Native to the Caatinga: an essay on the biodiversity of the flora of the rural community of Lagoa da Boa Vista and surrounding villages

Authors

  • Venâncio Ferreira dos Santos Universidade do Estado da Bahia
  • Darcy Ribeiro de Castro Universidade do Estado da Bahia

DOI:

https://doi.org/10.34024/revbea.2025.v20.20134

Keywords:

Caatinga; Native flora; Biodiversity; Environmental Education.

Abstract

This work is the result of an analysis of an environmental education workshop. This analysis involves qualitative, descriptive work developed through a teaching experiment. Participant observation was used as a data collection technique. The workshop was delivered to fifth grades students at the Lagoa da Boa Vista Municipal Elementary School and focused the flora of the Caatinga biome. This enabled the cataloging and recording of native species from rural communities in the city of Seabra in the Brazilian state of Bahia, through exsiccata. The aim was to raise awareness among students of the importance of the biome and to empower individuals to become agents in preserving and conserving local flora.

References

ALEGRO, R. C. Conhecimento prévio e aprendizagem significativa de conceitos históricos no ensino médio. Universidade Estadual Paulista “Julio De Mesquita Filho. UNESP MARÍLIA. Programa de Pós-Graduação em Educação. Marília. São Paulo. 2008.

AMADOR, D. B. Restauração de ecossistemas com sistemas agroflorestais. In: Restauração de ecossistemas naturais. Botucatu: Fundação de Estudos e Pesquisas Agrícolas e Florestais – FEPAF, 2003.

ARAÚJO, F. S.; OLIVEIRA, F. R.; VERDE, L. W. L. Composição, espectro biológico e síndromes de dispersão da vegetação de um inselbergue no domínio da Caatinga, Ceará. Fortaleza: Universidade Federal do Ceará, Departamento de Biologia, [s.d.].

BARBOSA, G. K. A.; SANTOS, E. M. Educação Ambiental no semiárido: uma revisão sistemática das experiências e erráticas. Revista de Educação Ambiental, v. 20, n. 1, 2015.

BARROS, I.; SOARES, A. Adaptações anatômicas em folhas de marmeleiro e velame da caatinga brasileira. Revista Ciência Agronômica, v. 44, n. 1, p. 192-198, jan./mar. 2013.

BRASIL. Biomas – estado da Bahia. Brasília: Ministério do Meio Ambiente, SEI, 2004.

BRASIL. Resolução CNE/CP nº 2, de 22 de dezembro de 2017. Institui e orienta a implantação da Base Nacional Comum Curricular. Brasília, DF: Ministério da Educação, Conselho Nacional de Educação, 2017.

BRASIL. Lei nº 9.795, de 27 de abril de 1999. Dispõe sobre a Educação Ambiental, institui a Política Nacional de Educação Ambiental e dá outras providências. Diário Oficial da União: seção 1, Brasília, DF, 28 abr. 1999.

BRASIL. Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. 5. ed. Brasília: Câmara dos Deputados, Coordenação de Edições, 1996.

BRASIL. Parâmetros curriculares nacionais: terceiro e quarto ciclos do ensino fundamental: introdução aos parâmetros curriculares nacionais. Brasília: MEC/SEF, 1998.

CARVALHO, J. N. Espécies nativas da Caatinga para recuperação de áreas degradadas: prospecção, ecofisiologia da germinação e crescimento de plantas. 2016. Dissertação (Mestrado em Agronomia – Produção Vegetal) – Universidade Federal do Vale do São Francisco, Petrolina, 2016.

CERRATINGA. Caatinga. Instituto Sociedade, População e Natureza – ISPN. Disponível em: https://www.cerratinga.org.br/biomas/caatinga/. Acesso em: 20 jun. 2022.

FERNANDES, M. F.; QUEIROZ, L. P. Vegetação e flora da Caatinga. Ciência e Cultura. V. 70, [S. l.], 2018.

FREIRE, P. Extensão ou comunicação? Tradução de Rosisca Darcy de Oliveira. 7. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1983. (O Mundo Hoje, v. 24).

FREITAS, R. A. M. M. Pesquisa em didática: o experimento didático formativo. In: Encontro de Pesquisa em Educação da Anped Centro-Oeste, 10., 2010, Uberlândia. Anais [...]. Uberlândia: ANPED, 2010. v. 1, p. 1-11.

GIZ – Deutsche Gesellschaft für Internationale Zusammenarbeit. Desenvolvimento organizacional participativo: fortalecimento de organizações de base. Brasília, 2019.

GIULIETTI, A. M. et al. Diagnóstico da vegetação nativa do bioma Caatinga. Brasília: Ministério do Meio Ambiente, 2004. Disponível em: http://ainfo.cnptia.embrapa.br/digital/bitstream/item/18267/1/Biodiversidade_Caatinga_parte2.pdf. Acesso em: 14 fev. 2024.

MOURA, L.; NASCIMENTO, M. Meu caderno catingueiro. Associação Caatinga. Disponível em: https://noclimadacaatinga.org.br. Acesso em: [s.d.].

PRODANOV, C. C.; FREITAS, E. C. Metodologia do trabalho científico: métodos e técnicas da pesquisa e do trabalho acadêmico. 2. ed. Novo Hamburgo: Feevale, 2013. E-book.

Escola de 1º Grau de Lagoa da Boa Vista. Lagoa da Boa Vista. PPP – Projeto Político Pedagógico. Seabra – Bahia, dez. 2011.

SANTOS, R. A. Biomas brasileiros: Pantanal, Pampa e Caatinga. Curitiba: Fundação Grupo Boticário de Proteção à Natureza, 2018.

SAUVÉ, L. Uma cartografia das correntes em Educação Ambiental. Educação Ambiental [S. l.]. 2005.

SILVA, J. J. L. Produção de exsicatas como auxílio para o ensino de botânica na escola. In: CAVALCANTE, F. L. P.; XAVIER, V. F.; GOUVEIA, L. de F. P. Conexões - Ciência e Tecnologia, 2019. Disponível em: https://doi.org/10.21439/conexoes.v13i1.1488. Acesso em: [s.d.].

SILVA, A. N. F.; ALMEIDA JR, E. B.; VALLE, M. G. Exsicatas como recurso didático: contribuições para o ensino de botânica. Brazilian Journal of Development. Curitiba, v. 6, n. 5, p. 24632-24639, 2020.

SORRENTINO, M. et al. Comunidade, identidade, diálogo, potência de ação e felicidade: fundamentos para Educação Ambiental. In: Educação Ambiental e políticas públicas: conceitos, fundamentos e vivências. Curitiba: Appris, 2018. Disponível em: http://oca.esalq.usp.br/wp-content/uploads/sites/430/2020/01/Educa%C3%A7%C3%A3o-Ambiental-e-Pol%C3%ADticas-P%C3%BAblicas.pdf. Acesso em: 22 jan. 2025.

Published

2025-10-01

Issue

Section

Artigos

How to Cite

SANTOS, Venâncio Ferreira dos; CASTRO, Darcy Ribeiro de. Native to the Caatinga: an essay on the biodiversity of the flora of the rural community of Lagoa da Boa Vista and surrounding villages. Brazilian Journal of Environmental Education, [S. l.], v. 20, n. 6, p. 221–242, 2025. DOI: 10.34024/revbea.2025.v20.20134. Disponível em: https://periodicos.unifesp.br/index.php/revbea/article/view/20134. Acesso em: 5 dec. 2025.