Environmental Education and climate change: perceptions of students at a federal educational institution regarding socioeconomic and environmental impacts

Authors

DOI:

https://doi.org/10.34024/revbea.2025.v20.19282

Keywords:

Environment;, Anthropogenic Actions;, IFRS Rolante Campus; Ecosystem.

Abstract

Future projections of the socio-economic and environmental damage caused by climate change are worrying, demonstrating the need to bring such an important topic into the school environment. The objective of this article is to analyze the perception of students from IFRS, Rolante Campus, regarding climate change and its socioeconomic and environmental impacts. A questionnaire was used for data collection via Google Forms, with responses from 195 students, and the data were analyzed using SPSS software. The research showed that students are aware of climate change and identify both anthropogenic and natural actions as the main causes. The research has shown that students perceive climate change and identify anthropogenic and natural actions as the main causes. No dependency relationships were found between students' perceptions and other variables, highlighting the importance of IFRS Rolante Campus in training young people who can develop a culture of environmental respect with their families.

Author Biographies

  • Jacques André Grings, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Sul (IFRS), Universidade Feevale

    Mestre em Desenvolvimento Regional. Doutorando em Qualidade Ambiental pela Universidade Feevale. Professor Ensino Básico, Técnico e Tecnológico pelo Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Sul (IFRS).

  • Daniela Philippsen Goelzer, Universidade Feevale

    Mestre e Doutoranda em Qualidade Ambiental pela Universidade Feevale.

  • Haide Maria Hupffer, Universidade Feevale

    Pós Doutora em Direito pela Unisinos. Professora do Programa de Pós-Graduação em Qualidade Ambiental pela Universidade Feevale.

  • Diulliane de Jesus Borba, Universidade Feevale

    Mestre e Doutoranda em Qualidade Ambiental pela Universidade Feevale.

References

ABBASS, K.; QASIM, M. Z.; SONG, H.; MURSHED, M.; MAHMOOD, H.; YOUNIS, I. A review of the global climate change impacts, adaptation, and sustainable mitigation measures. Environmental Science Pollution, v. 29, p. 42539–42559, 2022.

AHI, P.; SEARCY, C. A comparative literature analysis of definitions for green and sustainable supply chain management. Journal of Cleaner Production, v. 52, p. 329-341, 2013.

ALPINO, T. M. A.; MAZOTO, M. L.; BARROS, D. C.; FREITAS, C. M. Os impactos das mudanças climáticas na Segurança Alimentar e Nutricional: uma revisão da literatura. Ciência & Saúde Coletiva, v. 27, p. 273-286, 2022.

ANTÔNIO, K. R. N.; KLINE, D. E.; DIAZ-PULIDO, G.; POMBA, S. HOEGH-GULDBERG, O. A acidificação dos oceanos causa branqueamento e perda de produtividade nos construtores de recifes de coral. Proc. Natl. Acad. Ciência, v. 105, p. 17442-17446. 2008.

BARROS, H. C.; PINHEIRO, J. Q. Reflexões sobre a comunicação das mudanças climáticas e o cuidado ambiental: a visão de professores no contexto escolar. Educar em Revista, v. 37, p. 1-22. 2021.

BARRY, R. G.; CHORLEY, R. J. Atmosphere, Weather and Climate. Third Edition. London: Methuen, p. 403, 1976.

BASSO, D. Produção de carbonato por algas vermelhas calcárias e mudanças globais. Biodiversitas, v. 34, p. 13-33. 2012.

BASTOS, R. L. A. Crescimento populacional, ocupação e desemprego dos jovens: a experiência recente da Região Metropolitana de Porto Alegre. Revista brasileira de Estudos Populacionais, v. 23, n. 2, p. 301-315, 2006.

BATES, A. E.; PECL, G. T.; FRUSHER, S.; HOBDAY, A. J.; WERNBERG, T.; SMALE, D. A.; COLWELL, R. K. Defining and observing stages of climate-mediated range shifts in marine systems. Glob. Environ. Chang, v. 26, p. 27-38. 2014.

BRASIL. Lei n° 9.795, de 27 de abril de 1999. Dispõe sobre a Educação Ambiental, institui a Política Nacional de Educação Ambiental e dá outras providências.

BRASIL. Senado Federal. Lei n° 14.926, de 2024. Altera a Lei nº 9.795, de 27 de abril de 1999, para assegurar atenção às mudanças do clima, à proteção da biodiversidade e aos riscos e vulnerabilidades a desastres socioambientais no âmbito da Política Nacional de Educação Ambiental.

BRASIL. Ministério das Mulheres. Relatório Anual Socioeconômico da Mulher. Brasília: Ministério das Mulheres Abril, 2024.

CAVANAUGH, K. C.; KELLNER, J. R.; FORDE, A. J.; FELLER, I. C. Poleward Expansion of Mangroves is a Threshould Response to Decreased Frequency of Extreme Cold Events. Biological Sciences, v. 111, n. 2, p. 723-727, 2013.

CB USA. Census Bureau United States. Disponível em: https://www.census.gov/. Acesso em 30 jun. 2024.

CERA, J. C.; FERRAZ, S. E. T. Variações climáticas na precipitação no sul do Brasil no clima presente e futuro. Revista Brasileira de Meteorologia, 30, 81-88. 2015.

CORTEZ, F.; MONICELLI, F.; CAVALCANTE, H.; BECKER, V. Effects of prolonged drought on water quality after drying of a semiarid tropical reservoir, Brazil. Limnologica, v. 93, p. 1259-1269. 2022.

CRAWFORD, S. E.; BRINKMANN, M.; OUELLET, J. D.; LEHMKUHL, F.; REICHERTER, K.; SCHWARZBAUER, J.; HOLLERT, H. Remobilization of pollutants during extreme flood events poses severe risks to human and environmental health. Journal of hazardous materials, v. 421, 2022.

DOMINGUEZ, J. M. L.; GUIMARÃES, J. K. Effects of Holocene climate changes and anthropogenic river regulation in the development of a wave-dominated delta: The São Francisco River (eastern Brazil). Marine Geology, v. 435, 106-126. 2021.

FLORES, C. D. B.; GRINGS, J. A.; ALVES, A. P. F. A Teoria e a Prática da Educação Ambiental, da Cultura Escolar e da Sustentabilidade. Revista Brasileira de Educação Ambiental, v. 19, n. 5, p. 239-258, 2024.

FRANCO, B.C.; DEFEO, O.; PIOLA, A. R. Climate change impacts on the atmospheric circulation, ocean, and fisheries in the southwest South Atlantic Ocean: a review. Climatic Change, 162, p. 2359–2377, 2020.

GADOTTI, M. Educar para a Sustentabilidade. Inclusão Social, v. 3, n. 1, p. 75-78, 2008.

GOMES, L. A.; BRASILEIRO, T. S. A.; SADALA, K. Y.; GAMA, A. P.; SOUZA, L. T. R. D. Educação e Mudanças Climáticas: a percepção dos estudantes de uma escola do interior da Amazônia sobre as mudanças climáticas. Revista Caderno Pedagógico, v. 21, n. 1, p. 341-371, 2024.

GOULAR, A. Á.; FOGAÇA, T. K. Introdução à climatologia: conceitos, pesquisas e ensino. Editora Intersaberes. 2023.

GUO, C.; ZHU, H. W.; ZHU, M.; YU, L.; ZHANG, Y.; LIU, M.; ZHANG, Y.; QIN, B. Extreme weather event may induce Microcystis blooms in the Qiantang River, Southeast China. Environ. Sci. Pollut. Res. Int., v. 25, p. 22273-22284, 2018.

IBGE. Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística. Cidades 2024. Disponível em: https://cidades.ibge.gov.br/. Acesso em: 17 jun. 2024.

IPCC - Painel Intergovernamental sobre Mudanças Climáticas. Climate Change 2022: Impacts, Adaptation and Vulnerability. Disponível em: https://www.ipcc.ch/report/sixth-assessment-report-working-group-ii/ Acesso em: 17 jun. 2024.

KOTZ, M.; LEVERMANN, A.; WENZ, L. The Economic Commitment of Climate Change. Nature, v. 628, 2024.

LEONEL, R. d. S.; CASTRO, A. d. O.; ROSÁRIO, K. D. S. d. Educação Ambiental: desafios e possibilidades no cotidiano da educação fundamental no Brasil. Revista Brasileira de Educação Ambiental, v. 19, n. 8, 2024.

LI, X.; HU, Y.; YANG, J.; WEI, M.; GUO, J.; LAN, J.; HU, S. Climate variations in the past 250 million years and contributing factors. Paleoceanography and Paleoclimatology, v. 38, n. 2, 2023.

LIU, S.; XING, J.; WANG, S.; DING, D.; CUI, Y.; HAO, J. Health benefits of emission reduction under 1.5 C pathways far outweigh climate-related variations in China. Environmental Science & Technology, n. 55, v. 16, p.10957-10966, 2021.

MARAZZITI, D.; CIANCONI, P.; MUCCI, F.; FORESI, L.; CHIARANTINI, I.; DELLA VECCHIA, A. Climate change, environment pollution, COVID-19 pandemic and mental health. Science of the total environment, v. 773, p. 145-182, 2021.

MARCONI, M. D. A.; LAKATOS, E. M. Fundamentos de metodologia científica. São Paulo: Atlas, 2021.

MARTINS, G.; KUBOTA, P. Y.; SILVA, C. M. S Características da circulação atmosférica e precipitação utilizando modelos acoplados MCGA/IBI. Boletim de Geografia, v. 33, n. 2, p. 100-114, 2015.

MATIAS-PEREIRA, J. Manual de metodologia da pesquisa científica. São Paulo: Atlas, 2016.

MELO, J. P. d. Educação Ambiental e Sustentabilidade: recomendações para o desenvolvimento da práxis educativa. Revista Brasileira de Educação Ambiental, v. 19, n. 2, p. 60-70, 2024.

MESQUITA, P. d. S.; BRAZ, V. d. S.; MORIMURA, M. M.; BURSZTYN, M. Percepções de Universitários sobre as Mudanças Climáticas e seus Impcatos: estudo de caso no Distrito Federal. Ciência & Educação, v. 25, n. 1, p. 181-198, 2019.

MOREIRA, C. V. M.; COSTA, M. R. A.; BECKER, V. Impacts of extreme precipitation events in water quality: a scientometric analysis in global scale. Acta Limnologica Brasiliensia, v. 35, 2023.

MOSLEY, L. M. Drought impacts on the water quality of freshwater systems, review and integration. Earth Sci. Rev., v. 140, p. 203-214, 2015.

MYERS, S. S.; SMITH, M. R.; GUTH, S.; GOLDEN, C. D.; VAITLA, B.; MUELLER, N. D.; DANGOUR, A. D.; HUYBERS, P. Climate change and global food systems: potential impacts on food security and undernutrition. Rev. Public Health, v. 38, p. 259-277, 2017.

NOBRE, R. L. G.; CALIMAN, A.; CABRAL, C. R.; ARAÚJO, F. C.; GUÉRIN, J.; DANTAS, F. C. C.; QUESADO, L. B.; VENTICINQUE, E. M.; GUARIENTO, R. D.; AMADO, A. M.; KELLY, P.; VANNI, M. J.; CARNEIRO, L. S. Precipitation, landscape properties and land use interactively affect water quality of tropical freshwaters. Sci. Total Environ., v. 716, p. 13704-13712, 2020.

OLIVA, F. G. Climatologia e variabilidade dos principais sistemas meteorológicos atuantes no Brasil, relação com chuvas intensas e impactos associados. GeoPuc, v. 12, p. 74-99, 2019.

ONU - Organização das Nações Unidas Brasil, População mundial deve chegar a 9,7 bilhões de pessoas em 2050, diz relatório da ONU. Publicado em: 17 jun. 2019.

ONU - Organização das Nações Unidas Brasil. ONU confirma 2021 entre os sete anos mais quentes da história. Publicado em: 20 jan. 2022.

ORTIZ, A. D. M.; OUTHWAITE, C. L.; DALIN, C.; NEWBOLD, T. A review of the interactions between biodiversity, agriculture, climate change, and international trade: research and policy priorities. One Earth, v. 4, p. 88-101. 2021.

OTTO, I. M.; KIM, K. M.; DUBROVSKY, N.; LUCHT, W. Shift the Focus from the Super-Poor to the Super-Rich. Nature Climate Change, v. 9, p. 82-84, 2019.

PANZERI, C. G.; EVANGELISTA JUNIOR, C. d. S. Educação Ambiental Popular em Unidade de Conservação: educadores ambientais locais serra do Itapeti. Revista Brasileira de Educação Ambiental, v. 19, n. 3, p. 295-309, 2024.

PEREIRA, M. M. d. S.; OLIVEIRA, I. T. d. Educação Ambiental no Currículo dos Cursos de Licenciatura em Ciências Biológicas: uma análise de teses e dissertações (2012-2022). Revista Brasileira de Educação Ambiental, v.19, n. 2, p.09-29, 2024.

SAMPAIO, E. J. R.; SAGRILO, A. V.; FARIAS, R. D. J. D. C.; LIMA, E. A. D. Efeito das variáveis climáticas em sistema de geração fotovoltaica. Editora Ilustração, 2023.

SILVA, J. A. B.; FONTANA, R. L. M.; COSTA, S. S.; RODRIGUES, A. J. Teorias demográficas e o crescimento populacional no mundo. Caderno de Graduação-Ciências Humanas e Sociais-UNIT-SERGIPE, V. 2, n. 3, p. 113-124, 2015.

SILVA, L. A. P.; SILVA, C. R.; SOUZA, C. M. P.; BOLFE, E. L.; SOUZA, J. P. S.; LEITE, M. E. Mapping of aridity and its connections with climate classes and climate desertification in future scenarios – Brazilian semi-arid region. Sociedade & Natureza, v. 35, p. 1-12, 2023.

SPENCE, A.; POORTINGA, W.; BUTLER, C.; PIDGEON, N. F. Perceptions of climate change and willingness to save energy related to flood experience. Nature Climate Change, London, v. 1, n. 1, p. 46-49, 2011.

TORRES, M. F. O.; FERREIRA, R. A., VASCO, A. N., SILVA-MANN, R. Temporal geomorphic modifications and climate change impacts on the lower course of the São Francisco River, Brazil. Remote Sensing Applications: Society and Environment, v. 32, p. 063-076. 2023.

UNICEF - Fundo das Nações Unidas para a Infância. Um bilhão de crianças estão "extremamente expostas" aos impactos da crise climática – UNICEF. Publicado em: 20 ago. 2021.

UNITED NATIONS. United Nations framework convention on climate change. United Nations, 1992.

YIN, R. K. Estudo de Caso: planejamento e métodos. 5. ed. Porto Alegre: Bookman, 2015.

ZEZZO, L. V.; COLTRI, P. P. Educação em mudanças climáticas no contexto brasileiro: uma revisão integrada. Terra & Didática, v. 18, p. 1-12, 2022

Published

2025-04-01

Issue

Section

Artigos

How to Cite

GRINGS, Jacques André; GOELZER, Daniela Philippsen; HUPFFER, Haide Maria; BORBA, Diulliane de Jesus. Environmental Education and climate change: perceptions of students at a federal educational institution regarding socioeconomic and environmental impacts. Brazilian Journal of Environmental Education, [S. l.], v. 20, n. 2, p. 334–353, 2025. DOI: 10.34024/revbea.2025.v20.19282. Disponível em: https://periodicos.unifesp.br/index.php/revbea/article/view/19282. Acesso em: 5 dec. 2025.
Received 2024-08-09
Accepted 2024-12-03
Published 2025-04-01