Environmental Education: Between the poetics of popular knowledge and the emergence of scientific knowledge

Interview with Profa. Dr. Michèle Sato

Authors

  • Yuji Gushiken Universidade Federal de Mato Grosso
  • Maria Aparecida de Oliveira Universidade Federal de Mato Grosso

DOI:

https://doi.org/10.34024/revbea.2020.v15.10744

Keywords:

Environmental education; popular knowledge; scientific knowledge; culture.

Abstract

At the Federal University of Mato Grosso (UFMT), Professor Michéle Sato leads the Environmental Education Research Group (Gepea-UFMT), through which she has guided the theme in the larger field of Education and trained researchers at undergraduate, master and doctorate degree. The researcher comments on the emergence and consolidation of Environmental Education as an area of ​​knowledge, its institutionalization in the field of Education, the nuances of interdisciplinarity and the theoretical and methodological challenges to be faced in teaching and research practices.

Author Biographies

  • Yuji Gushiken, Universidade Federal de Mato Grosso

    Professor do Departamento de Comunicação Social Faculdade de Comunicação e Artes e do Programa de Pós-Graduação em Estudos de Cultura Contemporânea da Universidade Federal de Mato Grosso (PPGECCO-UFMT/Cuiabá). Líder do Grupo de Pesquisa em Comunicação e Cidade (Citicom-UFMT).

  • Maria Aparecida de Oliveira, Universidade Federal de Mato Grosso

    Mestre pelo Programa de Pós-Graduação em Estudos de Linguagem (PPGEL-UFMT/Cuiabá), e graduada em Comunicação Social (Habilitação em Jornalismo) pelo Departamento de Comunicação Social da UFMT/Cuiabá.

References

Grupo Pesquisador em Educação Ambiental, Comunicação e Arte da Universidade Federal de Mato Grosso (Gepea-UFMT). Disponível em: <https://gpeaufmt.blogspot.com/>. Acesso em: 08 jun. 2020.

Rede Mato-Grossense de Educação Ambiental (Remtea). Disponível em: <https://remtea.blogspot.com/p/contatos.html. Acesso em 08 jun. 2020.

Published

2020-08-25

Issue

Section

Vozes da REBEA

How to Cite

GUSHIKEN, Yuji; OLIVEIRA, Maria Aparecida de. Environmental Education: Between the poetics of popular knowledge and the emergence of scientific knowledge: Interview with Profa. Dr. Michèle Sato. Brazilian Journal of Environmental Education, [S. l.], v. 15, n. 5, p. 464–478, 2020. DOI: 10.34024/revbea.2020.v15.10744. Disponível em: https://periodicos.unifesp.br/index.php/revbea/article/view/10744. Acesso em: 5 dec. 2025.
Received 2020-06-08
Accepted 2020-06-08
Published 2020-08-25