Bullying and school performance: readings and understandings
DOI:
https://doi.org/10.34024/olhares.2021.v9.11470Keywords:
Violence, Bullying, School PerformanceAbstract
This article, part of the research “School Violence: discrimination, bullying and responsibility”, aims to analyze teachers' understanding of bullying and, more specifically, to identify the profile of those involved in these actions (aggressors, victims and observers), as well as the relationship between violence (suffered and practiced) and school performance. The methodology used was of a qualitative nature and the data were collected through a semi-structured interview with teachers of Portuguese Language, Arts and Physical Education who work in the final years of elementary school. The survey results shows that teachers partially understand the bullying situation, identify the victims and the aggressors, but do not mention the observers who, in face of their role, need to be made visible. In turn, violence and school performance denote ambiguity in the face of the intellectual and the manifestation of official and unofficial hierarchies that materialize at school.
Keywords: Violence, Bullying; School performance.
Metrics
References
ANTUNES, Mitsuko Aparecida Makino. Psicologia Escolar e Educacional: história, compromissos e perspectivas. In: Psicologia Escolar e Educacional. (Impr.), Campinas, v. 12, n. 2, p. 469-475, Dec. 2008. Disponível em: <http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1413-85572008000200020&lng=en&nrm=iso>. acesso em 7 Jul. 2020. https://doi.org/10.1590/S1413-85572008000200020.
ANTUNES, Deborah Christina; ZUIN, Antônio Álvaro Soares. Do bullying ao preconceito: os desafios da barbárie à educação. In: Psicologia & Sociedade. Porto Alegre, v. 20, n. 1, p. 33-41, Apr. 2008. Disponível em: <http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-71822008000100004&lng=en&nrm=iso>. acesso em 8 Jul. 2020. https://doi.org/10.1590/S0102-71822008000100004.
AUGÉ, Marc. Não-lugares: introdução a uma antropologia da supermodernidade. Campinas, SP: Papirus, 2017
BOGDAN, Robert O.; BIKLEN, Sari K. Investigação qualitativa em educação: uma introdução à teoria e aos métodos. Porto: Ed. Porto, 1982
CROCHIK, José Leon. Fatores psicológicos e sociais associados ao bullying. In: Revista Psicologia Política, São Paulo, v. 12, n. 24, p. 211-229, ago. 2012. Disponível em <http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1519-549X2012000200003&lng=pt&nrm=iso>. acesso em 7 jul. 2020.
CROCHIK, José Leon. Formas de violência escolar: preconceito e bullying. In: Movimento-Revista de Educação, Niterói, n. 3, p. 29-56, jan. 2016.
CROCHIK, José Leon; CROCHIK, Nicole. Bullying, preconceito e desempenho escolar: uma nova perspectiva. São Paulo: Benjamim Editora, 2017.
FANTE, Cleo. Fenômeno bullying: como prevenir a violência nas escolas e educar para a paz. 2. ed. Campinas, SP: Verus Editora, 2005.
FRANCO, Maria Laura P.B. Análise do Conteúdo. 2 ed. Brasília, Liber Livro Editora, 2007.
FREIRE, Isabel P.; SIMAO, Ana M. Veiga; FERREIRA, Ana S. O estudo da violência entre pares no 3º ciclo do ensino básico: um questionário aferido para a população escolar portuguesa. In: Revista Portuguesa de Educação, Braga, v. 19, n. 2, p. 157-183, 2006. Disponível em <http://www.scielo.mec.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0871-91872006000200008&lng=pt&nrm=iso>. acesso em 10 jul. 2020.
FREUD, Sigmund. El malestar en la cultura. In: BRAUSTEIN, Nestor A. (Org.) A medio siglo de El malestar en la cultura de Sigmund Freud. Tradução de J. L. Etcheverry. México: Siglo Veintiuno, 1986. p. 22-116.
HORKHEIMER, Max; ADORNO, Theodor W. Dialética do esclarecimento. Rio de Janeiro: Jorge Zahar Editor, 1985.
JUVONEN, Jaana; WANG, Yueyan; ESPINOZA, Guadalupe. Bullying experiences and compromised academic performance across middle school grades. In: Journal of Early Adolescence, v. 31, n. 1, p. 152-173,2011.
LEVANDOSKI, Gustavo; LUIZ CARDOSO, Fernando. Imagem corporal e status social de estudantes brasileiros envolvidos em bullying. In: Revista Latinoamericana de Psicologia, Bogotá, v. 45, n. 1, p. 135-145, Jan. 2013. Disponível em <http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-05342013000100010&lng=en&nrm=iso>. Acesso em 30 Nov. 2020.
LOPES NETO, Aramis A. Bullying: comportamento agressivo entre estudantes. Jornal de Pediatria, Rio de Janeiro. v.81, n.5(supl), p. 164-172, 2005.
MARTINS, Maria José D. O problema da violência escolar: Uma clarificação e diferenciação de vários conceitos relacionados. In: Revista Portuguesa de Educação, 18(1), 93-105, 2005.
MARX, Karl. O capital: crítica da economia política. São Paulo: Difel, 1984.
MEHTA, Sharmila B. et al. Bullying climate and school engagement in ninth grade students. In: Journal of School Health, v. 83, n. 1, p. 45-52, 2013.
OSTBERG, Viveca. Children in classrooms: Peer status, status distribution and mental well-being. In: Social Science & Medicine, 2003 56, 17-29
PALACIOS, Marisa; REGO, Sergio. Bullying: mais uma epidemia invisível?. In: Revista Brasileira de Educação Médica, Rio de Janeiro, v. 30, n. 1, p. 3-5, Apr. 2006. Disponível em: <http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0100-55022006000100001&lng=en&nrm=iso>. Acesso em 10 Jul. 2020. https://doi.org/10.1590/S0100-55022006000100001.
PONCE, Anibal. Educação e luta de classes. São Paulo: Cortez, 1994.
STROM, Ida Frugård. et al. Violence, bullying and academic achievement: a study of 15-year-old adolescents and their school environment. In Child Abuse & Neglect, v.37, n. 4, 2013.






