RACIAL QUOTAS IN HIGHER EDUCATION FROM A HISTORICAL-CULTURAL PERSPECTIVE: meanings and significance
DOI:
https://doi.org/10.34024/olhares.2025.v13.20370Keywords:
Racial quotas, Higher Education, Historical-Cultural Theory, Affirmative actionAbstract
This study aimed to discuss the meanings and understandings of racial quotas within the context of higher education, using Vygotsky’s Historical-Cultural Psychology and its contributors as the theoretical framework. The research involved semi-structured interviews with students who entered the university through the quota system and self-identified as Black or Brown, as well as with professors and a member of the institution's management team. The results reveal different perceptions regarding racial quotas in university access: students view them as the realization of historical rights, while professors express views shaped by the notions of racial mixing and the myth of racial democracy. The findings highlight the need to expand awareness on the topic to ensure the retention and success of Black students, in addition to strengthening and improving anti-racist policies and practices.
Metrics
References
ASBAHR, Flávia da Silva Ferreira. Sentido pessoal, significado social e atividade de estudo: uma revisão teórica. Psicol. Esc. Educ., Maringá, v. 18, n. 2, p. 265-272, Ago. 2014.
BASTIDE, Roger. Manifestações do preconceito de cor. In: BASTIDE, Roger; FERNANDES, Florestan. Brancos e negros em São Paulo: ensaio sociológico sobre aspectos da formação, manifestações atuais e efeitos do preconceito de cor na sociedade paulistana. 4ª edição. São Paulo: Global, 2008. p. 154-189.
BENTO, Maria Aparecida Silva. Branquitude: o lado oculto do discurso sobre o negro. In: CARONE, Iray; BENTO, Maria Aparecida Silva (Orgs.). Psicologia social do racismo: estudos sobre branquitude e branqueamento no Brasil. 6ª ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2014.p. 147-162.
BERTÚLIO, Dora Lúcia de Lima. Ação Afirmativa no Ensino Superior: considerações sobre a responsabilidade do Estado Brasileiro na promoção do acesso de negros à Universidade - o Sistema Jurídico Nacional. In: PACHECO, J. Q.; SILVA, M. N. (Orgs.). O negro na universidade: o direito à inclusão. 1ª. ed. Londrina: Fundação Cultural Palmares, 2007.
BOSI, Alfredo. Dialética da colonização. São Paulo: Companhia das Letras, 1992.
FERNANDES, Florestan. A integração do negro na sociedade de classes. São Paulo: Ed. Nacional, 1965.
FERNANDES, Florestan. Cor e estrutura social em mudança. In: BASTIDE, Roger; FERNANDES, Florestan. Brancos e negros em São Paulo: ensaio sociológico sobre aspectos da formação, manifestações atuais e efeitos do preconceito de cor na sociedade paulistana. 4ª ed. São Paulo: Global, 2008. p. 91-153.
FREYRE, Gilberto. Casa-grande & senzala: formação da família brasileira sob o regime da economia patriarcal. Rio de Janeiro: Schimidt, 1933.
GOMES, Nilma Lino. Alguns termos e conceitos presentes no debate sobre relações raciais no Brasil: uma breve discussão. Educação anti-racista: caminhos abertos pela Lei Federal, v. 10639, n. 03, p. 39-62, 2005.
GUIMARÃES, Antônio Sérgio Alfredo. Racismo e Anti-racismo no Brasil. Novos Estudos CEBRAP, São Paulo, n. 43, p. 26-44, nov. 1995.
GUIMARÃES, Antônio Sérgio Alfredo. Racismo e anti-racismo no Brasil. São Paulo: Editora 34, 1999.
GUIMARÃES, Antônio Sérgio Alfredo. Como trabalhar com raça em sociologia. Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 29, n.1, p. 93-107, jan./jun. 2003.
HASELBANG, Carlos. Discriminação e desigualdades raciais no Brasil. 2ª ed. Belo Horizonte: Editora UFSMG, 2005.
IBGE. Síntese de indicadores sociais: uma análise das condições de vida da população brasileira: 2015. Rio de Janeiro: IBGE, 2015.
IPEA. Situação social da população negra por estado. Secretaria de Políticas de Promoção da Igualdade Racial. Brasília: IPEA, 2014.
LEITE, Janete Luzia. Política de cotas no Brasil: política social?. Rev. katálysis, Florianópolis, v. 14, n. 1, p. 23-31, Jun. 2011.
LEONTIEV, Alexis. O desenvolvimento do psiquismo. 2ª ed. São Paulo: Centauro, 2004.
MARTINS, Edna; GERALDO, Aparecida das Graças. A influência da família no processo de escolarização e superação do preconceito racial: um estudo com universitários negros. Revista de Psicologia Política, v. 13, p. 55-73, 2013.
MINAYO, Maria Cecília de Souza. Pesquisa Social: teoria, método e criatividade. 25. ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2007.
MORETTI, Vanessa Dias; ASBAHR, Flávia da Silva Ferreira; RIGON, Algacir José. O humano no homem: os pressupostos teórico-metodológicos da teoria histórico-cultural. Psicol. Soc., Florianópolis, v. 23, n. 3, p. 477-485, Dez. 2011.
MUNANGA, Kabengele. Uma abordagem conceitual das noções de raca, racismo, identidade e etnia. Palestra proferida no 3º Seminário Nacional Relações Raciais e Educação-PENESB-RJ, 05 de novembro de 2003.
MUNANGA, Kabengele; GOMES, Nilma Lino. O Negro no Brasil de Hoje. 2ª ed. São Paulo, Global, 2016.
PATTO, Maria H. S. A produção do fracasso escolar: histórias de submissão e rebeldia. 4ª edição. São Paulo: Intermeios, 2015.
PINO, Angel L.B. Processos de significação e constituição do sujeito. Temas psicol., Ribeirão Preto, v.1, n.1, p.17-24, abr. 1993.
ROSA, Waldemir. Significados da Permanência da População Negra no Ensino Superior: o caso da Universidade Estadual de Goiás. In: LOPES, Maria Auxiliadora; BRAGA, Lúcia de Santa (Orgs.). Acesso e Permanência da população negra no ensino superior. – Brasília: Ministério da Educação, Secretaria de Educação Continuada, Alfabetização e Diversidade: Unesco, 2007.
ROSEMBERG, Fúlvia. Raça e desigualdade social no Brasil. In: AQUINO, Júlio Groppa (Org.). Diferenças e preconceito na escola: alternativas teóricas e práticas. São Paulo: Summus, 1998. p. 73-91.
SANTOS, Hélio et al. Políticas públicas para a população negra no Brasil. ONU, 1999.
SEGATO, Rita Laura. Las Estructuras Elementales de la Violencia: Ensayos sobre Género entre la Antropología, el Psicoanálisis y los Derechos Humanos. Bernal: Universidad Nacional de Quilmes, 2003.
SERRA, Carlos. Introdução: construção social negativa do Outro. In: JESUS, Jaqueline de et al. O que é racismo?. Lisboa, Portugal: Escolar Editora, 2014.
SILVA, Maria Nilza da; LARANJEIRA, Pires. Do Problema da “Raça” às Políticas de Ação Afirmativa. In: PACHECO, J. Q.; SILVA, M. N. (Orgs.). O negro na universidade: o direito à inclusão. 1ª. ed. Londrina: Fundação Cultural Palmares, 2007.
SMOLKA, Ana Luiza Bustamante. O (im) próprio e o (im) pertinente na apropriação das práticas sociais. Cadernos Cedes, v. 50, n. 1, p. 26-40, 2000.
SOUSA, Lívia Mesquita de; SOUSA, Sônia Margarida Gomes. Significados e sentidos das casas estudantis e a dialética inclusão-exclusão. Psicol. cienc. prof., Brasília , v. 29, n. 1, p. 4-17, mar. 2009.
SOUZA FILHO, Edmundo Fernandes; MARTINS, Edna. Contribuições da teoria histórico-cultural para a compreensão das questões raciais na educação escolar. Educação e Pesquisa, v. 48, p. e239195, 2022.
VIGOTSKI, Lev Semenovich. A Formação Social da Mente. 7ª edição. São Paulo: Martins Fontes, 2007.
VIGOTSKI, Lev Semenovich. A construção do pensamento e da linguagem. 2ª edição. São Paulo: Martins Fontes, 2009.
ZANELLA, Andréa Vieira et al. Questões de método em textos de Vigotski: contribuições à pesquisa em psicologia. Psicologia e Sociedade, [S.l.], v. 19, n. 2, p. 25-33, 2007.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Edmundo Fernandes Souza Filho, Edna Martins, Priscilla Antunes Ferreira

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.






