Mapping affections in experiences with nature with undergraduate Physical Education students enrolled in PIBID

Authors

  • Jane Márcia Mazzarino Universidade do Vale do Taquari – Univates
  • Denise Bisolo Scheibe Universidade do Vale do Taquari - Univates

DOI:

https://doi.org/10.34024/revbea.2025.v20.20312

Keywords:

Environmental Education; Experiences; Cartographic Method.

Abstract

We had a triggering question: how are undergraduate students, participating in the Federal Government's Institutional Teaching Initiation Program (PIBID), are they affected by the aesthetic experience when they put themselves in the place of apprentice-teachers? From this, the objectives that emerged during the immersion in the field were: to describe the subjects' ways of engaging with nature, to monitor emerging emotions, to understand how the environment affects group relationships, and to map the mediator-participant relationship. The aesthetic perspective, anchored in Felix Guattari and Gilles Deleuze, theoretically underpins the study, which is characterized as an exercise in cartographic method. The most intense emotions arose from memories, fears, trust, and feeling like a child, which generated joy and nostalgia. The mediator was a provocateur of openings.

Author Biographies

  • Jane Márcia Mazzarino, Universidade do Vale do Taquari – Univates

    Doutora em Ciências da Comunicação (Unisinos), professora permanente do Programa de Pós-Graduação Ambiente e Desenvolvimento PPGAD da Universidade do Vale do Taquari – Univates, líder do grupo de pesquisa Ecosofias, Paisagens Inventivas (CNPq), Bolsista Produtividade CNPq

  • Denise Bisolo Scheibe, Universidade do Vale do Taquari - Univates

    Psicóloga Clínica (CRP - 07/34106) formada pela Universidade do Vale do Taquari - UNIVATES (2020/B). Mestra em Ciências Médicas pela Universidade do Vale do Taquari - UNIVATES (2023/A) com bolsa exclusividade da Fundação de Amparo a Pesquisa do Rio Grande do Sul (FAPERGS). Tem interesse na compreenssão dos prejuízos da violência por parceiro íntimo nas funções cognitivas em mulheres. Atualmente está como Doutoranda no Programa de Pós-Graduação em Biotecnologiado da Universidade do Vale do Taquari - UNIVATES, bolsista do  Conselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológico (CNPq), Psicóloga Clínica CRP 07| 34106 , investigadora do grupo de pesquisa Ecosofias, Paisagens Inventivas (CNPq). 

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Published

2025-10-01

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MAZZARINO, Jane Márcia; SCHEIBE, Denise Bisolo. Mapping affections in experiences with nature with undergraduate Physical Education students enrolled in PIBID. Brazilian Journal of Environmental Education, [S. l.], v. 20, n. 6, p. 449–466, 2025. DOI: 10.34024/revbea.2025.v20.20312. Disponível em: https://periodicos.unifesp.br/index.php/revbea/article/view/20312. Acesso em: 5 dec. 2025.