Construction of Comics as a didactic resource for Environmental Education

Authors

  • Bernardo Cavalcanti de Almeida Universidade Veiga de Almeida
  • Liliane Jucá Lemos da Silva Porto CRN Engenharia
  • Cleyton Martins da Silva Universidade Veiga de Almeida

DOI:

https://doi.org/10.34024/revbea.2020.v15.9664

Keywords:

Environmental Education, Comics, Climate Change, Global Warming, Greenhouse Effect

Abstract

Climate Change has become one of the most discussed topics on a global scale, revealing Environmental Education as a mitigating proposal for such issues and, consequently, becoming a need for the most varied levels of education. In this context, this article discusses the elaboration of Comics, through the PIXTON platform, as an alternative teaching material to be used in the practice of Environmental Education in elementary school classes, in order to foster the Climate Change discussion and develop conscious and active citizens towards the environmental issues in the modern world.

References

ALBA, G. O.; BARRETO, F. O.; ALBA, P. F. S. Um olhar sobre Educação Ambiental e Sustentabilidade. In: Congresso Nacional de Educação – EDUCERE, XII, 2015, Curitiba. Anais... Curitiba: PUCPR, 2015. Disponível em: <https://educere.pucpr.br/p1/anais.html>. Acesso em: 28 julho 2019.

ALVES, R. J. M.; GUTJAHR, A. L. N.; PONTES, A. N. Processo metodológico de elaboração de uma cartilha educativa socioambiental e suas possíveis aplicações na sociedade. Revista Brasileira de Educação Ambiental, v. 14, n. 2, p. 69-85, 2019.

ANTUNES, A; GIL, H. Ensinar e aprender através da banda desenhada digital - Pixton: no 1º CEB. In: Atas XIII Congresso SPCE. Escola Superior de Educação de Viseu, 2016. p. 1515-1523.

ARTAXO, P. Mudanças climáticas e o Brasil. Revista USP, n. 103, p. 8-12, 2014.

BANDEIRA, D. Material didático: conceito, classificação geral e aspectos da elaboração. Curso de Materiais didáticos para smartphone e tablet. Curitiba, IESDE, p. 13-33, 2009.

BRASIL. Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros curriculares nacionais: meio ambiente. Brasília, DF: MEC/SEF, 1998a. Disponível em: <http://portal.mec.gov.br/seb/arquivos/pdf/meioambiente.pdf>. Acesso em: 14 julho 2019.

BRASIL. Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros curriculares nacionais: ciências naturais. Brasília, DF: MEC/SEF, 1998b. Disponível em: <http://portal.mec.gov.br/seb/arquivos/pdf/ciencias.pdf>. Acesso em: 14 julho 2019.

BRASIL. Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros curriculares nacionais: geografia. Brasília, DF: MEC/SEF, 1998c. Disponível em: <http://portal.mec.gov.br/seb/arquivos/pdf/geografia.pdf>. Acesso em: 14 julho 2019.

BRASIL. Lei nº 6.938, de 31 de agosto de 1981. Institui a Política Nacional do Meio Ambiente e dá outras providências. Brasília. Disponível em: <http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/Leis/L6938.htm>. Acesso em: 17 julho 2019.

BRASIL. Lei nº 9.795, de 27 de abril de 1999. Dispõe sobre a educação ambiental, institui a Política Nacional da Educação Ambiental e dá outras providências. Brasília, Disponível em: <http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/LEIS/L9795.htm>. Acesso em: 14 julho 2019.

BRASIL. Constituição da república federativa do Brasil. Brasília: Senado Federal, Centro Gráfico, 1988. Disponível em: <http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/constituicao/constituicaocompilado.htm.> Acesso em: 14 julho 2019.

CARUSO, F.; CARVALHO, M.; SILVEIRA, M. C. Uma proposta de ensino e divulgação de ciências através dos quadrinhos. Ciência & Sociedade, v. 8, p. 5, 2002.

CARVALHO, I. C. M. A educação ambiental no Brasil. In: BRASIL. Salto para o Futuro: Educação Ambiental no Brasil. Brasília: v. 18, Boletim 1, 2008.

CARVALHO, S. M. l. E. O potencial pedagógico das ferramentas da Web 2.0 no ensino online das Ciências Naturais: a perspectiva dos alunos. Tese de Doutorado. Universidade de Lisboa. 2014.

CZAPSKI, S. Os diferentes matizes da Educação Ambiental no Brasil: 1997-2007. Ministério do Meio Ambiente, Secretaria de Articulação Institucional e Cidadania Ambiental. Departamento de Educação Ambiental, 2009.

FISCARELLI, R. B. O. Material didático e prática docente. Revista Ibero-Americana de estudos em educação, v. 2, n. 1, p. 31-39, 2007.

IPCC. Intergovernmental Panel on Climate Change. IPCC 2007. Climate Change 2007: The Physical Science Basis. Contribution of Working Group I to the Fourth Assessment Report of the Intergovernmental Panel on Climate Change. Cambridge University Press, Cambridge, United Kingdom and New York, NY, USA, 2007. Disponível em: <https://www.ipcc.ch/report/ar4/wg1/>. Acesso em: 16 julho 2019.

JACOBI, P. R. et al. Mudanças climáticas globais: a resposta da educação. Revista Brasileira de Educação, v. 16, n. 46, p. 135-148, 2011.

JACOBI, P. R. et al. Temas atuais em mudanças climáticas: para os ensinos fundamental e médio. São Paulo: IEE - USP, 2015

KAMEL, C.; ROCQUE, L. de. As histórias em quadrinhos como linguagem fomentadora de reflexões - uma análise de coleções de livros didáticos de ciências naturais do ensino fundamental. Revista Brasileira de Pesquisa em Educação em Ciências, v. 6, n. 3, 2006.

KAWAMOTO, E. M.; CAMPOS, L. M. L. Histórias em quadrinhos como recurso didático para o ensino do corpo humano em anos iniciais do Ensino Fundamental. Ciência & Educação, p. 147-158, 2014.

LISBÔA, L. L.; JUNQUEIRA, H.; DEL PINO, J. C. Histórias em quadrinhos como material didático alternativo para o trabalho de Educação Ambiental. Gaia scientia, João Pessoa, v. 2, n. 1, p. 29-39, mar. 2008.

MMA. MINISTÉRIO DO MEIO AMBIENTE. Mudanças climáticas. In: Conferência Nacional do Meio Ambiente, 3, 2008, Brasília. Anais... Brasília, 2008.

MOREIRA JÚNIOR, D. P. et al. Determinação de gases do efeito estufa em cinco capitais de diferentes biomas brasileiros. Revista Virtual de Química, v. 9, n. 5, 2017.

NICOLAU, V.; MAGALHÃES, H. Arte sequencial ao alcance de todos: as novas possibilidades de criação e veiculação de tirinhas nas mídias digitais. In: Congresso de Ciências da Comunicação na Região Nordeste, XII, Campina Grande. Anais... Campina Grande: Intercom, 2010. Disponível em: <http://www.intercom.org.br/papers/regionais/nordeste2010/trabalhos.htm>. Acesso em: 29 julho 2019.

OLIVEIRA, R. D. F.; ALVES, J. W. S. Mudanças climáticas globais no Estado de São Paulo. Governo do Estado de São Paulo, Secretaria do Meio Ambiente, 2014.

PINTO, E. P. P. et al. Perguntas e respostas sobre aquecimento global. Instituto de Pesquisa Ambiental da Amazônia, 2010.

RAMOS, M. A. B. et al. Mudanças climáticas. Geodiversidade do Brasil, p. 163, 2008.

RODRIGUES, G. S. S. C.; COLESANTI, M. T. M. Educação ambiental e as novas tecnologias de informação e comunicação. Revista Sociedade & Natureza, v. 20, n. 1, 2008.

SALES, M. V. S. Uma reflexão sobre a produção do material didático para EaD. Anais do XII Congresso Internacional de Educação a Distância, ABED. 2005.

SILVA, C. M. Avaliação de gases efeito estufa na cidade do Rio de Janeiro. Dissertação de Mestrado. Universidade do Estado do Rio de Janeiro, 2012.

SILVA, C. M.; ARBILLA, G. Urbanização e os desafios na caracterização da qualidade do ar. Revista Virtual de Química, v. 10, n. 6, 2019.

SILVA, C. M.; CORRÊA, S. M.; ARBILLA, G. Determination of CO2, CH4 and N2O: a Case Study for the City of Rio de Janeiro Using a New Sampling Method. Journal of the Brazilian Chemical Society, v. 27, n. 4, p. 778-786, 2016.

SILVA, C. M. et al. Main Greenhouse Gases levels in the largest secondary urban forest in the world. Atmospheric Pollution Research, v. 10, n. 2, p. 564-570, 2019.

SILVA, E. M. O papel da Educação Ambiental nas ações de combate as mudanças climáticas. Revista Brasileira de Educação Ambiental, v. 14, n. 2, p. 387-396, 2019.

SILVA FILHO, S. S.; ARAÚJO, E. F.; SANTOS, G. A. A construção de histórias em quadrinhos utilizando a ferramenta Pixton: uma alternativa para o ensino de química. Ciclo Revista, v. 3, n. 1, 2018.

VILAÇA, M. L. C. O material didático no ensino de língua estrangeira: definições, modalidades papéis. Revista Eletrônica do Instituto de Humanidades, v. 8, n. 30, p. 1-14, 2009.

Published

2020-05-26

Issue

Section

Artigos

How to Cite

ALMEIDA, Bernardo Cavalcanti de; PORTO, Liliane Jucá Lemos da Silva; SILVA, Cleyton Martins da. Construction of Comics as a didactic resource for Environmental Education. Brazilian Journal of Environmental Education, [S. l.], v. 15, n. 3, p. 229–245, 2020. DOI: 10.34024/revbea.2020.v15.9664. Disponível em: https://periodicos.unifesp.br/index.php/revbea/article/view/9664. Acesso em: 5 dec. 2025.
Received 2019-08-24
Accepted 2020-03-01
Published 2020-05-26