Place Branding With Sustainability: Case of Vila Do Abraão

Authors

  • Philipe Campello Costa Brondi da Silva Universidade Estácio de Sá, Rio de Janeiro, RJ
  • Cecília Bueno Universidade Veiga de Almeida

DOI:

https://doi.org/10.34024/rbecotur.2020.v13.6739

Keywords:

Ecotourism, Sustainability, Big Island, Place Branding

Abstract

This study aims to analyze the ecotourism as a strategic segment for sun destinations and more fragile destinations, as beach and Islands which aim environmental preservation. The choice of this theme is given by the fact noted that in the tourism industry, the sun tourism segments and culture are generally prioritized by most of the tourist destinations, not only in the state of Rio de Janeiro as in other regions from the country. Although some destinations in Rio already intend much of its attention and resources to the development of ecotourism, it is noted that much can still be done in terms of targeting public and private policies. Unlike other segments affected largely by the seasons, ecological activities can be held throughout the year in different formats, such as observation and contemplation, sports competitions, scientific studies, among others. This feature makes the sector an excellent tool to reduce the state's seasonality curve, which is greatly influenced by the sun and beach segment, and somehow contribute to the sustainability of destinations. This study aims to investigate the Ilha Grande (Big Island) destination can benefit when using the Place Branding tools guided throw ecotourism segment and thus contribute to the sustainability of the destination. To achieve this goal, the survey was conducted through research with secondary data. The research method, based on Yin (2005), was the case study of the Big Island destination, through a qualitative study. The results showed positive aspects to prioritize the promotion of sun and beach destinations, together with products and services related to ecotourism Segment. The data also shows this strategy to attract people more aware of travel habits and with great care in preserving the destination and contribute to the local economy and directly to local sustainability.

Author Biographies

  • Philipe Campello Costa Brondi da Silva, Universidade Estácio de Sá, Rio de Janeiro, RJ

    Possui graduação em Turismo pela Universidade Estácio de Sá (2010) e mestrado em Ciência Ambientais na Universidade Veiga de Almeida (2016). Atualmente é vice-presidente de marketing na SUDERJ e foi Subsecretário de Turismo da Cidade do Rio de Janeiro e Gerente de Marketing da TurisRio

  • Cecília Bueno, Universidade Veiga de Almeida

    Possui graduação em Ciências Biológicas pela Universidade Santa Úrsula, mestrado em Gestão Ambiental e doutorado em Geografia pela Universidade Federal do Rio de Janeiro. Atualmente sou professora titular na Universidade Veiga de Almeida, consultora na área de meio ambiente (empresa Céu Aberto: Prestação de Serviços Socioambientais LTDA). Coordena e leciono na mestrado Profissional de Ciências do Meio Ambiente na mesma universidade. 

References

ANSARAH, M.G.R. Turismo: segmentação de mercado. São Paulo: Futura, 2000.

BENI, M. C. Política e estratégia do desenvolvimento regional: planejamento integrado e sustentável do turismo. Turismo em Análise, v.10, n.1, p. 7-17, maio 1999.

BOYD, S. W; BUTLER, R. W. Managing ecotourism: an opportunity spectrum approach. Tourism Management, v. 17, n. 8, p. 557-566, 1996.

CEBALLOS-LASCURAÍN, H. Disponível em: <http://www.unep.org/bpsp/Tourism/ Tourism%20Synthesis%20Report.pdf> Acesso em: 25 set 2016.

COMISSÃO INTERMINISTERIAL DO MEIO AMBIENTE (CIMA). Subsídios técnicos para elaboração do relatório nacional do Brasil para a Conferência das Nações Unidas sobre Meio Ambiente e Desenvolvimento. Brasília, 1991.

CUNHA, L. H.; COELHO, M. C. N. Política e Gestão Ambiental. In: CUNHA, S. B; GUERRA, A. J. T. (organizadores). A Questão Ambiental: diferentes abordagens. 2 ed. Bertrand Brasil. Rio de Janeiro, 2005.

DENCKER, A. F. M. Métodos e técnicas de pesquisa em turismo. São Paulo: Futura, 1998.

DIAS, R. Turismo sustentável e meio ambiente. São Paulo: Atlas, 2003

FENNELL, D. A. Ecoturismo: Uma Introdução. São Paulo: Contexto, 2002.

INSTITUTO ESTADUAL DO AMBIENTE (INEA). Plano de Manejo – Parque Estadual da Ilha Grande. Ano: 2011. Disponível em: <http://www.inea.rj.gov.br/ cs/groups/public/documents/document/bmvh/mdey/~edisp/inea012819.pdf> Acesso em: 25 set 2016

MINISTÉRIO DO TURISMO. Anuário Estatístico de Turismo de 2017. Ano:2018. Disponível em: http://dadosefatos.turismo.gov.br/2016-02-04-11-53-05.html. Acesso em: 03 dez 2018

MINISTÉRIO DO TURISMO. Boletim de Desempenho do Turismo. Ano: 2018. Disponível em: http://www.dadosefatos.turismo.gov.br/. Acesso em: 03 dez 2018

MINISTÉRIO DO TURISMO. Ecoturismo: orientações básicas. 1 ed. Brasília: Ministério do Turismo, 2008.

ORGANIZAÇÃO MUNDIAL DO TURISMO (OMT). Panorama del Turismo Internacional. Ano:2018. Disponível em: https://www.e-unwto.org/doi/pdf/10.18111/9789284419890. Acesso em: 05 nov 2018

ORGANIZAÇÃO MUNDIAL DO TURISMO (OMT). Desenvolvimento de Turismo Sustentável: manual para organizadores locais. 1ed. Brasília: OMT, 1998.

ORGANIZAÇÃO MUNDIAL DO TURISMO (OMT). Guia de desenvolvimento do turismo sustentável. Porto Alegre: Bookman Companhia, 2003.

PRODETUR. Plano de Desenvolvimento Integrado de Turismo Sustentável (PDITS) – Polo Serra. Ano: 2010. Disponível em: <http://www.prodetur.rj.gov.br/arquivos/PDIT_SERRA.pdf> Acesso em:25 set 2016

RICHERS, R; PIMENTA, C. Segmentação: opções estratégicas para o mercado brasileiro. São Paulo: Nobel, 1991.

RIOCEPTUR. Relatório de Receita com Turismo Internacional. Ano: 2018. Disponível em: <http://www.rioceptur.com.br/wp-content/uploads/2018/09/RELAT% C3%93RIO-2017-P%C3%BAblico-Rioceptur.pdf> Acesso em: 15 jan 2019

RIOCEPTUR. Relatório de Crescimento de Demanda de Turismo Internacional. Ano: 2018. Disponível em: http://www.rioceptur.com.br/wp-content/uploads/2011 /11/CRESCIMENTO-DA-DEMANDA-INTERNACIONAL-BRASIL-E-RIO-2007-2016-1.pdf> Acesso em: 15 jan 2019

RUSCHUMANN, D. Turismo e Planejamento Sustentável: a proteção do meio ambiente. 14 ed. Campinas: Papirus Editora, 2008.

SANCHO, A. Introdução ao Turismo. São Paulo: Roca, 2001.

SISTEMA Nacional de Unidades de Conservação da Natureza – SNUC, Lei nº 9.985, de 18 de julho de 2000. Brasília, DF, MMA/SBF,2000, (32 p.).

Published

2020-04-29

How to Cite

SILVA, Philipe Campello Costa Brondi da; BUENO, Cecília. Place Branding With Sustainability: Case of Vila Do Abraão. Brazilian Journal of Ecotourism, [S. l.], v. 13, n. 2, 2020. DOI: 10.34024/rbecotur.2020.v13.6739. Disponível em: https://periodicos.unifesp.br/index.php/ecoturismo/article/view/6739. Acesso em: 5 dec. 2025.
Received 2019-02-26
Accepted 2019-09-24
Published 2020-04-29