A didactical approach proposition in Environmental Education in a brazilian higher education context

Autores

  • Rodolfo Antônio de Figueiredo Universidade Federal de São Carlos, São Carlos, SP http://orcid.org/0000-0002-8481-1008
  • Marcus Vinicius Farbelow Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística

DOI:

https://doi.org/10.34024/revbea.2018.v13.2560

Palavras-chave:

University Extension, Action Research, Situated Learning, Dialogical Pedagogy

Resumo

The majority of current disciplines in Brazilian university education is still rooted on the content-based-tradition concept, not adapting to the expectations of interdisciplinary fields. The aim of this article is to deepen the reflection about the necessary education in contemporaneity and to offer a real example´s analysis of the kind of education we understand as such. The approach´s main characteristics were dialogicity, the procedural construction of content, the inclusion of the dimensions of research and extension in education, and the formative assessment. The application of the proposed approach in a socio-environmental discipline allowed us to verify the relevance of its foundations, as well as the possibility to act on the real. We concluded that the use of what we called “learning-research-action didactical approach” is possible in individual disciplines - these owning the potentiality to transform gradually university courses´ curricula.

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Biografia do Autor

Rodolfo Antônio de Figueiredo, Universidade Federal de São Carlos, São Carlos, SP

Licenciado e Bacharel em Ciências Biológicas pela Universidade Federal de São Carlos - UFSCar (1987) e Mestre e Doutor em Ecologia pela Universidade Estadual de Campinas - UNICAMP (1994, 1997). A dissertação de mestrado e a tese de doutorado foram na área de Ecologia da Polinização. A partir de 1998, começou também a pesquisar na área de Educação Ambiental e, em 2009, na de Agroecologia. Atualmente é Professor Associado do Departamento de Ciências Ambientais do Centro de Ciências Biológicas e da Saúde (DCAm/CCBS) e credenciado no Programa de Pós-Graduação em Ciências Ambientais (PPGCAm/UFSCar), onde é orientador de mestrado e de doutorado. Atua em ensino, pesquisa e extensão no campo da resiliência em sistemas socioecológicos, abordando de forma integrada a reprodução vegetal, a agroecologia, a educação ambiental e a gestão colaborativa. Foi Pró-Reitor de Extensão Adjunto da UFSCar (de 2012 a 2016) e atualmente é Chefe do Departamento de Ciências Ambientais (DCAm) da UFSCar.

Marcus Vinicius Farbelow, Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística

Cientista Social, Mestre em Agroecologia e Desenvolvimento Rural pela Universidade Federal de São Carlos. Técnico de Informações Geográficas e Estatísticas da Fundação Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística.

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Publicado

30-03-2018

Como Citar

Figueiredo, R. A. de, & Farbelow, M. V. (2018). A didactical approach proposition in Environmental Education in a brazilian higher education context. Revista Brasileira De Educação Ambiental (RevBEA), 13(1), 108–123. https://doi.org/10.34024/revbea.2018.v13.2560

Edição

Seção

Artigos
Recebido: 2018-02-23
Aceito: 2018-03-10
Publicado: 2018-03-30

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