Environmental Education Practice: perception of elementary school teachers in municipal public schools in Rio Grande do Sul (Brazil)

Authors

  • Ana Paula Jaeger Universidade do Vale do Taquari - Univates
  • Elisete Maria de Freitas Universidade do Vale do Taquari - Univates

DOI:

https://doi.org/10.34024/revbea.2021.v16.11108

Keywords:

Teaching, Awareness, Environment, Perceptions

Abstract

Environmental Education (EE) results from the concern with the negative impacts of human actions on the environment and the need to form more environmentally conscious citizens. The study aimed to know the perception of science and geography teachers in relation to EE and how it has been worked with students of final years of elementary school in public schools in the central region of Rio Grande do Sul (Brazil). An invitation was sent by email to teachers for survey participation, which contained the interview’s objectives detail and the Informed Consent Form (ICF). The virtual questionnaire was released upon ICF acceptance confirmation and it was replied by 10 teachers from eight schools. It was found that EE is worked in a superficial and disciplinary way, not complying with the National Environmental Education Policy. Teachers lack of an adequate training to practice in EE, as they do not have a clear concept of its meaning. The actions taken are isolated without focus on the local reality. Besides, they are insufficient to promote changes in students’ habits. In the EE concept, actions that promote changes are necessary for the effectiveness of its practice.

References

AGUIAR, P. C. B. et al. Da teoria à prática em Educação Ambiental. Revista Gestão & Sustentabilidade Ambiental, v. 6, n. 2, 2017.

BEZERRA, A. A. Fragmentos da história da Educação Ambiental (EA). p.1-7, 2016. Disponível em: <http://www.cefort.ufam.edu.br/dialogica/files/no3/Vol03-01-Fragmentos%20da%20historia%20da%20educacao%20ambiental.pdf>. Acesso em: 13 mar. 2020.

BRASIL. Lei N° 9795 de 27 de abril de 1999. Disponível em: https://www.camara.leg.br/proposicoesWeb/prop_mostrarintegra;jsessionid=50EE32BD99AF52EB7D5DB8E7E03AE765.node1?codteor=634068&filename=LegislacaoCitada+-PL+4692/2009. Acesso em 10 mar. 2020.

CARVALHO, I. C. M. Educação Ambiental: a formação do sujeito ecológico. 6 ed. São Paulo: Cortez, 256 p., 2012.

CARVALHO, I. C. M. Em direção ao mundo da vida: interdisciplinaridade e Educação Ambiental / Conceitos para se fazer Educação Ambiental. Brasília: IPÊ - Instituto de Pesquisas Ecológicas, 1998.

FREIRE, P. Conscientização. Tradução Tiago José Risi Leme. São Paulo: Cortez, 2018.

KRZYSCZAK, F. R. As diferentes concepções de meio ambiente e suas visões. REI - Revista de Educação do IDEAU, v. 11, n. 23, 2016.

MIOTTO, H. S.; GONÇALVES, R. C.; DINARDI, A. J. A inserção da Educação Ambiental nos documentos que norteiam os diferentes níveis de formação. REMEA - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental, 2018.

MIRANDA, F. H. F.; MIRANDA, J. A; RAVAGLIA, R. Abordagem Interdisciplinar em Educação Ambiental. Revista Praxis, v. 2, n. 4, ago. 2010.

ONU. Estudo da ONU mostra aceleração das mudanças climáticas em terra, mar e atmosfera. Disponível em: <https://news.un.org/en/story/2020/03/1059061>. Acesso em: 13 mar. 2020.

PROFICE, C. C. Educação Ambiental: dilemas e desafios no cenário acadêmico brasileiro. REDE - Revista Eletrônica do PRODEMA, v. 10, n. 1, 2016.

REIGOTA, M. O que é Educação Ambiental. 2. ed. São Paulo: Brasiliense, 2017. E-book. Disponível em: <https://books.google.com.br/books?hl=pt-BR&lr=&id=gmgvDwAAQBAJ&oi=fnd&pg=PT2&dq=educa%C3%A7%C3%A3o+ambiental&ots=4gtAah787g&sig=iyNb-6rKR2zcHHEczTEfPvqu9e0#v=onepage&q=educa%C3%A7%C3%A3o%20ambiental&f=false. Acesso em: 02 jan. 2020>.

ROBLE, O. Conhecimento do Homem, da Natureza e da Sociedade. Curitiba: IESDE Brasil S. A., 2009.

SILVA, J. A.; GRZEBIELUKA, D. Educação Ambiental na escola: do Projeto Político Pedagógico a prática docente. Revista Monografias Ambientais Santa Maria, v. 14, n. 3, 2015.

VEIGA, I. P. A. Projeto político-pedagógico da escola: uma construção coletiva. In: VEIGA, I. P. A. et al. (Org.). Projeto político-pedagógico da escola: uma construção possível. Campinas: Papirus, 2002.

Published

2021-02-03

Issue

Section

Artigos

How to Cite

JAEGER, Ana Paula; FREITAS, Elisete Maria de. Environmental Education Practice: perception of elementary school teachers in municipal public schools in Rio Grande do Sul (Brazil). Brazilian Journal of Environmental Education, [S. l.], v. 16, n. 1, p. 23–34, 2021. DOI: 10.34024/revbea.2021.v16.11108. Disponível em: https://periodicos.unifesp.br/index.php/revbea/article/view/11108. Acesso em: 5 dec. 2025.
Received 2020-08-25
Accepted 2020-10-06
Published 2021-02-03