Utilização de filmes como material didático para ensino e aprendizagem da Educação Ambiental: estudo de caso

Authors

  • Eliana Débora Soares Teixeira Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Piauí, Correntes, PI.
  • Patrine Nunes Gomes Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Piauí, Correntes, PI.
  • Cecília de Souza Carvalho Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Piauí, Correntes, PI
  • Marcília Martins da Silva Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Piauí, Correntes, PI
  • Miria Cássia Oliveira Aragão Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Piauí, Correntes, PI

DOI:

https://doi.org/10.34024/revbea.2019.v14.9623

Keywords:

Educação ambiental, Multimídia, Percepção.

Abstract

Environmental Education is understood as an important approach in the process of awareness and humanization in the face of the imminent environmental crisis. The research analyzed the use of films as a methodological instrument for the comprehension of environmental education in the elementary school with 11 to 13 years old students. The study was conducted in the municipality of Cristalândia do Piauí at the Padre Elizeu Cavalcante School Unit, where a questionnaire was applied one before and after the film, in order to verify the students' perception about the social construction of the environmental image. Regarding environmental problems about 82.75% responded that they are caused by deforestation, burning, pollution, logging and garbage accumulation, about 10.34% responded as being the issue of garbage in water bodies in the soil and on the streets, and 6.90% could not answer.

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Published

2019-12-04

Issue

Section

Artigos

How to Cite

TEIXEIRA, Eliana Débora Soares; GOMES, Patrine Nunes; CARVALHO, Cecília de Souza; SILVA, Marcília Martins da; ARAGÃO, Miria Cássia Oliveira. Utilização de filmes como material didático para ensino e aprendizagem da Educação Ambiental: estudo de caso. Brazilian Journal of Environmental Education, [S. l.], v. 14, n. 4, p. 87–105, 2019. DOI: 10.34024/revbea.2019.v14.9623. Disponível em: https://periodicos.unifesp.br/index.php/revbea/article/view/9623. Acesso em: 5 dec. 2025.
Received 2019-08-13
Accepted 2019-09-24
Published 2019-12-04