory of Social Representations.

Abstract

We investigated Environmental Education among students entering the courses in Biological Sciences, Physics and Chemistry at the Universidade Federal do Espírito Santo – Alegre, based on the Theory of Social Representations (TSR) and the Central Nucleus, in a qualitative and exploratory approach, comprising questionnaires based on the Free Association Technique of Words. The results (evocations) were homogenized and analyzed using Prototypical and Similitude Analysis. We evidenced a Social Representation of Environmental Education characterized by the concepts "preservation", "pollution", "awareness" and "recycling". We conclude by the composition of a social group among the undergraduates and of a Social Representation characterized by elements of the “conservationist/recursist”, “resolutive”, “moral/ethical” and “eco-education” currents, having the TSR, to addition to its social relevance, contributed favorably to the study of Environmental Education and, in particular, in the field of Teaching/Science Educations.

Author Biographies

  • Rafael Almeida de Freitas, Universidade do Estado de Minas Gerais

    Professor da Universidade do Estado de Minas Gerais (área: Ciências da Natureza), Licenciado em Química pelo Centro Universitário São Camilo, Mestre em Ensino, Educação Básica e Formação de Professores e Doutorando em Educação pela Universidade Federal do Espírito Santo.

  • Marcos Vogel, Universidade Federal do Espírito Santo

    Possui graduação em Licenciatura em Química pela Universidade Presbiteriana Mackenzie, mestrado e Doutorado em Ensino de Ciências (Modalidade Química) pela Universidade de São Paulo (USP); Atualmente é professor Adjunto da Universidade Federal do Espírito Santo (UFES) no Centro de Ciências Exatas, Naturais e da Saúde (CCENS); é coordenador Institucional do Programa Institucional de Iniciação à Docência (PIBID) na UFES.

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Published

2022-04-01

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Artigos

How to Cite

FREITAS, Rafael Almeida de; VOGEL, Marcos. Environmental Education for the social representation of students entering Biological Sciences, Physics and Chemistry Degree Courses at the Federal University of Espírito Santo. Brazilian Journal of Environmental Education, [S. l.], v. 17, n. 2, p. 239–259, 2022. DOI: 10.34024/revbea.2022.v17.12622. Disponível em: https://periodicos.unifesp.br/index.php/revbea/article/view/12622. Acesso em: 17 dec. 2025.
Received 2021-08-12
Accepted 2022-02-09
Published 2022-04-01