Environmental and in health education as strategies for preventing accidents involving venomous snakes

Authors

DOI:

https://doi.org/10.34024/revbea.2025.v20.19987

Keywords:

Snakebite; Neglected Tropical Diseases; Health Promotion; Learning; Vulnerable Populations.

Abstract

Snakebite is classified as a Neglected Tropical Disease (NTD), a health emergency of global importance, with thousands of people affected, deaths, and disability. The United Nations (WHO) has been working to reduce this disease worldwide and one of the proposed strategies is to empower affected populations through environmental education and health education. It is also recommended that local health teams be constantly updated and that epidemiological studies be strengthened, to provide sources of data and educational information for these professionals and vulnerable populations. This study aimed to approach health and environmental education as a possible tool in the control and prevention strategies of accidents with venomous snakes.  

Author Biographies

  • Ana Paula da Conceição Fernandes de Amorim, Universidade Federal do Rio de Janeiro

    Discente - Doutorado. Programa de Pós-Graduação em Medicina – Doenças Infecciosas e
    Parasitárias – Faculdade de Medicina.

  • Moana Ferreira dos Santos, Universidade Federal do Rio de Janeiro

    Programa de Pós-Graduação em Medicina – Doenças Infecciosas e
    Parasitárias – Faculdade de Medicina.

  • Simone Aranha Nouér, Universidade Federal do Rio de Janeiro

    Professora Titular, Programa de Pós-Graduação em Medicina – Doenças Infecciosas e
    Parasitárias – Faculdade de Medicina.

  • Ricardo Pereira Igreja, Universidade Federal do Rio de Janeiro

    Professor Titular, Faculdade de Medicina - Departamento de Doenças Infecciosas e
    Parasitárias.

References

AGGARWAL, A. et al. Artificial Intelligence–Based Chatbots for Promoting Health Behavioral Changes: Systematic Review. Journal of Medical Internet Research, v. 25, p. 1–17, 2023.

BASHIRIAN, S. et al. The impact of health education interventions on oral health promotion among older people: a systematic review. BMC Geriatrics, v. 23, n. 1, p. 1–28, 2023.

BERNARDE, P. S.; WEN, F. H.; MONTEIRO, W. M. The risk of exotic venomous snakes to public health in Brazil. Revista da Sociedade Brasileira de Medicina Tropical, v. 54, p. e0585-e2020, 2021.

BIRGEL, V. et al. Community capacity for prevention and health promotion: a scoping review on underlying domains and assessment methods. Systematic Reviews, v. 12, n. 1, p. 1–12, 2023.

BOLON, I. et al. Identifying the snake: First scoping review on practices of communities and healthcare providers confronted with snakebite across the world. PLoS ONE, v. 15, n. 3, 2020.

BRASIL. Ministério da saúde. Secretaria de vigilância em saúde. Acidentes por animais peçonhentos. Disponível em: <https://www.gov.br/saude/pt-br/assuntos/saude-de-a-a-z/a/animais-peconhentos>. Acesso em: 4 nov. 2024.

BUTANTAN, I. Instituto Butantan. Disponível em: <https://butantan.gov.br/>. Acesso em: 6 out. 2023.

CHOWDHURY, M. A. W.; MÜLLER, J.; VARELA, S. Climate change and the increase of human population will threaten conservation of Asian cobras. Scientific Reports, v. 11, n. 1, p. 1–12, 2021.

ERICKSON, L. T. et al. The “Snake song”: a pilot study of musical intervention in Eswatini. Rural and remote health, v. 20, n. 3, p. 1–14, 2020a.

ERICKSON, L. T. et al. The “Snake song”: a pilot study of musical intervention in Eswatini. Rural and remote health, v. 20, n. 3, p. 1–14, 2020b.

FAUS, M. et al. Are social networks effective in promoting healthy behaviors? A systematic review of evaluations of public health campaigns broadcast on Twitter. Frontiers in Public Health, v. 10, 2022.

FUNASA. Manual de diagnóstico e tratamento de acidentes por animais peçonhentos. 2a ed. [s.l.] Ministério da Saúde, 2001.

FUNAYAMA, A. R. C., E. G.; GARCIA, M. A. A. Atuação profissional em práticas de promoção da saúde no contexto da Atenção Primária à Saúde: revisão integrativa. Revista de APS, v. 8363, n. 3, p. 629–640, 1809.

GUERRA, L.; PASQUALI, Í. S. R. A Educação Ambiental como medida preventiva dos acidentes. Educação Ambiental em ação, v. 65, n. 1, p. 1, 2018.

GUIMARÃES, S. Educação Ambiental com Serpentes: Estudantes como Mediadores Visando Mudança de Percepção. [s.l: s.n.].

GUTIÉRREZ, J. M. et al. Snakebite envenoming. Nature Reviews Disease Primers, v. 3, n. 1, p. 1–21, 14 set. 2017.

IGAWE, P. B. et al. Snakebite outbreak and associated risk factors in Donga, Taraba State, Nigeria, June, 2016. Pan African Medical Journal, v. 37, n. 82, p. 1–8, 2020.

INKOOM, L. et al. Mapping evidence on the use of health promotion and disease prevention interventions as a strategy to sustaining pro-poor health insurance schemes: a scoping review protocol. Systematic Reviews, v. 11, n. 1, p. 1–7, 2022.

BRAZIL, I. V. Instituto Vital Brazil. 2023.

KARRAN, E. L. et al. Do health education initiatives assist socioeconomically disadvantaged populations? A systematic review and meta-analyses. BMC Public Health, v. 23, n. 1, p. 1–49, 2023.

KUCHLER, M. et al. Participatory Approaches in Family Health Promotion as an Opportunity for Health Behavior Change—A Rapid Review. International Journal of Environmental Research and Public Health, v. 19, n. 14, 2022.

LEE, S. M. et al. Using Health Education to Address Student Physical Activity and Nutrition: Evidence and Implications to Advance Practice*. Journal of School Health, v. 93, n. 9, p. 788–798, 2023.

LIMA FILHO, C. A. DE et al. Educação Em Saúde Como Estratégia Prestada Por Enfermeiros a Pacientes Com Hipertensão Na Perspectiva Dos Cuidados Primários. Arquivos de Ciências da Saúde da UNIPAR, v. 27, n. 2, p. 1027–1037, 2023.

LOHR, A. M. et al. The use of digital stories as a health promotion intervention: a scoping review. BMC Public Health, v. 22, n. 1, p. 1–16, 2022.

LONGBOTTOM, J. et al. Vulnerability to snakebite envenoming: a global mapping of hotspots. The Lancet, v. 392, n. 10148, p. 673–684, 2018.

MCGUSHIN, A. et al. The World Organization of Family Doctors Air Health Train the Trainer Program: lessons learned and implications for planetary health education. The Lancet Planetary Health, v. 7, n. 1, p. e55–e63, 2023.

MELO, H. E. C. DE. Desafios e estratégias na Educação Ambiental do ensino médio brasileiro: uma revisão bibliográfica (2014-2023). Revista Brasileira de Educação Ambiental, v. 17, n. 4, p. 260–268, 2024.

MS, M. DA S. SINAN. Disponível em: <https://portalsinan.saude.gov.br/>. Acesso em: 2 dez. 2024.

MUIJSENBERG, A. J. et al. Métodos para avaliar os estilos de aprendizagem dos adultos e os fatores que afetam a aprendizagem na educação em saúde : uma revisão de escopo. Science direct, v. 107, 2023.

NASCIMENTO, L. S. DO. Modalidades didáticas para o ensino do conteúdo “Serpentes”. [s.l.] Universidade Federal do Recôncavo da Bahia, 2018.

PATIKORN, C. et al. Situation of snakebite, antivenom market and access to antivenoms in ASEAN countries. BMJ Global Health, v. 7, n. 3, p. 1–11, 2022.

ROCHA, C. A. et al. Percepção ambiental dos usuários de locais utilizados para a prática de atividade física e lazer na cidade de Fortaleza (CE). Revista Brasileira de Educação Ambiental, v. 18, n. 7, p. 42–54, 2023.

ROZAL, J. F. et al. Círculo de Cultura e educação permanente para transformação da prática profissional: uma revisão integrativa. Ciência & Saúde Coletiva, v. 28, n. 11, p. 3215–3215, 2023.

SÁ, G. G. DE M. et al. Technologies that promote health education for the community elderly: Integrative review. Revista Latino-Americana de Enfermagem, v. 27, 2019.

SCHNEIDER, M. C. et al. “One Health” From Concept to Application in the Global World. Em: Oxford Research Encyclopedia of Global Public Health. [s.l.] Oxford University Press, 2019. .

SCHNEIDER, M. C.; MIN, K. D.; et al. Overview of snakebite in brazil: Possible drivers and a tool for risk mapping. PLoS Neglected Tropical Diseases, v. 15, n. 1, p. 1–18, 2021a.

SCHNEIDER, M. C.; VUCKOVIC, M.; et al. Snakebites in rural areas of Brazil by race: indigenous the most exposed group. International Journal of Environmental Research and Public Health, v. 18, n. 17, 2021.

SCHNEIDER, M. C.; MIN, K. D.; et al. Overview of snakebite in brazil: Possible drivers and a tool for risk mapping. PLoS Neglected Tropical Diseases, v. 15, n. 1, p. 1–18, 2021b.

SESA-PR, S. DE S. DO E. DO P. CPPI - Centro de Produção e Pesquisa de Imunobiológicos. Disponível em: <https://www.funeas.pr.gov.br/>. Acesso em: 2 dez. 2024.

SHARMIN, N.; CHOW, A. K.; KING, S. Effect of teaching tools in spatial understanding in health science education: a systematic review. Canadian Medical Education Journal, p. 70–88, 2023.

SILVA, A. M. DA et al. Epidemiological and clinical aspects of snakebites in the Upper Juruá River Region, Western Brazilian Amazonia. Acta Amazonica, v. 50, n. 1, p. 90–99, 2020.

SILVA, M. V. B. DA et al. Principais estratégias adotadas por enfermeiros na promoção do autocuidado entre hipertensos: uma revisão integrativa. Nursing (São Paulo), v. 26, n. 299, p. 9570–9576, 2023.

SOLIZ, P. P. DE et al. Educação Em Saúde Para Pessoa Com Câncer Em Tratamento Com Antineoplásico: Revisão Integrativa. Revista Enfermagem Atual In Derme, v. 97, n. 1, p. e023032, 2023.

SOUSA ROCHA, V.; PATRÍCIA, K.; LUNA, O. Promovendo O Conhecimento Sobre Serpentes Através Da Educação Ambiental Em Espaços Não Formais. Revista Craibeiras de Agroecologia, p. 7680, 2019a.

SOUSA ROCHA, V.; PATRÍCIA, K.; LUNA, O. Promovendo o conhecimento sobre serpentes através da Educação Ambiental em espaços não formais. Revista Craibeiras de Agroecologia, v. 4, n. 1, p. e7680–e7680, 29 abr. 2019b.

TEIXEIRA, J. A. et al. Studies on the Child Handbook in Brazil: a scoping review. Revista de Saude Publica, v. 57, p. 1–20, 2023.

WHO. Addressing the burden of snakebite envenoming - SEVENTY-FIRST WORLD HEALTH ASSEMBLY. [s.l: s.n.]. Disponível em: <https://www.scielo.br/j/jvatitd/a/sxkGNpcwpLYmYPcMWY9hP5P/?format=pdf&lang=en>. Acesso em: 14 nov. 2023.

WHO. World Health Organization (WHO). Disponível em: <https://www.who.int/health-topics/snakebite#tab=tab_1>. Acesso em: 20 jan. 2025.

WHO, W. H. O. Snakebite envenoming: A strategy for prevention and controlNature Reviews Disease Primers. [s.l: s.n.]. Disponível em: <https://iris.who.int/bitstream/handle/10665/324838/9789241515641-eng.pdf?sequence=1>. Acesso em: 20 jan. 2025.

WILLIAMS, D. J. et al. Strategy for a globally coordinated response to a priority neglected tropical disease: Snakebite envenoming. PLoS Neglected Tropical Diseases, v. 13, n. 2, p. 12–14, 2019.

WOAH. Ohhlep Annual Report 2022: One Health High-Level Expert Panel. Annual Report, 2022.

YOUSEFI, M. et al. Applying species distribution models in public health research by predicting snakebite risk using venomous snakes’ habitat suitability as an indicating factor. Scientific Reports, v. 10, n. 1, p. 1–11, 2020.

ZIMMERMAN, A. et al. Scaling up antivenom for snakebite envenoming in the Brazilian Amazon: a cost-effectiveness analysis. The Lancet Regional Health - Americas, v. 29, 2024.

Published

2025-04-01

Issue

Section

Artigos

How to Cite

AMORIM, Ana Paula da Conceição Fernandes de; SANTOS, Moana Ferreira dos; NOUÉR, Simone Aranha; IGREJA, Ricardo Pereira. Environmental and in health education as strategies for preventing accidents involving venomous snakes. Brazilian Journal of Environmental Education, [S. l.], v. 20, n. 2, p. 436–453, 2025. DOI: 10.34024/revbea.2025.v20.19987. Disponível em: https://periodicos.unifesp.br/index.php/revbea/article/view/19987. Acesso em: 5 dec. 2025.
Received 2025-01-22
Accepted 2025-03-05
Published 2025-04-01