The Influence of rule game workshops on parental assessment of cognitive and affective aspects of children with ADHD

Authors

  • Daniela Dadalto Ambrozine Missawa Universidade Federal do Espírito Santo
  • Claudia Broetto Rossetti Universidade Federal do Espírito Santo
  • Mônica Cola Cariello Brotas Corrêa Universidade Vila Velha

DOI:

https://doi.org/10.34024/olhares.2020.v8.10286

Keywords:

ADHD, parents, rule games

Abstract

 

The study about the relationships between affectivity and cognition among children with Attention Deficit Hyperactivity Disorder (ADHD) is a current and complex. The purpose of this study is to analyze how the participation of parents in rule game workshops, along with the child with ADHD, contributes to the modification of the perception regarding aspects of affectivity and cognition of these children. Eight dyads caregivers-children with ADHD participated in the study. The instruments used were the psychological reports of the children, the "Protocol for Diagnostic Hypothesis for ADHD" (parents' version) and the "Stories on Affective Aspects" protocol by parents before and after the workshops. The results demonstrated the occurrence of positive and negative changes in parents' evaluations of their children. It was observed that workshops with rule games contributed to some changes in parents' perception of their children with ADHD.

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Author Biographies

  • Daniela Dadalto Ambrozine Missawa, Universidade Federal do Espírito Santo

    Possui graduação em Psicologia pela Universidade Federal do Espírito Santo (2004), mestrado em Psicologia pela Universidade Federal do Espírito Santo (2006) e doutorado em Psicologia pela Universidade Federal do Espírito Santo (2017). Atualmente é bolsista FAPES de Pós-Doutorado e desenvolve atividades de pesquisa, docência e orientação no Programa de Pós-Graduação em Psicologia/UFES.

  • Claudia Broetto Rossetti, Universidade Federal do Espírito Santo

    Possui graduação em Psicologia pela Universidade Federal do Espírito Santo (1992), mestrado em Psicologia pela Universidade Federal do Espírito Santo (1996) e doutorado em Psicologia Escolar e do Desenvolvimento Humano pela Universidade de São Paulo (2001). Concluiu Pós-Doutorado na Universidade de São Paulo em 2011. É Professora Titular da Universidade Federal do Espírito Santo, tendo atuado no Departamento de Psicologia de 2000 a 2008 e passando a atuar no Departamento de Psicologia Social e do Desenvolvimento a partir de 2008. Faz parte do Programa de Pós-Graduação em Psicologia (PPGP/UFES) desde 2002 tendo exercido a função de Coordenadora do PPGP/UFES (biênio 2015-2017). Atua na linha de Processos de Desenvolvimento, tendo interesse em investigar: aspectos afetivos e grupais do desenvolvimento de adultos, envelhescência, ludicidade e criatividade.

  • Mônica Cola Cariello Brotas Corrêa, Universidade Vila Velha

    Doutora em Psicologia do Desenvolvimento pela Universidade Federal do Espírito Santo (2014). Possui mestrado em Psicologia pela Universidade Federal do Espírito Santo (2005).Coordenadora Pedagógica do Curso de Medicina da Universidade Vila Velha ES. Professsora dos Cursos de Medicina e Psicologia da Universidade de Vila Velha ES. Especialista em Ativição de processos de mudança na formação superior em saude pela FIOCRUZ/MS e Gestão Pedagógica de Escola Técnicas de Saúde (UFMG/MS). Atualmente compõe a equipe de educação permanente da ETSUS Vitória ES- Secretaria Municipal de Saúde de Vitória. Atua na área de psicologia da aprendizagem e do desenvolvimento com foco em estudos sobre Intervenção Precoce em Transtorno do Espectro do Autismo.

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Published

2020-04-22

How to Cite

Dadalto Ambrozine Missawa, D., Broetto Rossetti, C. ., & Cola Cariello Brotas Corrêa, M. . (2020). The Influence of rule game workshops on parental assessment of cognitive and affective aspects of children with ADHD. Olhares: Revista Do Departamento De Educação Da Unifesp, 8(1), 49-65. https://doi.org/10.34024/olhares.2020.v8.10286