Cartography as a possible path when researching mathematics education

Some research by Coletivo Cronopies+

Authors

DOI:

https://doi.org/10.34024/prometeica.2024.31.19501

Keywords:

methodology, difference, education, posture, diversity

Abstract

The following proposal explores and discusses the potential of Cartography as a methodological path in the development of research in Mathematics Education aimed at working with different groups that, in many cases, in addition to finding themselves in various situations of vulnerability and social neglect – taken in their potentiality of life –, are not necessarily linked to formal or informal academic training spaces, such as schools or universities. To this end, we begin with a general presentation of the doctoral research carried out by five members of the research group Coletivo Cronopies+ (cronopiando.org) and, in addition, we invite the participants of the session to visit the first Hip Hop House in Brazil in Diadema/SP, which constitutes one of the settings that make up the fieldwork of one of the research projects presented. The research we share involves working with a Hip Hop cultural center in Piracicaba/São Paulo (SP), a Guarani-Kaiowá indigenous village in Coronel Sapucaia/Mato Grosso do Sul (MS), a traveling school in a Landless Workers’ Movement camp in Porecatu/Paraná (PR), a rural settlement school in Nova União/Rondônia (RO) and three collectives that operate with gender in the region of Rio Claro/SP. The construction of this proposal is methodologically based on Cartography, since the discussion aims to produce the field of this research and we propose “fieldwork”.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

  • Heinrich da Solidade Santos, Universidade Estadual Paulista "Júlio de Mesquita Filho"

    Teaching the Post-Graduation Program in Mathematical Education (PPGEM), at the Paulista State University "Júlio de Mesquita Filho" (UNESP/Rio Claro). Master of the Postgraduate Program in Science and Mathematics Education (PPGECM/UFU). Graduation in Mathematics Bachelor's degree from the Federal University of Uberlândia (UFU/Ituiutaba). Graduation of the Institutional Training Program (PIBID). Completion of the Tutorial Education Program (PET) Mathematics PONTAL. Professionally, I worked as a public network professor in Minas Gerais (MG), I was a face-to-face mediator at the Virtual University of the State of São Paulo (UNIVESP), a professor of Mathematics and its technologies in the pioneering schools of Technical Medium Education in Informatics in Senac/SP, and a professor. stockbroker in the disciplines of Differential and Integral Calculus I, Differential and Integral Calculus IV and Vectors and Analytical Geometry, at UNESP/Rio Claro.

  • Jorge Isidro Orjuela Bernal, Universidade Estadual Paulista "Júlio de Mesquita Filho"

    Sou, como diz Galeano, o que ele fez para mudar ou o que fez. Uma mistura de singularidades e multiplicidades me rodeia, mas não me define. Sou colombiano formado no curso de Bacharelado em Educação Básica com ênfase em Matemática pela Universidade Distrital Francisco José de Caldas (2012). Atualmente, residente no Brasil, obteve o título de Mestre em Educação Matemática pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho Unesp, campus Rio Claro (2018) e, mais recentemente, obteve o título de Doutor na mesma área e instituição (2023). ) realizando, nesse processo, diversos estágios acadêmicos. Sendo departamento, no Departamento de Educação Matemática, do Instituto de Geociências e Ciências Exatas da Unesp, campus Rio Claro, ministrando a disciplina Geometria Plana Euclidiana, no curso de Graduação em Matemática; Outro curso do Bacharelado Intercultural Indígena é Teko Arandu da Faculdade Intercultural Indígena FAIND da Universidade Federal da Grande Dourados UFGD, ministrando, junto com a orientadora estadual, as disciplinas Noções Básicas de cálculo diferencial, Estudos de figuras planas e espaciais e Estágio Supervisionado em Matemática II; e, finalmente, como aluno visitante, durante três meses em cada local, no Programa de Educação Matemática do Departamento de Ensino e Aprendizagem, na Universidade de Estocolmo, na Suécia e no Programa de Doutoramento em Ciências Humanas e Sociais, na Faculdade de Letras , na Universidade de Helsinque, na Finlândia. Ao longo de minha trajetória acadêmica, integrei grupos e coletivos de pesquisa que se dedicam aos nossos estudos em Educação Matemática e Educação, para atuar com Filosofia da Diferença, Etnomatemática, Produção de Subjetividades, Imagens, Artes, Cinema, Infância, Experiência , Tempo e Práticas de Poder. Estudos que são realizados em parceria com diversos grupos em situação de vulnerabilidade social, incluindo indígenas, quilombolas, camponeses, professores da rede pública de ensino, mulheres negras cis e trans, entre outros. Destaco minha participação ativa em grupos e coletivos de pesquisa, no Grupo de Estudo e Pesquisa em Etnomatemática (GEPEm), no Coletivo de Pesquisa Cronopies+!, e no Grupo de Estudos e Pesquisas Im@go - Laboratório da Imagem, Experiência e Criação. Este sou eu me tornando um nômade encantado por letras, números, músicas e núcleos. Pela selva, pela praia e pela montanha. Pelas comunidades indígenas, pela vida que pulsa e vive. Sou alguém que se perde assim que é procurado, que se transforma. Sou, sou eu virando, fui e fui, Jorge. O quinto são dois nove que me deixaram na luz. Descendente de camponês, professor, sonhador, aliado e militante do movimento indígena. Estamos juntos, na alteridade e em comunidade. Sou, mais uma vez, como diz Galeano, as poucas contradições de cada dia.

  • Wanderson Rocha Lopes, Universidade Estadual Paulista "Júlio de Mesquita Filho"

    Graduated in Mathematics from the Federal University of Rondônia Foundation/UNIR (2015), Ji-Paraná campus. During his undergraduate studies, he was a scholarship holder of the Institutional Teaching Initiation Scholarship Program - PIBID/CAPES/UNIR, where he worked and carried out activities and workshops in 3 public schools in the municipality of Ji-Paraná. He completed a specialization course in Mathematics Teaching Methodology at UNIASSELVI (2018). He worked as an elementary and high school mathematics teacher in 2016 at Colégio ULBRA São Paulo in the city of Ji-Paraná. He has a professional master's degree in Mathematics Teaching from the Postgraduate Program in Mathematics Teaching at the Federal Technological University of Paraná (UTFPR), Londrina and Cornélio Procópio campuses (2021). She has worked as an electronic tutor in several mathematics disciplines, as well as as an internship and final project in undergraduate mathematics courses taught in different units of the country at the Universidade do Norte do Paraná/UNOPAR. She is currently pursuing a PhD in the Postgraduate Program in Mathematics Education at the Universidade Estadual Paulista, on the Rio Claro campus, where she is a FAPESP scholarship holder. Between 2023 and 2024, she carried out a year of research on Education and Community Autonomy at the Universidad Veracruzana (UV) in Mexico (BEPE/FAPESP). She is interested in the relationships between Social Movements and Education, Rural Education, Ethnomathematics and Philosophy of Difference.

  • Jeimy Marcela Cortes Suarez, Universidade Estadual Paulista "Júlio de Mesquita Filho"

    PhD student in Post-Graduation in Mathematical Education, Master in Mathematical Education, (2020) at Unesp de Rio Claro in the line of research in Etnomathematics of the Perspective of Philosophy of Difference, interested in studying a philosophy of two modes of subjectivity from an analytical perspective expresses gender, race, class and its different layers of social vulnerability. Graduation in Bachelor's Degree in Basic Education in Mathematics - Universidade Publica Distrital Francisco José de Caldas (2015). from the city of Bogota Colombia, Mathematics teacher - was employed by the University of La Salle, professor of vestibular in the area of ​​mathematics for admission to public school students - University of La Salle and teacher of mathematics - TEACHER in 2017 at the Jaime school Garzon, (2016) Willian Mackenley Gym. Gimansio los arrayanes (2015)Tem experience in the area of ​​School Mathematics with an emphasis on basic education, part of two research groups in research that have an affinity in art, childhood and education, part of two research groups of cnpq Imag@, and cronopi*s, LIEG group Gender and culture of Unesp de marilia, interests in culture, public policies, teacher training, notion of peace and conflict for social justice in the classroom. I teach middle, basic, mathematics and society.

  • Ronilce Maira Garcia Lopes, Universidade Estadual Paulista "Júlio de Mesquita Filho"

    PhD in Mathematical Education by Unesp, Rio Claro. Possessed graduation in Mathematics - Bachelor's degree from the Federal University of Mato Grosso do Sul, Paranaíba campus (UFMS/Cpar) - 2013. Being a grant holder of the Institutional Program of Initiation to Teaching Grants (Pibid). Possui studied in Mathematical Education by the Paulista State University "Júlio de Mesquita Filho", Rio Claro - 2016. Sendo holder of the National Council of Scientific and Technological Development. At the municipal network of Paraíso das Águas, at the Lizete Rivelli Alpe Municipal School in Fundamental II and at the Verador Kendi Nakai State School, in the Middle and Fundamental School II.

References

Casa do Hip Hop (2024). Quem somos. Associação Comunitária, Cultural, Educacional e Política Casa do Hip Hop de Piracicaba. Recuperado de https://www.casadohiphop.com.br/

Cortazar, J. (2015). Histórias de Cronópios e de Famas. Civilização Brasileira.

Deleuze, G. e Guattari, F. (2011). Mil Platôs: Capitalismo e Esquizofrenia 2, v. 1. Tradução de Ana Lúcia de Oliveira, Aurélio Guerra Neto e Célia Pinto Costa. 2. São Paulo: Editora 34.

Lopes, R. M. G. (2024). Escola Itinerante Herdeiros da Luta de Porecatu: Nesta terra herdam-se... história e resistências e (re)existências e trabalho e lutas e... (Tese de doutorado, Universidade Estadual Paulista, Instituto de Geociências e Ciências Exatas).

Miarka, R. (2019). Sobre parafusos, miséria e Educação Matemática: discussões metodológicas na composição de Educação Matemática com filosofia da diferença. In Bicudo, M. A. V. & Costa, A. P. (Org.), Leituras em pesquisa qualitativa (p. 161-175). Livraria da Física.

Orjuela-Bernal, J. I. (2018). E teko e arandu e produção de subjetividades e educação superior e educações outras…: Modos de vida criados e afirmados por Kaiowás e Guaranis (Tese de doutorado, Instituto de Geociências e Ciências Exatas, Universidade Estadual Paulista “Júlio Mesquita Filho”).

Passos, E. (2007). Apresentação. Quando o grupo é afirmação de um paradoxo. In R. Benevides (Ed.), Grupo: a afirmação de um simulacro (pp. 11-20). Porto Alegre: Editora Sulinas.

Passos, E.; Barros, R. (2009). A cartografia como método de pesquisa-invervenção. In: Passos. E.; Kastrup, V.; Escossóia, L. (Orgs.). Pistas do método da cartografia: Pesquisa-intervenção e produção de subjetividade. Porto Alegre: Sulina.

Rolnik, S. (1993) Pensamento, corpo e devir. Uma perspectiva ético/estético/política no trabalho acadêmico. In: Cadernos de Subjetividade. PUC/SP. 1(2), 241-251.

Santos, A. B. (2023). A terra dá, a terra quer. São Paulo: Ubu Editora.

Souza, A. L. S. (2009). Letramentos de reexistência: Culturas e identidades no movimento hip-hop (Tese de doutorado, Instituto de Estudos da Linguagem, Universidade Estadual de Campinas).

Published

2024-11-29

How to Cite

da Solidade Santos, H., Orjuela Bernal, J. I., Rocha Lopes, W., Cortes Suarez, J. M., & Garcia Lopes, R. M. (2024). Cartography as a possible path when researching mathematics education: Some research by Coletivo Cronopies+. Prometeica - Journal of Philosophy and Science, 31, 369-379. https://doi.org/10.34024/prometeica.2024.31.19501
Received 2024-09-15
Accepted 2024-11-20
Published 2024-11-29