Analysis on the importance of working on Environmental Education in schools

Authors

DOI:

https://doi.org/10.34024/revbea.2022.v17.12717

Keywords:

environmental education, environment, sustainability, school environment, society.

Abstract

Due to the great need to develop a process of individual and collective environmental awareness, for such development, the importance of inserting Environmental Education in the school environment becomes necessary, so that everyone is mobilized effectively. Faced with the world's environmental problems, this proposal aims to demonstrate that the knowledge of the concepts of what Environmental Education is, as well as the study of its history, provides a broad and current view of the main environmental issues, collaborating so that it can be implemented in the environment. school alternatives to sensitize students, teachers and staff.

References

BRASIL. Ministério da Educação e Cultura. Parâmetros Curriculares Nacionais: Meio Ambiente e Saúde. V.9. Brasília, 1997ª 128p.

BRASIL. Ministério da Educação e do Desporto. Secretaria da Educação Fundamental. A implantação da Educação Ambiental no Brasil: Meio Ambiente e Saúde. Brasília, 1997b.

Brasil. Ministério do Meio Ambiente. Lei nº. 9.795/1999. Dispõe sobre a Educação Ambiental, institui a Política Nacional de Educação Ambiental, e dão outras providencias.

Brasil. Ministério da Educação e Cultura. Parâmetros Curriculares Nacionais: Meio Ambiente e Saúde. V.9. Brasília, 1997ª 25p

CHALITA, GABRIEL. Educação: A solução está no afeto. São Paulo: Gente, 2002.

CMMAD (COMISSÃO MUNDIAL SOBRE MEIO AMBIENTE E DESENVOLVIMENTO). Nosso Futuro Comum. 2 ed. Rio de Janeiro: Editora Getúlio Vargas, 1988.

DIAS, GENEBALDO, P. Educação Ambiental: Princípio e Práticas. 9 ED. São Paulo. Gaiá, 2004

Educação ambiental na escola pública: da curiosidade ingênua à consciência crítica. Disponível em: https://books.google.com.br/books?hl=pt-BR&lr=&id=NZmTcg-aXK0C&oi=fnd&pg=PA11&dq=educacao+ambiental+na+escola&ots=Fs3HaufvjK&sig=9lgaNB53FZZuUtKVoHv-fQ7hfLE-.

JESUS. CLÁUDIO PORTILHO DE ETAL. Educação Ambiental. Manaus Universidade do Estado do Amazonas.

LEEF. Enrique. Epistemologia Ambiental. São Paulo: CORTEZ, 2006.

LIMA. WALDYR. Aprendizagem e Classificação Social: um desafio aos conceitos. Fórum Critico da Educação. Revista do ISEP/ Programa de mestrado em Ciências Pedagógicas. V.3, nº 1, Out. 2004.

SILVA. PAULA REBECA ALENCAR E, et all. A Interdisciplinaridade No Ensino De Biologia Por Meio Da Educação Ambiental. Revista Brasileira de Educação Ambiental, São Paulo, V. 16, No4:340-358,2021

SCHINKE. Get. Ecologia Política. Santa Maria: Tchê, 1986.

Published

2022-06-01

Issue

Section

Relatos de Experiências

How to Cite

SOUZA, Marcio Henrique Francisco de. Analysis on the importance of working on Environmental Education in schools. Brazilian Journal of Environmental Education, [S. l.], v. 17, n. 3, p. 169–184, 2022. DOI: 10.34024/revbea.2022.v17.12717. Disponível em: https://periodicos.unifesp.br/index.php/revbea/article/view/12717. Acesso em: 5 dec. 2025.
Received 2021-09-10
Accepted 2022-04-01
Published 2022-06-01